منو

۸۰ درصد تسهیلات روستایی در استان کرمان پرداخت شد

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان گفت: اعتبارات تسهیلات روستایی استان به ۴۱ میلیارد تومان رسیده که تاکنون ۸۰ درصد آن پرداخت شده است.

۰۷ دی ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، منصور خانه‌گیر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در استان کرمان 23 شهرستان، 60 بخش و 154 دهستان داریم اظهار داشت: مجموع روستاهای دارای کد آبادی استان کرمان 11 هزار و 763 روستا است که 5 هزار و 623 روستا دارای سکنه هستند.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت روستایی استان کرمان یک میلیون و 302 هزار نفر است که 41 درصد از جمعیت کل استان را شامل می‌شود گفت: با اتفاقات افتاده و اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف روستایی و پروژه‌های زیرساختی و طرح‌های هادی به ویژه اقتصادی، یقین داریم که در این سال‌ها، آمار جمعیتی روستاهای استان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان با عنوان اینکه سال 1405 سرشماری نفوس و مسکن را خواهیم داشت بیان کرد: در دوره ششم شوراهای اسلامی 8 هزار و 849 نفر عضو شورای روستایی داریم که در 2 هزار و 855 روستا حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 713 روستای استان دارای شورای سه نفره هستند و 142 روستا شورای پنج نفره دارند ادامه داد: 2 هزار و 471 دهیاری در کل استان داریم که 282 دهیاری تمام وقت و مابقی پاره وقت هستند که درجه‌بندی دهیاری‌های به شش درجه است که در انتخاب و انتصاب دهیاران، شرایط عمومی دهیار نقش دارد.

خانه‌گیر با بیان اینکه از ابتدای امسال تا آبان‌ماه، 559 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های استان واریز شده که نسبت به سال گذشته 175 میلیارد تومان یعنی چیزی در حدود 220 درصد رشد اعتباری را نشان می‌دهد گفت: روستاهایی که دهیاری ندارند ارزش افزوده سهم این روستاها به حساب فرمانداری واریز می‌شود و با مصوبه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان هزینه می‌شود.

وی با عنوان اینکه در هشت ماهه نخست امسال از محل اعتبارات ارزش افزوده 95 میلیارد تومان واریزی برای دهیاری‌های فاقد دهیار استان واریز شده افزود: در این حوزه نیز 234 درصد رشد داشتیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان با اشاره به اولویت‌های دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان گفت: با آغاز دوره ششم شوراها، ساماندهی هیئت رئیسه شوراها و ابلاغ حکم دهیاران که 80 درصد آنها معرفی شدند را در برنامه داشتیم.

وی اولویت دوم را ساماندهی پسماند روستایی عنوان کرد و افزود: در کل استان یک لندفیل روستایی نداریم و به دلیل اینکه اکثر روستاهای استان نزدیک حوزه شهری هستند از لندفیل شهری استفاده می‌کنند.

خانه‌گیر با اشاره به اینکه 60 بخش در استان داریم که مصوب شد 60 مکان لندفیل روستایی راه‌اندازی کنیم بیان کرد: به تمام بخشداری‌ها و شهرداری‌ها اعلام کردیم تا نقاط پیشنهادی خود را ارسال کنند و نظر محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای در انتخاب مکان لندفیل بسیار مهم است و باید چهار مکان پیشنهادی را در هر بخش ارائه بدهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران روستا‌ها، در تفاهم‌نامه با هلال‌احمر استان 120 خانه هلال روستایی در کل استان راه‌اندازی شده است و امکانات اولیه مانند چادر، کپسول آتش‌نشانی و کمک‌های اولیه و غیره در اختیار آنها قرار داده شده گفت: آموزش اهالی در امر امدادرسانی اولیه نیز مد نظر است و امیدواریم که تعداد این خانه‌ها حداقل به 250 خانه هلال برسد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان به پرداخت تسهیلات روستایی اشاره کرد و افزود: سال گذشته از اعتبارات تبصره 16 روستایی تسهیلات کارگشایی 21 میلیارد تومان توسط  دفتر روستایی در سراسر استان پرداخت شد و امسال این اعتبارات به 41 میلیارد تومان رسیده که تاکنون 80 درصد آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه نگاهمان در اعطای تسهیلات این است که دهیاران خودشان ورود کرده و تسهیلات را دریافت و فعالیت‌های اقتصادی را راه‌اندازی کنند گفت: تاکید ما بر این است که دهیار به دنبال درآمد پایدار برای روستا بوده تا اینکه منتظر تخصیص اعتبار باشند و با سرمایه‌گذار مشارکت کرده و کارهای اشتغالزایی ایجاد کند.

خانه‌گیر با اشاره به اینکه در کل استان 48 شرکت تعاونی دهیاری دارای شناسه ملی داریم و نگاه دفتر هماهنگی بین سایر دستگاه‌ها برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به روستاها به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز، پوشش تلفن همراه، راه و غیره است که بیشتر کار ما در بحث پیگیری و به عنوان هماهنگ کننده هستیم.

وی با بیان اینکه باید نگاه دستگاه‌ها و مردم روستا را تغییر بدهیم که مهاجر اتفاق نیفتد و داخل روستاها باید کارهای اقتصادی انجام شود که مباحث حاشیه‌نشینی را نداشته باشیم گفت: مهاجرت معکوس باید انجام شود که نیاز به‌کار تبلیغاتی در روستاها داریم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان با اشاره به اینکه معرفی سرمایه‌گذار، استفاده از ظرفیت شورا و دهیاری و غیره در حوزه گردشگری در برنامه بوده عنوان کرد: یک میلیارد و 376 میلیون تومان برای اعتبار روستاهای گردشگری اختصاص داده شده است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 13 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.