منو

مناطق سیل زده کرمان در انتظار بازسازی/ مردم منتظر لایروبی

بعد از سیل تابستان گذشته در کرمان و بروز خسارت‌های زیاد، مردم برخی از این مناطق همچنان در انتظار بازسازی روستاهای خسارت دیده و لایروبی رودخانه‌ها هستند.

۱۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش ایستار،تغییرات اقلیمی در استان کرمان مشکلات بسیاری برای مردم در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است، از خسارات به بخش کشاورزی تا خشکسالی و سیلاب‌های گسترده که خسارت‌های زیادی به جای می‌گذارد.

استان پهناور کرمان در طول سال تبعات بسیاری از تغییرات اقلیمی را تجربه می‌کند از عدم بارش در پاییز و زمستان تا بارندگی سیل آسا به دلیل فعالیت سامانه مونسون در تابستان.

مرداد ماه سال جاری بود که به دلیل فعالیت مونسون در کرمان بسیاری از روستاهای غربی استان کرمان دچار سیلاب گسترده شدند و سیل خسارت‌های قابل توجهی نیز در روستاهای شهرستان بافت، رابر، بردسیر و کرمان به جای گذاشت.

این در حالی بود که پیش از این مونسون فقط در جنوب استان کرمان سیلاب ایجاد می‌کرد، عدم آمادگی مسئولان و عدم لایروبی رودخانه‌ها منجر به سیلاب گسترده شد و روستاهایی که بعضاً با تانکر آبرسانی می‌شدند به دلیل بارندگی در بالادست زیر آب رفتند.

ورود سنگ چوب به روستاها، تخریب خانه‌ها، آب گرفتگی و خراب شدن جاده‌های روستایی، تخریب سیل بندهای قدیمی، تخریب قنوات و باغ‌ها و خسارت به کشاورزی و دامداری از جمله تبعات این سیل بود.

۵ کرمانی نیز در این سیلاب جان باختند و صدها نفر بی خانمان شدند. حالا چهار ماه از زمان بروز سیلاب می‌گذرد و هنوز هم برخی از روستاییان با مشکلات ناشی از عدم بازسازی و حمایت از آنها برای بازسازی خانه‌ها رنج می‌برند.

مناطق سیل زده کرمان در انتظار بازسازی/ مردم در انتظار لایروبی

مسئولان به وعده‌ها عمل کنند

بیشترین اقدامات صورت گرفته بعد از سیلاب لایروبی برخی از رودخانه‌های اصلی بود اما در حالی در آستانه فصل بارندگی هستیم که برخی از روستا نشینان از عدم توجه به این روستاهای سیل زده در ماه‌های گذشته خبر می‌دهند. نکته اینکه مسیر رودخانه‌ها در محدوده روستاها لایروبی نشده‌اند و خطر جدی این روستاها را تهدید می‌کند.

از جمله این روستاها می‌توان به برخی از مناطق در شهرستان رابر اشاره کرد، که شامل روستاهای ننوک، ده‌دیوان، اسکر و بخش هنزا می‌شود، محمد از اهالی روستای ننوک است، وی می‌گوید: بعد سیل وعده‌های زیادی به روستاییان داده شد اما عملاً هیچ حمایتی برای بازسازی روستاهای و رفع مشکلات مردم انجام نشد.

رودخانه در مسیر روستا لایروبی نشده است

وی افزود: به هر کس مراجعه کردیم گفتند باید خانه را بیمه می‌کردید، در منطقه اسکر ماشین‌های سنگین کار لایروبی رودخانه‌ها را انجام دادند اما در رودخانه ننوک هیچ گونه لایروبی انجام نشد.

وی ادامه داد: سیل سنگ‌های بزرگ و صخره‌ها را از بالا دست در بستر رودخانه آورده است و بعد از سیلاب هم این صخره‌های عظیم به حال خود رها شده‌اند و در صورت بروز سیلاب مجدد مسیر سیل به سمت روستا تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: پل‌های زیادی تخریب شده‌اند و سیل بندهای روستا نیز از بین رفته‌اند، بسیاری از مزارع و باغ‌ها نیز تخریب شدند اما هیچ اقدامی برای رفع مشکل در این زمینه انجام نشد.

علیرضا از اهالی روستای ده دیوان نیز که در مجاور روستای ننوک قرار دارد از عدم رسیدگی به مشکلات مردم بعد از سیل گلایه دارد و می‌گوید: مردم با قرض و وام خانه‌ها را تا حدودی سرپا کرده‌اند اما وسایل زندگی بسیاری از مردم را آب برد و حتی درختانشان که تنها محل امرار معاش بودند هم نابود شد و با فقر دست به گریبان شده‌اند.

وی افزود: در ساعات ابتدایی دستگاه‌های امدادی وسایلی از جمله پتو و چادر دادند و رفتند و یک دستگاه لودر هم چند روز در بستر رودخانه کار کرد اما هنوز در مسیر رودخانه شن و سنگ‌های بزرگ وجود دارد و در صورت بروز سیلاب آب راهی جز مزارع و باغ‌های ما و خیابان‌های و کوچه‌های روستا ندارد.

وی ادامه داد: بازسازی خانه‌ها هم توسط مردم انجام شد و علیرغم وعده‌ها برای ورود بنیاد مسکن و دستگاه‌های امدادی اتفاقی روی ندارد.

رفع مشکلات در درون روستاها باید با هماهنگی دهیاری‌ها انجام شود

در این زمینه پای صحبت‌های فرماندار رابر نشستیم، وی گفت: رودخانه‌های اصلی و سیل خیز در منطقه لایروبی شده و با توجه به اعتبارات هر چه که می‌توانستیم انجام دادیم.

امیر حیدری ادامه داد: روستاهایی که مشکل لایروبی رودخانه‌ها وجود داشت پیگیری کردیم و رودخانه‌هایی که در اولویت بودند مثل اسکر و ننوک لایروبی شدند.

وی گفت: ممکن است در درون برخی از روستاها کاری انجام نشده باشد که باید دهیاری‌ها با آب منطقه‌ای هماهنگی شوند تا از محل اعتبارات دهیاری‌ها و با همکاری آب منطقه‌ای مشکل رفع شود.

آنچه که مشخص است در صورت عدم لایروبی رودخانه‌ها در شهرستانی که بیشترین میزان بارندگی استان را به خود اختصاص داده است در زمان بروز سیلاب مجدد مردم با بحران جدی تر مواجه می‌شوند.

تخریب پل‌ها و عدم بازسازی پل‌ها در روستاها، عدم لایروبی رودخانه‌ها در روستاها و در مسیر رودخانه عملاً جان و مال مردم را با خطر مواجه می‌کند.

منبع :مهر


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دو =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.