منو

نرخ بیکاری کرمان بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: نرخ بیکاری این استان به ۱۱.۴ درصد رسیده در حالی که این آمار در میانگین کشور ۸.۸ درصد است و در این خصوص آمار مردان فاصله کمتری با متوسط کشوری دارد اما نرخ بیکاری بانوان ۳۵.۷ که در کشور بیش از ۱۵ درصد و نزدیک به ۲ برابر است.

۲۱ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، جعفر رودری شامگاه شنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان افزود: جمعیت شاغلان این استان در پایان سال گذشته از ۸۷۳ هزار نفر به ۸۴۰ هزار نفر رسید، در حالی که ۴۳ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد کرده بودیم.

وی اظهار داشت: سهم بخش خدمات و صنعت به دلیل شیوع بیماری کرونا منفی شد اما حوزه کشاورزی تاثیر کمتری از کرونا گرفت زیرا اشتغال در فضای باز توجیه دارد.

نرخ بیکاری کرمان بالاتر از میانگین کشوری است 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: نرخ بیکاری این استان به ۱۱.۴ درصد رسیده در حالی که این آمار در میانگین کشور ۸.۸ درصد است و در این خصوص آمار مردان فاصله کمتری با متوسط کشوری دارد اما نرخ بیکاری بانوان ۳۵.۷ که در کشور بیش از ۱۵ درصد و نزدیک به ۲ برابر است.

وی ادامه‌داد: از سال ۹۷ فاصله نرخ بیکاری استان کرمان با میانگین کشور افزایش یافته که امیدواریم در طول سال با برنامه استانداری این فاصله کاهش یابد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار نرخ بیکاری در این استان طی سال جاری در رتبه ۲۶ کشور قرار گرفته و در این خصوص استان‌های هرمزگان، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، یزد و خوزستان پایین تر از کرمان هستند.

رودری افزود: تعهد اشتغال استان کرمان طی سال جاری بیش از ۴۱ هزار نفر است که تاکنون ۲۰ هزار و ۱۶۴ تعهد ۶ ماهه این استان است.

وی یادآور شد: در این زمینه ۱۱ هزار و ۹۷۶ فرصت شغلی در سال جاری ایجاد شده و این آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۶۰ درصد هدف گذاری ۶ ماهه استان کرمان و ۲۹ درصد هدف گذاری سالانه محقق شده است.

وی افزود: همچنین به جز تعهد سالانه اشتغالزایی، ۱۲ هزار فرصت جدید شغلی در حوزه مشغل خرد و خانگی با متولی استانداری کرمان در استان هدف گذاری شده که توسط اتاق بازرگانی کرمان رصد و پایش می شود که تاکنون گزارشی در این زمینه ارائه نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: باید به خالص اشتغال و تثبیت شغل در اسناد بالادستی این استان توجه شود، زیرا بر اساس آمار بیش از ۷۶ هزار شغل در کرمان از بین رفته است.

وی بیان داشت: شهرستان های بافت و ارزوئیه تعهد اشتغال خود را در سال جاری انجام داده‌اند و همچنین درصد عملکرد شهرستان‌های بردسیر و سیرجان بالاتر از تعهد و برنامه زمان بندی بوده است.

وی افزود: مابقی شهرستان های استان کرمان با درجه عملکرد متفاوت از برنامه عقب هستند، که در این خصوص شهرستان‌های‌ فاریاب و شهربابک در ردیف پایین ترین عملکرد جذب تعهد اشتغال را در این استان دارند.

رودری با اشاره به عملکرد اشتغال دستگاه های اجرایی استان کرمان در شهرستان ها طی ۶ ماهه امسال گفت: سازمان صمت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان امسال با ۱۷۷ درصد، راه و شهرسازی و آب منطقه ای ۱۵۲ درصد بالاتر از برنامه و عملکرد اشتغال خوبی تاکنون داشتند.

رودری با بیان اینکه استان کرمان در نرخ مشارکت در رتبه ۲۰ کشور و در اقتصاد رتبه نهم کشور قرار دارد اضافه کرد: عملکرد دستگاه های اجرایی به تفکیک بخش اقتصادی، صمت با ۵۲ درصد و خدمات ۳۳ درصد و کشاورزی ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد که آمار پایین کشاورزی به دلیل ارتقای بهره وری در راستای اجرای سیاست های این استان بوده که سهمی غالب است.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال روستایی ۶۳ میلیارد تومان طرح در دست بررسی در بانک های استان کرمان داریم و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار باقی می ماند که برای جذب آن طرح‌هایی در حوزه صنعت و معدن و خدمات باید معرفی شود.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان ابراز داشت: در این نشست تعهد اشتغال امسال ۱۲ هزار مشاغل خرد و خانگی و ۴۱ هزار تعهد دستگاه های اجرایی، تسهیلات تبصره ۱۸ و کرونا، عملکرد گروه‌های کاری ذیل کارگروه‌ها بررسی شد.

