منو

روزگار سیاه ترامپ

اوضاع اقتصادی برخلاف شرایط سیاست داخلی و بین المللی آمریکا به خوبی و به نفع ترامپ در جریان بود تا اینکه پای ویروس کرونا به امریکا باز شد .

۱۷ فروردین ۱۳۹۹

سرویس بین الملل ایستار؛ سید مرتضی سید حسینی:
دونالد ترامپ از روزاول دوران ریاست جمهوری بنا را بر آن گذاشت که با هر ابزاری تمامی تعهدات جهانی ایالات متحده آمریکا را یک طرفه از میان بردارد . هدف ترامپ کاهش تهعدات جهانی ایلات متحده و متنابه آن کاهش هزینه های خارجی این کشور بود .
ترامپ علاوه بر کاهش تعهدات این کشور در عرصه جهانی از هر پیمان و رژیم بین المللی که محدودی را نسبت به فعالیت های اقتصادی آمریکا اعمال می نمود خارج شد .
مهم ترین این پیمان ها خروج آمریکا از معاهده پاریس بود که هدف نهایی آن مبارزه با افزایش گرمایش زمین و تغییرات اقلمی جهانی بود که ترامپ به علت محدودیت های اعمال شده بر صنایع آمریکا یک جانبه ار آن خارج شد .
در حوزه روابط جهانی نیز دونالد ترامپ با قلدری ذاتی خود پشت پا بر هر پیمانی زد که بر هر نوعی از آن خوشش نمی آمد از جمله آن خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) بود که انتقادات بسیاری را سطح جهانی برانگیخت .
خلاصه کلام ترامپ با نگاه کاسب کارانه در مسیری حرکت کرد که نه به متحدی وفا کرد و نه به عهدی پایبند ماند و در برابر سیل انتقادات جهانی از رویکرد خود تنها استدلالش را افزایش توان اقتصادی آمریکا اعلام می نمود .
آمارهای اقتصادی آمریکا در دوسال منتهی به 2020 از رشد فاکتورهای اقتصادی آمریکا البته نه آنچنان که ترامپ مدعی جهش بود حکایت می کرد بیکاری به پایین ترمیزان سالهای اخیر رسید و تولید ناخالص داخلی آمریکا روند رو به رشدی را در پیش گرفت.
اوضاع اقتصادی برخلاف شرایط سیاست داخلی و بین المللی آمریکا به خوبی و به نفع ترامپ در جریان بود تا اینکه پای ویروس کرونا به امریکا باز شد .
فراگیری و جهش یکباره مبتلایان و فوت شدگان کرونا در آمریکا چنان بار روانی سنگینی را متوجه دولت فدرال کرد که برخلاف میل ترامپ مجبور به اعلام محدودیت های اجتماعی و به تبع آن کاهش فعالیت های اقتصادی شد.
عمق بحران به آنجا رسید که بانک استنلی مورگان پیش بینی کرد در سه ماه دوم سال 2020 تولید ناخالص داخلی آمریکا تا 30 درصد سقوط خواهد کرد و منجر به آن خواهد شد که آمار بیکاری به 15.7 درصد رسیده و 21 میلیون آمریکایی شغل خود را از دست بدهند.
ترامپ که دنیایی را به آتش کشید تا در سال منتهی به انتخابات رکوردهای اقتصادی آمریکا را بشکند حالا گرفتار عمیق ترین بحران اقتصادی بعد از رکود بزرگ اقتصادی دهه 30 میلادی شده است .
رییس جمهوری که در عرصه سیاست داخلی در برابر تمام مخالفان خود با هر ابزار اخلاقی و غیر اخلاقی قرار گرفته و در عرصه بین المللی نیز شمشیر خود را بر علیه هر آنچه که نمی پسندید کشیده و تقریبا و تا به امروزهیچ دستاوردی در سیاست خارجی کسب نکرده حالا تنها دستاورد دوران ریاست جمهوری خود را بر باد رفته می بینید.
تیرغیبی که ترامپ را گرفتار کرده البته بحرانی جهانی است اما در میان همه کشورهای جهان تنها آمریکا ترامپ بود که حساب خود را از بقیه جدا کرد و حالا بدون هیچ دستاوردی در باتلاق کرونا دست و پا می زند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 10 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.