منو

انتظار طولانی کرمانی‌ها در برزخِ بهشت‌کریمان

گرچه بهره‌برداری آرامستان بهشت کریمان باوجود پرشدن ظرفیت آرامستان قدیم ضروری بود اما افتتاح ناقص و بدون زیرساخت آن که شهرداری زمان یک ساله برای تامین ملزومات اصلی آن تعیین کرده، گویای انتظار طولانی مدت برای مناسب سازی دفن اموات در این آرامستان است.

۰۱ آذر ۱۴۰۰

گزارش ایستار به نقل از ایرنا، مردم کرمان از سال های طولانی برای دفن یا زیارت قبور امواتشان به آرامستان قدیم کرمان می رفتند، مکانی در جوار کوه ها و مسجد صاحب الزمان(عج) با قدمت تاریخی که آنسوی آن گنبد جبلیه، قلعه باستانی اردشیر و دختر، تخت دریاقلی بیگ و دیگر آثار فاخر تاریخی این استان و این سو نیز درختان سربه فلک کشیده در قامت بزرگترین جنگل دست کاشت ایران قرار دارند.

این منطقه از حیث وجود گلزار شهدا و مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز برای مردم کرمان، ایران و جهان اسلام از رنگ و بوی معنوی و گردشگری خاصی برخوردار است.

اما با پر شدن ظرفیت آرامستان قدیم کرمان، دفن شماری از اموات در جایی در حاشیه جنگل و نگرانی مردم کرمان در احتمال قطع درختان این پارک جنگلی برای گسترش قبور آرامستان قدیم، به جایی رسید که نقل محافل مختلف، پویش های مردمی و فعالان زیست محیطی شد و اعتراض ها نیز بالا گرفت.

در نهایت داستان به جایی رسید که انتشار تصاویر دفن اموات در دامنه کوه پارک جنگلی پردیسان قائم کرمان آن هم در یک چاله ممتدی که با بیل مکانیکی احداث شده بود، در فضای مجازی جنجال ها را بیشتر کرد؛ قداست، اهمیت زیست محیطی و بعد گردشگری جنگل دست کاشت پردیسان قائم برای مردم کرمان از یک طرف و ابعاد مذهبی، فرهنگی و تاریخی آن از طرف دیگر و همچنین تغییرات در مدیریت شهری، همه و همه باعث شد که شهرداری کرمان در احداث آرامستان جدید به عنوان نیاز شهروندان باوجود آماده نبودن زیرساخت ها تعجیل کند و آرمستان جدید باوجود نداشتن بسیاری از زیرساخت ها، با وجود اختلاف نظرها با ارتش که بخشی از زمین های آرامستان به این نهاد تعلق داشت، با وساطت و پادرمیانی مدیران بالادستی استان، افتتاح شد.

این اتفاق درحالی بود که گلایه ها همواره بلند بود که چرا طی سال های گذشته، زودتر برای احداث و آماده سازی این آرامستان اقدام نشده است.

با همه مشکلات، آرامستان چندماه است افتتاح شده اما همچنان ناقص است؛ صرفنظر از بعد فاصله به نسبت طولانی آن، زیرساخت های لازم هم ندارد؛ اما چاره چه بود؟

 

افتتاح آرامستان کرمان بدون زیرساخت اساسی

گرچه نیاز به افتتاح آرامستان جدید بهشت کریمان در مقطعی برای مردم کرمان به قولی از نان شب هم واجب تر شده بود اما اینکه افتتاح پروژه چرا تا این حد عقب افتاده که حتی زمان برای تامین زیرساخت هم نباشد خود جای سوال است.

آرامستان جدید اکثر زیرساخت های اصلی را ندارد یا اینکه این زیرساخت ها به صورت موقت تامین شده است، در این شرایط مسئولان این نوید را می دهند که کارشان به همینجا ختم نمی شود و باوجود اینکه دفن اموات در این آرامستان آغاز شده، تلاش ها برای رفع مسائل و مشکلات آن نیز به صورت همزمان ادامه داد.

