منو

رفسنجان زیر تیغ جراحی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به رفسنجان ،  بخش های شهرستان رفسنجان را بازدید کردند و به بررسی چالش های موجود در این شهرستان پرداختند .

۱۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش ایستار ، به مناسب روز رفسنجان شناسی رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به رفسنجان ،بخش های مختلف شهرستان را بازدید کردند و چالش های این مناطق را بررسی کردند.

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در بازدید از شهرستان انار باتوجه به اینکه شهر انار  با ۲۰هزار جمعیت ۱۲۰حافظ قرآن و ۲۲موسسه قرآنی دارد،بیان کرد: این تعداد حافظ قرآن یک ظرفیت بی نظیری است که باید روی این ظرفیت متمرکز شد از سازمان تبلیغات اسلامی در خواست میکنم که از حافظان کل و جز شهر انار حمایت کند و همچنین امام زاده صالح انار موقوفات بسیاری دارد که از اداره اوقاف انتظار میرود از حافظان وموسسات قرآنی این شهرستان حمایت کنند و امیدواریم مشکل بیمه حافظان قرآن در سطح کشور برطرف شود.

وی افزود : در راستای جذب حافظان قرآنی در اداره آموزش و پرورش باید در وزارت آموزش و پرورش یک جلسه برگزار کنیم  که ساز و کار جدیدی بیاندیشیم و یک‌ مصوبه کشوری تصویب شود.

نماینده  مردم شهرکرد با اشاره به اینکه سرانه ورزشی در شهرستان انار مطلوب نیست عنوان کرد: باید مجموعه ورزشی روستای بیاض با جمعیت پنج هزار نفر  با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و وزارت ورزش و جوانان  تکمیل و تجهیز شود .

وی ادامه داد: مجموعه های ورزشی روستای بیاض و شهرستان انار چمن مصنوعی نیاز دارند که اگر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ۳میلیارد تومان کمک کند مشکل نبود چمن مصنوعی در این شهرستان  رفع خواهد شد .

نماینده مردم شهر کرد بیان کرد: روستای بیاض یک بافت تاریخی دارد که اگر مرمت و بازسازی شود میتواند حوزه گردشگری استان کرمان را توسعه دهد که از  شالبافیان معاونت گردشگری خواهش میکنم مرمت این بافت تاریخی را در دستور کار قرار دهند زیر این بافت در شرف از بین رفتن است .

یزدی خواه نماینده تهران ،ری، اسلام شهر و شمیرانات با اشاره به اینکه در کشور بحث مالکیت مکان های تاریخی بسیار مشکل ساز است ،گفت : اگر مکان های تاریخی به مردم واگذار شوند مرمت و نگهداری آنها در مدت ۱۵سال انجام خواهد شد که باعث اشتغالزایی و توسعه آن حوزه میشود . میتوان با نصب یک در از آب انبار کشکوئیه که قدمت صد ساله دارد و همچنین کاروان سرای این شهر که محل نگهداری دام شده است حفاظت کرد.

یزدی خواه گفت : تکمیل یادمان های شهدای کشکوئیه و اتصال راه روستای علی آباد به جاده اصلی و بیمه قالیبان کشکوئیه  از دیگر چالش های این منطقه هستند که باید بررسی و پیگیری شوند

در ادامه جلسه بررسی مشکلات شهرستان رفسنجان حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان و ورزنه با اشاره به اینکه اگر یک مقدار نمک به پروژه استخر بهرمان بزنیم تمام خواهد شد ،اظهار کرد:سالن ورزشی بهرمان با تامین اعتبار ۴۰۰میلیون تومان تکمیل خواهد شد و همچنین نبود کتاب خانه عمومی ،ساختمان آموزش و پرورش قدیمی و نداشتن زمین چمن ،تکمیل شبستان زینبیه بهرمان ، گلزار شهدای دقو آباد و مصلی بهرمان و نبود سالن ورزشی در جوادیه فلاح از مشکلات این منطقه میباشد .

نیک بین نماینده ی مردم کاشمر با اشاره به اینکه بنیاد مسکن مانند دیگر نقاط کشور در بهرمان هم برا جوانان در حوزه زمین مشکل ایحاد کرده است بیان کرد:جاده نوق یکی از  جاده های خطرناک وحادثه خیز کشور است که آسفالت آن سابقه پنجاه ساله دارد و باید دوبانده شود و  همچنین باید برای جلو گیری از تخریب منزل پدری آیت الله هاشمی رفسنجانی این خانه به حسینیه  و مسحد تبدیل شود.

نماینده ی مردم  کاشمر  با توجه به اینکه لباس تیم های ورزشی و تجهیزات سالن ورزشی بانوان شهر صفائیه تامین خواهد شد ،گفت:زمین چمن مصنویی مجموعه ورزشی ۱۵هزار متری شهر صفائیه با ۲۲هزار جمعیت با مساعدت شرکت مس و شهرداری انجام خواهد شد و همچنین با در اختیار گذاشتن زمین به وزارت ورزش و جوانان  برای اداره ورزش و حوانان شهر صفائیه یک ساختمان ساخته خواهد شد.

