منو

35 هزار میلیارد تومان غارت و سکوت جلالی

قرار است از پول معادن کرمان و مخصوصا مس سرچشمه رفسنجان، هزاران میلیارد تومان خرج معدنی شود که اکثریت آگاهان امر معتقدند که این معدن دیر یا زود متروکه خواهد شد.

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

تارنمای خبری ایستار/ ماجرای توسعه معدن مس سونگون آذربایجان شرقی ماجرای دنباله داری است که سال ها پرونده جنجالی آن باز است .

خلاصه داستان این است که، گروهی از مسئولین آذربایجان شرقی بدنبال آن هستند که در مجموعه معدن و کارخانجات تغلیظ سونگون کارخانجات ذوب مس را احداث نمایند.

از ابتدای امر در برابر این خواسته محلی و قومی دو دسته از کارشناسان به مخالفت بر خواسته اند. اول کارشناسان اقتصادی و معدنی که ذخیره اعلامی از سوی شرکت مس،به ویژه ذخایر اعلام شده  سال های اخیر را در معدن سونگون، غیر واقعی می دانند و در نتیجه سرمایه گذاری چند ده هزار میلیاردی را غیر قابل توجیه ارزیابی می کنند، و از طرفی مخالفت کارشناسان زیست محیطی است که اعتقاد دارند با احداث کارخانجات آلاینده ذوب در منطقه بکر ارسباران ،حیات طبیعی آن منطقه به مخاطره جدی خواهد افتاد.

مهم ترین دلیل پافشاری مسئولین  استان آذربایجان شرقی بر هدر دادن هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی، امکان اشتغال چند هزار نفری افراد بومی منطقه است که در واقعیت ماجرا این اظهارات صرفاً توجیهی برای اجرایی شدن این طرح است .

در دوره وزارت محمدرضا رحمانی در وزارت صمت  که خود چند دوره نماینده تبریز بوده و با مباشرت اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت مس و تراشیدن توجیهاتی عجیب و غریب و ارتقا صوری ذخیره معدن سونگون زمینه برای اجرایی شدن  این طرح  محیا شد.(مدیران مس منطقه آذربایجان در آن زمان مدعی بودند که با اکتشاف جدید ذخیره معدن سونگون آنچنان ارتقا پیدا کرده که این معدن به رتبه یک ذخیره معدنی مس در کشور دست یافته است و مگا معدن مس سرچشمه به رتبه دوم  کشور سقوط کرده).

در چنین فضایی که اکثریت کارشناسان اقتصادی ساخت کارخانجات ذوب در سونگون را خودکشی در ابعاد وسیع برای شرکت ملی صنایع مس ایران می دانند قرارداد احداث این کارخانجات در هفته گذشته به ارزش 35 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است.

اهمیت این ماجرا برای مردم استان کرمان وعلی الخصوص شهر رفسنجان از آنجا است که  مهم ترین محل درآمد شرکت ملی مس از معادن استان کرمان و معدن مس سرچشمه رفسنجان است.

خلاصه کلام اینکه،قرار است از پول معادن کرمان و مخصوصا مس سرچشمه رفسنجان، هزاران میلیارد تومان خرج معدنی شود که اکثریت آگاهان امر معتقدند که این معدن دیر یا زود متروکه خواهد شد.

در این میان اما سکوت معنادار برخی از نمایندگان استان کرمان به ویژه نماینده محترم رفسنجان جای تعجب و تعمق  بسیار دارد.

حجت‌الاسلام جلالی که در اکثر موارد مربوط و غیر مربوط به حوزه نمایندگی خود  اظهارات جنجالی  بسیاری داشته، در این مورد خاص که ارتباط مستقیم به حوزه نمایندگی و حقوق موکلان ایشان دارد، سکوت کامل اختیار کرده اند.

البته گناه این فاجعه ملی تنها بر گردن حسین جلالی به عنوان نماینده فعلی شهر نیست بلکه متهم ردیف دوم این ماجرا قطعا محمدی انارکی نماینده سابق رفسنجان و رئیس فعلی هیات مدیره شرکت مس است که چه در جایگاه نمایندگی شهر و چه ریاست هیئت مدیره شرکت مس در برابر این غارت ملی سکوت کرده است.

بدون تردید حجت الاسلام جلالی در 15 ماه گذشته به واسطه اقدامات و سخنان اش یکی از چهره‌های جنجالی مجلس یازدهم بوده است . اما کمتر سخنی و یا اقدامی از ایشان بوده که  تا به امروز در راستای خواست و نظر افکار عمومی  و در راستای منافع آنان قرار داشته باشد.

از جمله اقدامات تعجب برانگیز ایشان می توان به  حمایت بی چون  و چرا  از مدیر عامل معلوم الحال فعلی شرکت مس و ایجاد اختلاف در مجمع نمایندگان استان کرمان اشاره کرد که علاوه بر ابقاء خسارت بار سعد محمدی، زمینه تضعیف مجمع نمایندگان استان  را در برابر زیاده خواهی سایر لابی های قدرت فراهم نمود، که اجرایی شدن طرح ساخت کارخانجات ذوب سونگون تنها یکی از ثمرات شوم آن است.

اینکه جلالی چرا با همه توان حامی سعد بوده و امروز چرا در برابر اقدامات خانمان برانداز وی سکوت کرده ماجرای مفصلی است که در این یادداشت امکان پرداخت به آن وجود ندارد اما سربسته بدانید که عزیزان برای حفظ جایگاه متحدان خود چاره ای جز نشستن در موضع سکوت ندارند . در واقع به مصداق ضرب المثل معروف پارسی ؛ بخاطر دستمالی قیصریه ای را به آتش کشیدن.

بدون تردید سکوت جلالی در برابر غارت 35 هزار  میلیاردی تومانی ثروت مردم استان کرمان و شهر رفسنجان نشانه بارزی از ناتوانی ایشان و مشاورانشان در فهم واقعیات موجود و بازی قدرت دارد، و همین فهم نادرست و عملکرد پر اشتباه است که فرصت طلبان  تیز چنگ و طماع  را ترغیب به دست اندازی به ثروت استان و شهر ما نموده است.

من الله توفیق.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.