منو

جاده گردشگری جوپار زیر خاک رفت/ جنگل گز در حال نابودی است

شهر زیارتی و سیاحتی جوپار در نزدیکی کرمان در حالی باید به محور گردشگری تبدیل شود که علیرغم وعده های قبلی جاده کرمان - جوپار به محل تخلیه زباله‌های ساختمانی مبدل شده است.

۰۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، شهر جوپار در نزدیکی شهر کرمان از جهات مختلف از نظر گردشگری دارای اهمیت است.

وجود قنات جوپار که ثبت جهانی شده به این منطقه جایگاه ویژه داده است از سوی دیگر در این شهر سه نفر از نوادگان امام موسی کاظم خاکسپاری شده‌اند و مجموعه‌ای زیبا از نظر مذهبی و معماری در این منطقه وجود دارد که شامل حسینیه، سقاخانه، بازارچه، دو زائرسرا، حیاط، حرم، گنبد، رواق می‌باشد.

وجود باغ‌های گسترده و قرار گرفتن جوپار در نزدیکی ماهان و باغ جهانی شاهزاده بر اهمیت این شهر کوچک می‌افزاید اما برای رسیدن به این مرکز گردشگری باید از جاده کرمان – جوپار عبور کرد.

کافیست از سمت کرمان به جوپار حرکت کنید دقیقاً در ورودی شهر کرمان دو سمت جاده تپه‌های انبوهی از زباله مشاهده می‌کنید که چهره ورودی شهر را مخدوش و محیط زیست را نیز به شدت آلوده کرده است.

متخلفان در ماه‌های اخیر در کنار دو سمت جاده تا میانه محور ارتباطی را نیز مملو از زباله کرده‌اند به طوری که در برخی از قسمت‌ها محور مقابل قابل مشاهده نیست این امر حداقل برای مردم شهر کرمان شگفت آور است که چگونه تاکنون برای برخورد با این فاجعه زیست محیطی هیچ اقدامی انجام نشده است.

سکوت منابع طبیعی و محیط زیست در قبال تخریب جنگل

گستره تخلیه زباله و نخاله ساختمانی نیز بسیار بیشتر از قبل شده و بخش قابل توجهی از عرصه‌های گیاهی منطقه نابود شده است در این میان سکوت محیط زیست و منابع طبیعی نیز جالب توجه است.

نکته قابل تأمل این است که بیابان‌های اطراف این جاده یکی از کانون‌های اصلی بروز طوفان شن در شهر کرمان است و ۵۰ سال اخیر با کشت درختان گز سعی در تثبیت بیابان شده است اما عملاً با تخلیه زباله‌ها بر روی درختان گز این روزها جنگل مصنوعی ایجاد شده در این منطقه نیز نفس‌های آخر را می‌کشد.

شانه‌های جاده‌ها تخریب شده است

کار به جایی رسیده است که در برخی موارد شانه جاده نیز مملو از زباله شده و به آسفالت نیز کشیده شده است و همه اینها در سکوت کامل رخ داده است.
مناطقی که زباله تخلیه شده است دیگر از حوزه شهری پا را فراتر گذاشته و حالا تا میانه‌های این جاده کار تخلیه زباله انجام می‌شود و دستگاه‌های ذی ربط از جمله راهداری محیط زیست و منابع طبیعی در این خصوص کاری انجام نمی‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان از تخریب شانه جاده و زیر ساخت‌های موجود به دلیل تخلیه زباله‌ها ابزار نگرانی کرد.
سید علی علیخانی می‌افزاید: وجود این زباله‌ها می‌تواند منجر به بروز تصادف و تهدید جان مردم شود به همین دلیل از شهرداری کرمان می‌خواهیم به هر سازمانی که جزو ساخت و ساز و یا تخریب می‌دهد مکان تخلیه زباله‌ها را نیز برای این افراد مشخص و نظارت کند.

جاده گردشگری جوپار زیر خاک رفت/ جنگل گز در حال نابودی است

مناطق آلوده در محدوده شهری قرار ندارد

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان نیز با اشاره به تشکیل کارگروه مدیریت زباله‌های ساختمانی در کرمان گفت: در این کارگروه از مبدا همه موارد در زمینه حمل و تخلیه زباله‌های ساختمانی پیگیری می‌شود.