برق پروژه آرامستان جدید کرمان از طریق موتور برق و آب آن هم به صورت موقت با تانکر تامین می شود، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سرویس حمل و نقل، غسالخانه و صندلی کافی برای مراجعان ندارد اما مدیران شهرداری کرمان می گویند زیرساخت های این پروژه را تا یک سال آینده به صورت کامل تامین می‌کنند.

ضرورت ها و مزایای آرامستان بهشت کرمان

گرچه افتتاح آرامستان جدید کرمان در ابتدا با حرف و حدیث های بسیاری همراه بود اما انتقال بخشی از ترافیک شهری از محل گردشگرپذیر آرامستان قدیم کرمان به خارج از شهر و نظم بخشیدن به محل دفن اموات در محیطی آرام و دور از دغدغه از موارد مثبت این پروژه عنوان می شود که در درازمدت با توجه به اراضی خالی پیرامون آن، به نظر نمی رسد کرمانی ها به آرامستان دیگری نیاز پیدا کنند.

پای صحبت مردم در آرامستان

یکی از مراجعه کنندگان به آرامستان جدید کرمان در این زمینه گفت: در آرامستان جدید مشکلی برای تدفین امواتمان نداشتیم، قبور از پیش در فضای مناسبی آماده شده بود و این آرامستان باتوجه به موقعیت جغرافیایی اش درآینده بهتر از داخل شهر(آرامستان قدیم کرمان) می تواند به مردم خدمات ارائه دهد.

احمد خدامی افزود: آرامستان قدیم کرمان باعث معضل ترافیکی برای شهر شده بود و این پروژه قطعا می تواند مشکلات ترافیکی شرق کرمان را هم رفع کند؛ خوشبختانه همه مردم امروزه خودشان خودرو شخصی دارند و شهرداری هم پنجشنبه ها که تعداد مراجعان بیشتر است می تواند سرویس حمل و نقل بگذارد.

وی با بیان اینکه هزینه فروش قبر هم در این منطقه منطقی تر از آرامستان قدیم است اظهار داشت: برای یک قبر ۲طبقه چهار میلیون تومان پرداخت کردیم، ظرفیت آرامستان قدیم تکمیل شده اما عده ای دلال سوءاستفاده می کنند و نگرانی از این بابت وجود دارد که قبور دیگر افراد را واگذار کنند که از لحاظ شرعی و قانونی هم مشکل دارد و تضمینی به دلالان نیست، چون ممکن است که فردی مدعی جای قبرمان شود.

 

امکانات روبه بهبود آرامستان بهشت کریمان

شخص دیگری که نامش را حسین زارع معرفی کرد بتنهایی بالای قبری ایستاده بود؛ انگار آمده بود تا در تنهایی با تازه درگذشته اش خلوت کند، به او نزدیکتر شدم و چند کلمه ای هم سخن شدیم که گفت: مسیر ۲۲ کیلومتری رفت و برگشت آرامستان جدید کرمان اندکی طولانی، با پیچ های خطرناک است که به نظر می رسد باوجود انتقال آرامستان به این منطقه تصادفات افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر تک بانده است اما دیگر موارد آرامستان را می توانیم با مدیریت خوب کنترل کنیم؛ قبرها منظم تر و فاصله قبرها یکدست تر از آرامستان قدیم است و نامنظمی قبرستان قدیم واقع در شهر کرمان را دیگر اینجا نداریم.

زارع با اشاره به کارگرانی که آنسوتر مشغول ساختن غسالخانه بودند گفت: باوجود این تلاش ها، امکانات قبرستان بهشت کریمان روزانه در حال بهبود است و پیش بینی می شود تا چند وقت آینده مشکلات فعلی را نداشته باشیم.

