منو

مشکلات «پسته» زنگ خطر معیشت 5 میلیون نفر را به صدا درآورده است

مشکلات ناشی از چند نرخی بودن ارز، بلاهای طبیعی و خشک شدن سالانه یک‌هزار هکتاری باغات پسته زنگ خطر برای معیشت ۵ میلیون نفر از فعالان این بخش در کشور را به صدا درآورده است.

۱۳ آبان ۱۴۰۰

به گزارش ایستار به نقل از فارس ، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان در شرایطی برگزار شد که مسؤولان و کارشناسان نسبت به صدا درآمدن زنگ خطر برای معیشت 5 میلیون نفر در کشور به علت بروز مشکلات در بحث صادرات پسته هشدار دادند.

پسته ۱.۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: بخش پسته متشکل از صادرکنندگان بزرگ و خوشنام، تولیدکنندگان، کشاورزان و صنایع پسته است و ۲۷ استان با پسته مرتبط هستند و این محصول بخشی از اقتصادشان را تشکیل می‌دهد.

سیدمهدی طبیب‌زاده بیان داشت: ۵ میلیون نفر شامل ۴۰۰ هزار خانوار با پسته در ارتباط هستند و پسته یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد و ارزآور و اشتغالزا در استان کرمان و کشور است.

دشمن ما، رقیب پسته ماست

وی ادامه داد: رقابت امری طبیعی و لازمه حضور در بازارهای بین‌المللی است، اما در بحث پسته شاهد این هستیم که دشمن ما رقیب ماست و علاوه بر اینکه باید با پسته آمریکا رقابت کنیم بلکه می‌خواهد راه را بر پسته ایران به هر شکلی ببندد و این در حالی‌ست که تولید رو به افزایش پسته آمریکا را شاهدیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: آمریکا در تلاش برای افزایش بهره‌بری و کاهش قیمت برای گرفتن بازار است و در داخل هم با تحریم‌های زیادی روبه رو هستیم و صادرکنندگان مشکلات زیادی دارند.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه قدردان زحمت، تلاش و مبارزه پسته‌کاران هستیم و شرایط را درک می‌کنیم، تصریح کرد: عید چینی‌ها و هندی‌ها و  کریسمس را در پیش داریم و باید صادرات پسته انجام شود اما این در شرایطی‌ست که صادرات مهرماه نسبت به شهریورماه کاهش پیدا کرده است و باید در این مدت محدود پسته استان را به بازارهای هدف برسانیم.

وی از خطر جدی در بخش پسته در استان کرمان خبر داد و اضافه کرد: 60 تا 70 درصد تولید پسته کشور مربوط به استان است اما امسال این سهم کمتر شده در حالی که بخش زیادی از معیشت کرمان با پسته شکل گرفته است.

طبیب‌زاده پیشنهاد داد: پسته به اقلام وارداتی مانند لوازم خانگی و قطعات خودرو  تهاتر شود تا صادرکنندگان پسته ضرر نکنند.

۲۱۷ منطقه پسته دارند

در همین حال رضایی دبیر انجمن پسته استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: در ۲۷ استان توسعه پسته شکل می‌گیرد و استان‌های غربی از ۱۰ سال گذشته به روند تولید پسته افزوده شده‌اند و ۲۱۷ شهر و شهرستان درگیر تولید پسته هستند که این گرایش به علت کاهش کیفیت و مقدار آب و از سویی ارزش اقتصادی پسته است و مردم به این سمت آمده‌اند و از آب خوب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سطح زیرکشت پسته در استان کرمان است، تصریح کرد: اقتصاد استان کرمان به پسته وابسته است و در حالی ۵۳ هزار تن تولید پسته در استان کرمان طی سال جاری داریم که این رقم در سال گذشته برابر با ۱۳۵ هزار تن بوده است و در مجموع پسته کشور در سال جاری حدود ۱۳۰ هزار تن است.

رضایی اضافه کرد: آمریکا با برنامه‌ریزی و جدیت وارد بازار پسته شده است و اگر اشتباه کوچکی کنیم بازار ۱۰۰ ساله و معیشت ۵ میلیون نفر را از دست می‌دهیم.

وی بیان داشت: مهر، آبان و آذر به‌علت جشن‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود باید محصول پسته را ارسال کنیم، اما تفاوت ارز آزاد و نیمایی موجب شده تا صادرات پسته در مهرماه کمتر شود.

سفره نرخ دوگانه ارز جمع شود

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این شورا اظهار داشت: انتظار از دولت آقای رئیِسی این است که سریع‌تر امور مربوط به مسائل اقتصادی را جبران کنند.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به دو نرخی بودن ارز، اضافه کرد: اعتقادمان بر این است در اقتصاد هر کشوری که از تک‌نرخی خارج شود، حتما فساد و رانت اتفاق می‌افتد و 19 میلیارد دلار منابع ارزی اختصاص داده شده تا کالای ارزان به دست مردم برسد، اما نرسیده است.

وی ابراز داشت: قیمت کالای اساسی با نرخ دولتی بیشتر از کالای با نرخ آزاد است و دولت را در زمینه تک‌نرخی شدن ارز می‌ترسانند و نگران می‌کنند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دو بازار در کشور داریم که شامل بازار اسکناس و بازار نیمایی‌ست، ادامه داد: اگر در یک کشور دو نرخ باشد، ایجاد فساد و رانت است و با دو نرخی هم مخالفیم.

وی تصریح کرد: گزارشی که ما داریم نشان می‌دهد تاثیر نرخ‌گذاری در سامانه نیمایی شبیه نرخ ارز ترجیحی در اقتصاد است و ایجاد نرخ دوگانه در کشور موجب ایجاد فساد می‌شود و باید سفره آن جمع شود و نرخ آن باید پایین‌تر بیاید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تقویت پول ملی به معنای قدرت خرید مردم است و مردم از ما انتظار دارند به جای اینکه حقوق‌شان را زیاد کنیم، قدرت خرید آنها را افزایش دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: خبرهای خوبی داریم و عملکرد درآمدهای ناشی از نفت در7 ماهه سال جاری به اندازه درآمد سال قبل است و جمهوری اسلامی به تحریم‌ها اعتنایی نمی‌کند.

سالانه یک هزار هکتار باغ پسته خشک می‌شود

استاندار کرمان هم در سخنانی بیان داشت: ساماندهی تولید پسته در استان کرمان باید در دستور کار قرار گیرد و این در شرایطی ست که سالانه یک هزار هکتار از اراضی پسته در حال خشک شدن است.

علی زینی‌وند ادامه داد: عدم کیفیت و کارایی در محصول به خرده‌مالک‌ها و کشاورزی سنتی برمی‌گردد اگر تجمیع کنیم وتولید مکانیزه را در پیش گیریم به موفقیت بیشتری می‌رسیم.

وی همچنین تقویت منابع بانک‌های مرتبط با زندگی مردم را امری ضروری خواند و ابراز داشت: بانک‌های خصوصی پول کلانی از استان کرمان جذب می‌کنند اما مصارف‌شان در استان پایین است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.