مصطفوی عسکری افزود: این مساله طی روزهای آینده نهایی و مشکل تا حدود زیادی رفع می‌شود.

افزایش بیماری سالک در شهرک‌های اطراف

وی ادامه داد: در جاده جوپار تا جایی که در حریم شهر می‌باشد بر عهده شهرداری است که مدیریت شده و بعد از آن بر عهده راهداری و محیط زیست است که باید اقدام کنند.

هر چند شهرداری کرمان هزینه‌های قابل توجهی برای ساماندهی این محور در محدوده شهری انجام داده و بخشی از این مسیر درختکاری شده اما متخلفان با تخلیه شبانه نخاله‌های ساختمانی تهدیدی جدی را پیش روی کرمان قرار داده‌اند.

جاده گردشگری جوپار زیر خاک رفت/ جنگل گز در حال نابودی است

تخریب شگفت آور جنگل‌های گز در حاشیه کرمان

دو منطقه مجزا برای تخلیه زباله‌ها اختصاص داده شده است اما به دلیل نزدیک بودن جاده جوپار به شهر کرمان متخلفان زباله‌های ساختمانی و گاه فاضلاب شهری را بدون هیچ ممانعتی در این منطقه تخلیه می‌کنند.

وی از تعیین دو منطقه در جاده کوهپایه و جاده اختیار آباد برای تخلیه زباله‌های ساختمانی خبر داد و گفت: در این زمینه اطلاع رسانی انجام شده است اما دستگاه‌های ذی ربط باید از تخلیه زباله در این مناطق جلوگیری کنند.

یکی از شهروندان کرمانی که در ابتدای این جاده مغازه دارد  می‌گوید: تراکتورها و کامیونت‌های حمل نخاله به صورت شبانه اقدام به تخلیه نخاله‌ها می‌کنند و ابتدای ورودی کرمان به شدت آلوده شده است.

وی افزود: بارها در این خصوص پیگیری کرده‌ایم اما کسی با آنها برخورد نمی‌کند کافی ست در ابتدای جاده یک گشت نیروی انتظامی مستقر شود و اجازه عبور و مرور به این خودروها داده نشود اما عملاً همه چیز رها شده است.

وی گفت: متأسفانه حشرات و حیوانات ولگرد در این منطقه افزایش یافته و موارد بیماری‌های پوستی به ویژه سالک هم در بین مردم شایع شده است.

وی ادامه داد: بارها شاهد بروز تصادف به دلیل از بین رفتن شانه جاده بوده‌ایم، زمانی می‌گفتیم درختان و جنگل در حال تخریب است اما حالا جاده هم در حال از بین رفتن است

جاده گردشگری جوپار زیر خاک رفت/ جنگل گز در حال نابودی است

تخریب جنگل یعنی افزایش ریزگردها و طوفان شن

یکی دیگر از ساکنان این منطقه  گفت: در این جنگل‌ها حیوان‌های مختلفی زندگی می‌کنند چون قدمت این جنگل‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و جزویی از اکوسیستم منطقه شده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه چرا چنین فاجعه زیست محیطی در حاشیه جاده جوپار روی داده و همه سکوت کرده‌اند مشخص نیست و عده‌ای افراد بی مسئولیت هم از این فرصت استفاده کرده‌اند در کنار نابودی جنگل حالا زندگی مردم را هم تهدید می‌کنند و به طوری این بخش از کرمان زیر شلاق طوفان شن قرار خواهد گرفت.

ادامه وضعیت فعلی در کنار از بین بردن زیبایی ورودی‌های شهر کرمان، تهدید جدی زیست محیطی به همراه دارد و با توجه به تشدید بادهای شرق و شمال کرمان با وزش هر بادی کرمان مملو از ریزگردها می‌شود.

درختان گز و پوشش گیاهی در حال تخریب کامل است و سرمایه شهر در حال از بین رفتن است، در شهری مانند کرمان که وجود هر درخت می‌توان ثروتی قابل توجه باشد حالا درختان زیر انبوه زباله‌ها در حال تخریب هستند.

منبع :مهر


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهارده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.