وی با بیان اینکه سه میلیون و ۳۴۱ هزار نفر جمعیت استان کرمان است گفت: از این میزان ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار نفر از جمعیت بالای سن ۱۵ سال هستند که این سن، آغاز کار براساس قانون کار جمهوری اسلامی و معیار مرکز آمار است.

رودری خاطرنشان کرد: بیش از ۹۶۳ هزار نفر در استان کرمان زیر سن کار هستند که عمده آنان در سن تحصیل و یا خردسال قرار دارند.

وی افزود: بخشی از جمعیت استان هم اگر قادر و یا مایل به کار نباشند جزو جمعیت از نظر فعالیت اقتصادی محسوب نمی شوند و بیش از ۹۴۰ هزار نفر از جمعیت استان از نظر سنی، جسمی و مهارتی فعالند که از این میزان ۸۴۰ هزار نفر شاغل هستند و تفاوت حدود ۱۰۰ هزار نفر جزو جمعیت بیکار محاسبه می‌شوند.

بیکاران با آموزش عالی کرمان ۱۰ درصد بیش از میانگین کشوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ترکیب سواد شاغلان در استان کرمان نزدیک به میانگین کشور است لذا افراد زیر دیپلم در کرمان ۶۹ درصد و ۲ درصد بالاتر از میانگین کشور که این تفاوت در ترکیب فوق لیسانس و دکترای این استان به نسبت کشور پایین تر است و بیکاران این استان به لحاظ درصد باسوادی و ترکیب باسوادتر از کشور هستند.

وی ادامه داد: ۳۸ درصد بیکاران استان کرمان دیپلم و زیر دیپلم هستند در حالی که این آمار در کشور ۵۳ درصد است و تفاوت بین فوق دیپلم و لیسانس در استان ۵۳ درصد و کشور ۳۶ درصد بوده و فوق لیسانس و بالاتر نیز تقریبا برابر هستند.

وی افزود: در مجموع بیکاران با آموزش عالی استان کرمان ۱۰ واحد درصد نسبت به کشور بیشتر هستند و جنس بیکاران در این استان به لحاظ تحصیلات‌ دانشگاهی بیشتر به نسبت کشور است.

یک میلیون از جمعیت کرمان فعال هستند

رودری عنوان کرد: یک میلیون ۴۳۷ هزار نفر از جمعیت فعال استان کرمان در سن کار هستند، ۹۶۳ هزار نفر زیر جمعیت کار لذا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت غیر فعال ما محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه استان کرمان در درصد جمعیت ۱۵ سال و بیشتر (بالقوه فعال) با کشور روند برابر دارد تصریح کرد: در دهه پیش این استان رشد جمعیتی بالاتری داشته و جمعیت فعال کرمان در سال ۹۸ و ۹۹ نزدیک به ۴۵ هزار نفر کاهش یافت که از این میزان ۱۱ هزار مرد و عمده بانوان بودند که تحت تاثیر کرونا بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته به لحاظ تعهد شغلی ۴۳ هزار فرصت جدید شغلی در این استان ایجاد و حتی درصدی بیش از تعهد اشتغال در کرمان محقق شد.

وی با اشاره به بعد منفی خالص اشتغال گفت: استان کرمان در بخش خالص اشتغال طی سال ۹۹ در رتبه ۱۱ کشور قرار گرفت که استان‌های اصفهان، فارس و تهران در رتبه های آغازین بودند.

وی با اشاره به وضعیت شاخص بازار کار گفت: بر اساس آمار نرخ مشارکت استان کرمان در بهار امسال نسبت متوسط کشور پایین تر است و این استان ۴۰ درصد و متوسط  کشوری در این آمار ۴۱.۲ درصد بوده است.

رودری ادامه‌ داد: سهم بخش کشاورزی ما بالاتر و حوزه‌های صنعت و خدمات پایین تر از میانگین کشوری است و در این زمینه به نظر می‌رسد که جهتگیری کلان استان کرمان باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: همچنین کرمان در حوزه سهم بخش خصوصی در اقتصاد این استان در رتبه بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.