وی افزود: آب آرامستان بهشت کریمان با تانکر و برق آن با موتور برق تامین می‌شود، تیرگذاری نشده چون این پروژه بتازگی راه اندازی شده اما امکانات درحال تامین است؛ شنیده ایم شهرداری و استانداری کرمان هم پیگیر موضوع هستند اما مسئولان باید تا چند وقت آینده فکری برای آب سردکن، سایه بان و پارکینگ و حتی صندلی برای نشستن مراجعان داشته باشند.

وی تاکید کرد: آرامستان جدید کرمان خارج از شهر قرار دارد که زمین زیادی در اطرافش خالی است و با این حال فاصله قبور را کم گرفته اند، به علت رسوم نباید روی قبور راه برویم، فاصله طولی قبور خوب است اما از نظر عرضی قبرها به هم چسبیده اند.

این شهروند کرمانی گفت: هزینه یک قبر ۲ طبقه با تمامی خدمات چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد که هزینه سنگینی برای ما بود امیدوارم با توجه به مشکلات اقتصادی مردم شهرداری هم همکاری کند.

رفع مشکلات زیرساختی در اولویت شهرداری است

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز عنوان کرد: رفع مشکلات زیرساختی آرامستان بهشت کریمان در اولویت شهرداری است زیرا نیاز روزمره زندگی مردم در کرمان است اما یکسری کارها از جمله روشنایی، بهسازی جاده و برق رسانی نیاز به همکاری سایر دستگاه ها دارد که به محض اینکه آنان کارها را انجام دهند آن قسمت به پایان می رسد.

علیرضا نادری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت های مربوط به شهرداری هم با اولویت در دستور کار مدیریت شهری کرمان قرار گرفته است و بحث تامین آب، پارکینگ و غسالخانه را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم.

شهردار کرمان که بتازگی عهده دار مدیریت شهری کرمان شده نیز در همان آغاز کار بازدیدی از آرامستان جدید کرمان (بهشت کریمان)، داشت و در این بازدید رفع مشکلات مردم در آرامستان را جزو اولیت های مدیریت شهری اعلام کرد.

انتظار طولانی کرمانی‌ها در برزخ بهشت کریمان

تأمین امنیت و روشنایی مسیر آرامستان، تا ۶ماه آینده

شهردار کرمان گفت: اولویت این است در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه، امنیت و روشنایی کامل مسیر آرامستان بهشت کریمان را تأمین کنیم.

سعید شَعرباف تبریزی در مورد مشکلات و کمبودهای موجود و دلیل انتقال آرامستان به محل جدید گفت: در هر صورت به‌دلیل کامل بودن ظرفیت آرامستان قدیم و واقع شدن آن در کنار مجموعه پردیسان قائم(عج)، باید انتقال آرامستان بسرعت انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه پردیسان قائم(عج) به‌دلیل اینکه فضای گردشگری و تفریحیِ مردم محسوب می‌شود، محل مناسبی برای دفن اموات نیست، گفت: آرامستان قدیم به‌دلیل همجوار بودن با گلزار شهدا و لزوم اسکان و حضور زائران و گردشگران در مجموعه پردیسان قائم(عج)، مکان مناسبی برای دفن نیست.

آرامستان بهشت کریمان آماده نیست

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم دفن اموات در آرامستان قبلی صورت نگیرد، درخصوص آماده نبودن آرامستان بهشت کریمان نیز گفت: هرچند انتقال آرامستان به محل جدید کار درستی تلقی می‌شود اما انتقال آرامستان بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم انجام شده است.

شَعرباف تبریزی با بیان اینکه در مدت اخیر، آماده‌سازی اولیه برای فضای سبز داخل مجموعه و تکمیل گلبرگ‌ها پیشرفت مطلوبی داشته است، گفت: مسیر ورودی نیز بخوبی آماده‌سازی شده است.

وی افزود: هرچند برای آماده‌سازی آرامستان کارهای زیادی در پیش است اما همین میزان فعالیت‌های انجام‌شده در مدت اخیر برای آماده‌سازی قبور برای دفن اموات سرعت خوبی داشته است.

