منو

ثبت ملی آئین جوش زنی، آغازی بر ثبت ملی آئین های دیگر در شهرستان رفسنجان

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) گفت: آئین جوش زنی ایران آغازی بر ثبت ملی مراسم های آئینی دیگر در رفسنجان شد به نحوی که مراسم برداشت محصول پسته و جشن های برداشت محصول پسته در سال 1396 و مراسم سنتی «شده گردانی» در روستای داوران پس از ثبت ملی جوش زنی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیدند.

۱۵ مهر ۱۴۰۰

 

به گزارش ایستار، ابراهیم رضوی مقدم امشب 14 مهرماه در مراسم اختتامیه سوگواره هفتمین سالروز آئین ثبت ملی جوش زنی ایران که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: آئین جوش زنی ایران در سال 1394 و به مرکزیت هرمزآباد رفسنجان در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید و همان سال با حضور مسئولین استان و شهرستان از سند ثبت ملی این آئین رونمایی شد.

وی افزود: یکسال بعد در سال 1395 و در اولین سالروز ثبت ملی این آئین، از تمبر یادبود و تمبر پستی آئین جوش زنی ایران با حضور مسئولین استان و شهرستان رونمایی شد.

وی بیان کرد: دغدغه من و دوستانم این بود که یک حرکت فرهنگی و مذهبی را در سطح استان و شهرستان داشته باشیم و به لطف خدا توانستیم این حرکت را در سالهای بعد ادامه دهیم و هر ساله سوگواره ها و مراسم مختلفی را در این زمینه برگزار کنیم.

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) تصریح کرد: آئین جوش زنی ایران آغازی بر ثبت ملی مراسم های آئینی دیگر در رفسنجان شد به نحوی که مراسم برداشت محصول پسته و جشن های برداشت محصول پسته در سال 1396 و مراسم سنتی «شده گردانی» در روستای داوران پس از ثبت ملی جوش زنی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیدند.

رضوی مقدم افزود: خدا را شاکریم که توانستیم جوش زنی ایران را به عنوان یک برند فرهنگی و مذهبی در شهرستان و استان به همه آحاد جامعه در سطح کشور معرفی کنیم. این برند سبب شده هنرمندان و فرهیختگانی که در هفتمین سوگواره شرکت کرده اند ما را شگفت زده کنند.

به گفته وی نزدیک به 400 اثر به دبیرخانه هفتمین سوگواره ارسال شد که به 6 برگزیده در چهار بخش جوایز اهدا می شود.

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) در ادامه عنوان کرد: از کسانی که ما را در این سالها یاری و کمک کردند تشکر می کنم بویژه از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و روابط عمومی این مجتمع، از شهرداری رفسنجان و از خبرنگاران مختلف در شهرستان و استان که در بُعد رسانه ای به ما کمک کرد ند و همچنین هنرمندانی که در سوگواره آثار خود را ارسال کردند کمال تشکر را دارم.

رضوی مقدم با بیان اینکه امیدواریم توانسته باشیم حرکتی کوچک برای روستای پدری مان انجام داده باشیم و آنچه که در ذهن داشتیم شکل داده باشیم، خاطرنشان کرد: برای اعزام این آئین به خارج از کشور خیلی تلاش کردیم اما پاندمی کرونا سبب شد این موضوع به تاخیر بیفتد اما بعد از پایان این همه گیری در شهرهای مختلف کشور و در یکی از کشورهای منطقه این آئین مذهبی را برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان از پیرغلامان و جوش زنان اباعبدالله الحسین(ع) روستای هرمزآباد رفسنجان نیز قدردانی کرد.

در ادامه مراسم مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در اظهار کرد: آئین جوش زنی ایران منطقه هرمزآباد رفسنجان در سال 1394 به ثبت ملی رسیده و سند آن رونمایی شد و در سه سال اخیر یکی از اتفاقات مهم و جانبی این آئین برگزاری سوگواره ادبی و هنری است.

روح الله ابوالهادی افزود: آئین های مرتبط با عاشورا برای ما شیعیان مهمترین آئین های مذهبی هستند که در این منطقه جوش زنی را داشتیم که خوشبختانه با تلاش دوستان در منطقه هرمزآباد به ثبت ملی رسید.

وی افزود: امیدواریم این مراسم برای سالهای سال پربارتر از همیشه برگزار شود و خوشحالم که مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نقش کوچکی در برگزاری این آئین دارد.

ابراهیم صباغ جعفری در  مراسم اختتامیه سوگواره هفتمین سالروز آئین ثبت ملی جوش زنی ایران  ضمن تسلیت ایام پایانی ماه صفر، اظهار کرد: امام حسین(ع) متعلق به هیچ فرهنگ و نژاد خاص و کشور خاصی نیست بلکه متعلق به تمام آحاد بشریت است. امروزه سیره و چراغ هدایت امام حسین(ع) آئین نجات بخش تمام ملل خواهد بود.

وی با بیان اینکه نشستن در کشتی نجات امام حسین(ع) راه نجات تمام امم و ملت ها است، تصریح کرد: اگر امروز عالم پر از ظلم شده بخاطر فاصله گرفتن از این مکتب عاشورایی است. همه افراد و قومیت ها از هر نژاد و فرهنگ برای این سوگواری برنامه ای دارند.

عضو شورای اسلامی شهر رفسنجان خاطرنشان کرد: مردمان سرزمین من نیز آئینی به نام جوش زنی دارند. در این آئین افرادی به صورت حلقه وار دور شمع وجودی آقا اباعبدالله الحسین(ع) حلقه می زنند و به ذکر مصیبت و توسل به آستان مقدس امام حسین(ع) می پردازند.

صباغ جعفری ادامه داد: آئین جوش زنی ایران در هفتمین سالگرد ثبت ملی خود است و همه ساله با برنامه های متنوع و متناسب با ایام سال برگزار شده و مورد استقبال آحاد مردم قرار گرفته و قطعاً اگر ویروس منحوس کرونا نبود این آئین ثبت جهانی خود را نیز طی می کرد و در سطح جهان برای همه مرد م دنیا عرضه می شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و جوانان شورای اسلامی شهر رفسنجان تاکید کرد: شورای شهر رفسنجان بنا به رسالت فرهنگی که دارد خود را متعهد به حمایت از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی می داند و از تمامی برنامه ها و حرکتهایی که در جهت تعمیق باورهای دینی و نکوداشت فرهنگ اصیل ایرانی باشد در حد خود حمایت خواهد کرد.

صباغ جعفری در پایان گفت: از این آئین مردمان سرزمین خود حمایت کرده و از برگزارکنندگان این سوگواره صمیمانه قدردانی و تشکر می کنیم.

در پایان این مراسم برگزیدگان سوگواره هفتمین سالروز ثبت ملی آئین جوش زنی ایران معرفی شدند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.