شکوه‌فر معاون وزیر ورزش و جوانان گفت در جلسه بررسی مشکلات رفسنجان اذعان کرد :در شهرستان رفسنجان ۱۳پروژه نیمه تمام ورزشی وجود دارد که ما در حوزه ورزش مبتی بر سرانه ها کار عمرانی انجام میدهیم که البته به برکت وجود مسئولین  در این شهرستان سرانه ورزشی مطلبوب است زیرا معدل سرانه کشور ۵۵سانتی متر است که سرانه در رفسنجان ۷۱ سانتی متر و در انار یک متر و یازده سانتی متر است .

وی عنوان :مردم این منطقه تکمیل پروژه های نیمه تمام را به ما بدهکار  هستند زیرا این منطقه مستعد است . تکمیل این  پروژه ها که بیست سال از شروع آن ها می‌گذرد ۵۰میلیارد تومان بودجه نیاز دارد .

شکوه فر افزود:در بازدید از منطقه فردوسیه آزادگان شاهد  تمرین کردن دویست نفر از جوانان این منطقه در زمین خاکی بودیم  که این خود یک ظرفیت کم نظیر است. در این منطقه باغات پسته دکتر رفیعی تحت پوشش کمیته امداد هستند که میتوان با استفاده جزئی از در آمد(۱۵میلیارد تومان) این باغات مجموعه های ورزشی این روستا و چند روستای مجاور را تکمیل و تجهیز کرد که حتما در تهران با نماینده کمیته امداد در این راستا یک حلسه برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد:سعی میکنیم تا پایان سال ۱۴۰۲پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم ما از ابتدای دولت کلنگ زنی انجام ندادیم و تمام برنامه ما این است که پروژه های نیمه تمام  گذشته را تکمیل کنیم .

منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما در شهرستان رفسنجان پروژه محور عمل کردیم و پروژه هایی که نیاز به بازدید میدانی داشتتند را بازدید کردیم که در راستای تامین اعتبار مجموعه گردشگری آرامش و اوراف در جاده سرچشمه رفسنجان با دکتر ضرغامی هماهنگی های لازم را انجام دادیم که اعتبار مجموعه های گردشگری فراهم شود .  زیر ساخت های لازم برای تامین آب نقاط مختلف شهرستان  باید توسط استاندار کرمان پیگیری شود.

منتظری در ادامه گفت :از هفته گذشته در خانه حاج اقا علی و دیگر محور های آن با هماهنگی اوقاف به روی گردشگران باز شده است که قرار است این مجموعه به محتمع مس سرچشمه واگذار شود. وزارت گردشگری از محل تسهیلات ماده ۲۷به سرمایه گذاران بناهای تاریخ تسهیلات ارائه خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  در شهرستان رفسنجان  هیچ بنایی که مالکیت آن با میراث فرهنگی باید وحود ندارد که مرمت نشده باشد و براساس برنامه ۶ و ماده ۱۳ حمایت از بناهای تاریخی ، ورود میراث فرهنگی در جهت مرمت بناهایی که مالکیت آن ها بر عهده دستگاه های دیگر است  ممنوع میباشد.در صورت پیدا شدن سرمایه گذار برای بناهای روستا های قاسم آباد و حمید آباد رفسنجان ما تسهیلات حمایتی را ارائه خواهیم کرد.

محمد رضا کارگر مدیر کل امور موزه های کشور با اشاره به اینکه امروز حفاظت از میراث فرهنگی بسیار ضرورت دارد ،بیان کرد: هر نوع موزه حتی به مساحت ده متر مربع در یک روستا بخواهد تشکیل شود در راستای حمایت به آن موزه تسهیلات بلاعوض ارائه خواهد شد که هم اکنون در هر پنج روز یک موزه در کشور افتتاح میشود.

سالاری به نمایندگی از وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه تاکیدکرد:یک مرکز فرهنگی که سال ۱۳۹۰ بودجه خوبی برای آن تامین شد و همچنین شهرداری رفسنجان  زمین این مرکز فرهنگی داد اما بعد گذشت ده سال کماکان نیمه کار مانده است و ۲۳میلیارد تومان در جهت تکمیل این مجموعه فرهنگی نیاز است  که با مذاکراتی که با شهردار رفسنجان انجام شد بیان کردند که اگر به ما واگذار شود  آن مجموعه را تکمیل خواهد شد.

وی گفت :ما نگران برخورد داری اهل فرهنگ از این مجموعه هستیم که اگر این نگرانی برطرف شود این کار بسیار مبارک خواهد بود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.