زمان بندی شهردار کرمان

شهردار کرمان تکمیل گلبرگ‌های آرامستان بهشت کریمان به‌صورت مردم‌پسند و با درنظر گرفتن فاصله قبور از هم را ضروری دانست و اقدام مهم دیگر را تجهیز غسالخانه اعلام کرد و افزود: قرارداد با پیمانکار منعقد و پیش‌پرداخت برای آغاز به‌کار پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و تجهیز غسالخانه در اسرع وقت و طبق زمان‌بندی مناسب شروع خواهد شد افزود: همزمان کار تأمین برق سایت و مسیر ورودی را نیز دنبال می‌کنیم و در تلاش هستیم برق مسیر آرامستان به‌صورت خودتأمین باشد؛ بنابراین، در نظر داریم از انرژی خورشیدی برای روشنایی مسیر استفاده کنیم که بسرعت و در بازه زمانی کمتر از یک‌ماه، قراردادهای تأمین برق مجموعه و مسیر ورودی منعقد خواهد شد.

شَعرباف تبریزی کمک سایر نهادهای مربوطه برای تکمیل آرامستان بهشت کریمان را ضروری دانست و گفت: این پروژه، بسیار بزرگ است و مناسب‌سازی جاده آن تنها از عهده شهرداری برنمی‌آید.

افتتاح ملزومات اصلی تا یک سال آینده

شهردار کرمان با بیان اینکه یک گروه به‌صورت کامل و تمام‌وقت در مجموعه آرامستان بهشت کریمان مشغول به‌کار هستند، گفت: ساخت غسالخانه، تأمین برق مجموعه و مسیر ورودی آرامستان بهشت کریمان، از ملزومات اولیه است که باید حتماً در کمتر از یک‌سال انجام شود.

شَعرباف تبریزی به شروع فرایند تکمیل سایر گلبرگ‌ها و بعضی تأسیسات تجاری به‌صورت همزمان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه، مستلزم حضور قابل توجه مردم است.

وی با بیان اینکه ۲ بانده‌شدن مسیر جاده آرامستان در دستور کار شورای تأمین است، اما هنوز هزینه و اعتبار آن تأمین نشده است، گفت: تأمین امنیت، مناسب‌سازی و نصب علایم و ایجاد روشنایی کامل مسیر آرامستان بهشت کریمان، در اولویت است.

شهردار کرمان همچنین تصریح کرد: دفن در آرامستان قبلی، غیرمنطقی و غیرقانونی است و تنها در صورت پیش‌فروش قبور از قبل یا مواردی که به‌صورت خانوادگی خریداری شده، مانعی ندارد.

افتتاح عجولانه و دیرهنگام آرامستان درحالی محل انتقاد قرار گرفته که برخی می گویند این طرح می توانست زودتر تکمیل و افتتاح شود زیرا طی چندین سال قبل نیز جانمایی این آرامستان مدنظر و اعلام شده بود که بنا به هر دلیلی، برخی به دنبال ارائه طرح های دیگری برای آن بدون درنظر گرفتن اصول مترتب با آن بودند؛ اگر مدیران متولی زودتر برای جانمایی، ایجاد زیرساخت و دیگر فعالیت ها اقدام می کردند دیگر شاید امروز مردم مشکلات کنونی نداشتند.

با این حال، اینک که طرح افتتاح و فرآیند دفن اموات نیز به آرامستان جدید جابه جا شده است ضرورت دارد همه نهادهای متولی پای کار بیایند و در هماهنگی با شهرداری، زیرساخت های اولویت دار این محل نیز راه اندازی شود و با حل مشکلات جاده دسترسی، راه ارتباطی آن نیز ایمن تر شود تا با افزایش تردد، شاهد حوادث ترافیکی نیز نباشیم.

انتظار طولانی کرمانی‌ها در برزخ بهشت کریمان

 

 

 

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.