منو

خدمات شبانه روزی مرکز واکسیناسیون هاری در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع)

هاری بیماری عفونی است که مخصوص حیوانات و گوشت خواران اهلی  وحشی است که بین انسان و حیوان مشترک است ،اهمیت این بیماری به این علت است که تا کنون برای آن درمانی قطعی پیدا نشده است .

۰۷ مهر ۱۴۰۰

به گزارش ایستار ،کارشناس هاری و مسئول پیگیری ها و موارد حیوان گزیدگی در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع)بیان کرد: در 6 ماهه اول سال 99 تعداد 12 مورد بستری و در6 ماهه اول سال    1400 ؛  14؛مورد بستری  در این مرکز داشته ایم.

احسان علیمرادی با اشاره به یک مورد فوتی  در سال 99 ادامه داد:1473 مورد حیوان گزیدگی در سال 1399داشته ایم که از فروردین تا شهریور 696 مورد بوده است که در مقایسه با سال  1400در همین تاریخ   797 مورد شده است .کل موار دبستری سال 99،  27مورد بوده که اکثر حیوان گزیدگی ها مربوط به سگ ها حال چه  ولگرد وچه صاحب دار هستند.

علیمرادی توصیح داد:در سال 1399 ، 360 مورد حیوان گزیدگی توسط  سگ ولگرد و 549 مورد توسط سگ های صاحب دار و در سال 1400 ، 142 موردنیز توسط  سگ ولگرد و 415مورد سگ صاحب دار در شهرستان داشته ایم.

وی اذعان داشت : در بحث پیشگیری باید زنجیره انتقال قطع شود آگاهی خانواده و جامعه در برخورد با حیوانات بالا برود و همچنین  باید حیوانات مستعد به هاری  را واکسینه کنیم و هر سال باید این امر  انجام شود تا ایمنی این حیوانات تامین شود .

کارشناس هاری بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع) توضیح داد : فردی که دچار حیوان گزیدگی می شود  ابتدا باید زخم ایجاد شده در بدن را  به مدت بیست دقیقه  ( هر زخم به صورت مجزا) بشوید .این امر سبب می شود تا 90 درصد ویروس از زخم خارج و واکسیناسیون ایمنی لازم را ایجاد کند .سپس به مراکز هاری که در شهرستان رفسنجان در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع) به صورت 24 ساعته مشغول به خدمت رسانی به همشهریان است مراجعه کند.

علیمرادی با تاکید بر این که ؛ سگ و گربه چه چنگ بزنند و چه دندان بگیرند حتی کوچکترین خراش باعث انتقال هاری ومرگ می شود حتما باید این موارد انجام شود ادامه داد:
تمامی حیوانات پستاندار گوشتخوار وحشی و حیوانات پستاندار اهلی میتوانند مبتلا به هاری شوند و باعث انتقال ویروس به انسان شوند .خفاش نیز جز پستاندارانی است که اگر در اتاقی هم رد شده باشد نیاز به واکسیناسیون افراد است ادامه داد:در مرکز هاری پس از شستشوی 20 دقیقه ای  با آب و صابون و سپس سرم تراپی هاری ، واکسیناسیون انجام می شود؛ واکسیناسیون در سه نوبت انجام می شود که تکمیل شدن نوبت های  واکسیناسیون تاکید می شود .که  در صورت نیاز واکسن کزاز نیز تزریق خواهد شد  و برای یاد آوری طبق کارت صادر شده فرد حیوان گزیده  باید مراجعه کندودر صورت عدم مراجعه  پرسنل این مرکز به آن ها یاد آوری می کنند.

وی با اشاره به خدمات شبانه روزی مرکز هاری توصیح داد: صورت ثابت یک نفر و به صورت شیفت 4 نفردر بیمارستان حصرت علی بن ابیطالب (ع ) در خدمت همشهریان هستیم .
علیمرادی توضیح داد: بروز علایم  هاری با علائمی مانند سرماخوردگی شروع می شود و فقط در ازمایشگاه می توان این بیماری را  تشخیص داد .

وی ادامه داد:فرد حیوان گزیده با فرد مبتلا به هاری تفاوت دارد و انتقال هاری از انسان به انسان تا کنون نداشته ایم .
شکست درمان زمانی است که فرد حیوان گزیده به مرکز هاری مراجعه نمی کند ، تاریخ های دریافت واکسن هاری را جدی نمیگیرد ، و یا این که شدت جراحات آنقدر زیاد است که نمیتوان برای او کاری انجام داد .
علیمرادی شماره های مرکز هاری را برای پاسخگویی به همشهریان 34263300 اعلام کرد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 5 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.