منو

ایران و اندونزی در کشورهای اسلامی قابلیت تولید واکسن دارند

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت بیان کرد: قابلیت تولید واکسن در همه کشورها وجود ندارد، در کشورهای اسلامی می توان گفت عموما ایران و اندونزی این قابلیت را دارند که خوشبختانه در ایران پنج تولیدکننده توانسته اند تاییدیه سازمان غذا و دارو دریافت کنند .

۱۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش  ایستار، دکتر سید محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین جلسه هم اندیشی و همفکری در راستای فرزند آوری و اقناع تزریق واکسن اذعان کرد: واکسن به معنای استفاده از بخشی از میکروارگانیسم عامل بیماری زا به عنوان محرک سیستم ایمنی بدن است که فرد سالم دریافت می‌کند تا در آینده  همچنان سالم بماند و به این معنا است که اگر در آینده بدن با ویروس مواجه شود ، قبل از  اینکه میکروارگانیسم تکثیر پیدا کند و علائم بیماری ظاهر شود، سیستم ایمنی بدن جلوی آن را خواهد گرفت. این کار عملا بسیار ارزشمند، به عنوان پیشگیری سطح اولیه در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه پروسه ساخت و تولید  واکسن بسیار پیچیده و سخت است ،بیان کرد: قابلیت تولید واکسن در همه کشورها وجود ندارد، در کشورهای اسلامی می توان گفت عموما ایران و اندونزی این قابلیت را دارند که خوشبختانه در ایران پنج تولیدکننده توانسته اند تاییدیه سازمان غذا و دارو دریافت کنند .

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اذعان کرد: دسترسی ما به واکسن کمی نسبت به کشورهای توسعه یافته با تاخیر انجام شد اما خوشبختانه   زمانی که دسترسی به واکسن فراهم شد با مشارکت بسیار خوب مردم واکسیناسیون به سرعت انجام شد .

سید محسن زهرایی با اشاره به اینکه در این شرایط کرونایی زمان بسیار مهم و عامل تعیین کننده ای است،تاکید کرد: از آنجایی که ما واکسیناسیون را دیرتر آغاز کردیم درنتیجه زمان لازم است تا پوشش واکسیناسیون نوبت اول و دومان به میزان کشورهای توسعه یافته برسد اما سرعت ارائه واکسیناسیون ما خوب است.

وی افزود:خوشبختانه ما در گروه سنی بالای ۵۰ سال در نوبت اول و دوم پوشش بسیار خوبی داریم یعنی بالای ۹۰ درصد تزریق انجام شده است. از نظر درصد جامعه، بیشترین تعدادی که تاکنون دز سوم واکسن را دریافت کرده اند بالای 50 سال است. در یک هفته اخیر گروه سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین نوبت دز سوم را دریافت کرده اند و طبیعتاً گروه سنی پایین‌تر تا ۱۸ سال عقب‌تر هستند چرا که واکسیناسیون آنها دیرتر شروع شده است. 100 درصد نمی توان گفت که واکسن معجزه می‌کند بلکه باید همواره پروتکل های بهداشتی رعایت شوند .

زهرایی اظهار کرد:مرگ و میر یکی از مهمترین مسائل در مقابله با کووید است که ما باید بتوانیم شدتش را پایین بیاریم‌. با وجودی که در یک ماه اخیر میزان بروز بیماری به اندازه زیادی در  انگلستان و آلمان بالا رفته اما مرگ‌ومیر در این کشورها به اندازه پیک های قبلی به هیچ وجه نبوده است. این امر می تواند تا حد بسیار زیادی نشان دهند اثربخشی واکسیناسیون باشد.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: به همین خاطر ما همچنان تاکید داریم که واکسیناسیون انجام و دریافت دز سوم واکسن در اولویت قرار گیرد. از سوی دیگر  نباید  اگر واکسن دریافت کردیم خیالمان راحت بوده و در تجمعات شرکت کنیم و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه باشیم که ممکن است این بی توجهی ها ما را پیک دیگری مواجه کنند.این ویروس به گونه ای است که نمی توان دقیق در مورد آن صحبت کرد.

وی افزود:باید از همه ابزارهایی که در مقابله با ویروس به ما کمک میکنند استفاده کنیم که یکی از بهترین آنها واکسن است البته واکسن جایگزین اقدام دیگری نمی شود؛ واکسن جایگاه خود و دیگر پروتکل‌ها هم جایگاه خود را دارند.

سید محسن زهرایی با اشاره به اینکه مخالفت با واکسن قدمتی به طولانی بودن تولید واکسن دارد، عنوان کرد:حتی در کشورهای توسعه یافته غربی یا در کشورهای در حال توسعه فقیر آفریقایی هم این بحث وجود دارد. افرادی که واقعا مخالف واکسن هستند دو تا سه درصد بیشتر نیستند اما پیام آنها به گونه ای است که گویا ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار داده اند. با وجود این مخالفت ها برآورد ما این است که برنامه واکسیناسیون در ایران جلو خواهد رفت.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 4 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.