منو

لایه های پنهان زیر خنده های پایتخت

به نظر شما یک نوجوان که در کنار خانواده به تماشای این فیلم می پردازد بعد از آن چه نگاهی به پدر خانواده خواهد داشت؟ ایا او را به عنوان یک مشاور و خیرخواه و تکیه گاه می تواند در نظر بگیرد؟ یا همه ی مردها و پدرها را دروغگو و پر مدعا و ناتوان می پندارد؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۹

سرویس اجتماعی ایستار/ حجت الاسلام علی اذین :

کمتر کسی است که این روزها سریال پایتخت را ندیده باشد سریالی پر از موقعیت های طنز با گویشی محلی و جذاب و صحنه ای پر از زیبایی های طبیعت شمال که انسان از دیدنش به وجد می آید.این موارد به همراه نکات بسیاری ، این مجموعه را از پربیننده ترین سریال های تلویزیون کرده است.

اما در پشت تمام این خنده ها توجه به درون مایه ی فیلم امری ضروری است لایه های پنهانی که خواسته یا ناخواسته القاءاتی را به جامعه خواهد کرد که در اذهان عموم مردم خصوصا جوانان خواهد ماند.
بیایید بدون هیچ جبهه گیری نگاهی به شخصیت های مرد این سریال از کوچک تا بزرگ بیاندازیم از بهروز که کوچکترین عضو این سریال است شروع می کنیم پسری بی ادب، پرخاشگر و بی احترام به بزرگتر است. بهتاش برادر او همین خصوصیات را به همراه خصوصیات بدتر دیگری مانند تیغ زدن مردم و روابط نادرست دارد ، ارسطو دیگر شخصیت این سریال است که زندان رفته است و به راحتی قاچاق مواد مخدر می کند و دردسرهای زیادی را برای خانواده ی پسر خاله اش به وجود می آورد مردی که حتی یک جای خواب ندارد و باید در منزل اقوامش بخوابد به سراغ شخصیت رحمت می رویم شخصی ضعیف، ناتوان که از کوچک و بزرگ کتک می خورد کسی که در این سن هنوز نتوانسته برای خودش یک زندگی دست و پا کند و همیشه تو سری خور بوده است دو برادر او نیز پسرانی مجرد و معتاد به مواد مخدر بودند که نه تنها کاری برای برادرشان انجام نمی دهند بلکه به راحتی او را کتک می زنند شخصیت دیگر این سریال، تقی است که او هم معتاد به مواد مخدر است شخصی ضعیف که به شدت از همسرش می ترسد و هرچه درآمد دارد را دود می کند و در آخر نقی معمولی شخصیت اول داستان شخصی پر از عقده ی دیده شدن، احمق و زودباور،در برهه های حساس حتی نمی تواند حرف بزند چه رسد به اینکه بخواهد تصمیم درستی بگیرد شخصیتی بزدل که فقط ادعا می کند. این موارد تنها گوشه ای از تصویر مردان سریال پایتخت بود که در این نوشته به آن اشاره کردیم حال اگر بخواهیم منصفانه به شخصیت مردهای این سریال نگاه کنیم آیا یک مرد معتدل و صاحب درک و شعور وعقل در این سریال دیده می شود؟ یا هرچه شخصیت مرد از کوچک تا بزرگ دراین سریال بوده است انسان هایی دروغگو ، راحت طلب و بدون تلاش ، بی عرضه ، بی ادب و ضعیف بوده است؟

✅ممکن است شما در پاسخ بگویید این سریال طنز است و نیازی به این نیست که شخصیت مردها خوب و درست به تصویر کشیده شود در جواب باید بگویم این سخن در حالتی درست است که سایر شخصیت های زن سریال نیز مانند مردان باشند نه اینکه در طرف مقابل شخصیت های زن داستان غالبا افراد قوی ، پر تلاش اهل فهم و شعور و درایت باشند.

✅ شخصیتهایزن داستان را که باهم نگاه کنیم از سارا و نیکا گرفته تا فهیمه ، جمیله و هما همه منطقی ، اهل کار و کوشش ، نان آور خانواده ، با صداقت و بی ادعا هستند.
تاکنون به ماجرای ازدواج های این سریال دقت کرده اید؟ سه ازدواج در شرف انجام بود در هر سه مورد یک مرد مجرد عاشق و شیفته ی یک زن شوهر مرده یا مطلقه که دارای حداقل دو فرزند بوده است می شود رحمت یا شیفته ی فهیمه ای می شود که شوهر مرده و دو فرزد دارد و حال می خواهد با کسی مانند فهمیه ازدواج کند و ارسطو نیز باز شیفته ی چنین زنانی شده است شاید خواننده ی این یادداشت بگوید که این نوع ازدواج مشکلی ندارد بلی مشکلی ندارد اما وقتی پازل های این سریال کنار هم قرار می گیرد همین ازدواج ها نیز دارای پیامی مشخص است
و ماجرای آخر که کلام را کوتاه کنم تفاوت برخورد افراد حاضر در فیلم با ازدواج فهیمه با رحمت و ازدواج احتمالی بهبود در آفریقا بود آنجایی که به صراحت به فهیمه می گفتند تو حق داشتی ازدواج کنی اما ازدواج بهبود را مثل یک خیانت بزرگ می دانند که اگر این کار را کرده باشد باید بمیرد.

✅حال به نظر شما یک نوجوان که در کنار خانواده به تماشای این فیلم می پردازد بعد از آن چه نگاهی به پدر خانواده خواهد داشت؟ ایا او را به عنوان یک مشاور و خیرخواه و تکیه گاه می تواند در نظر بگیرد؟ یا همه ی مردها و پدرها را دروغگو و پر مدعا و ناتوان می پندارد؟
شاید هر کدام از این موارد به تنهایی نتواند اشکال بزرگی به این سریال باشد اما وقتی همه ی این موارد را کنار هم میگذاریم باید اعتراف کنیم این فیلم دارای لایه های فمنیستی است که ما هر سال این آموزه ها را به خانواده های ایرانی می دهیم و حاصل این بذر کشته را سال های بعد در سست شدن جایگاه مرد و بالتبع خانواده خواهیم دید.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.