منو

قتل ناموسی پیامد ناگوار حفظ یک خانواده زیر چتر تحمل

ازدواج های ناموفق به دلیل سنت ها و باورهای اشتباه زیر چتر تحمل حفظ میشوند و پیامد ناگواری را به عنوان قتل ناموسی به همراه خواهند داشت .

۲۷ بهمن ۱۴۰۰

تارنمای خبری ایستار/ یگانه شجاعی:مدتی پیش انتشار تصاویر قتل دختر 17 ساله اهوازی به دست همسرش شوک بزرگی را در فضای مجازی ایجاد کرد که خبرنگار ایستار به دنبال واکاوی قتل های ناموسی به گفتگو با روانشناس تربیتی حوزه خانواده پرداخت.

روش های پیشگری از وقوع قتل های ناموسی

زهرا رسایی روانشناس و رئیس جهاد دانشگاهی رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ایستار عنوان کرد: تحمل یک نوع ستم است و زوجین نباید ستم گر شوند و حق زندگی مجدد را از خود و طرف مقابلشان بگیرند خداوند به انسان ها قدرت انتخاب را داده است و می توانند با انتخاب روش صحیح زندگی جدیدی را شروع کنند.

رسایی با اشاره به اینکه مسئولین کشور با یک اظهار نظر کارشناسی نشده، اذعان دارند عامل مهم فاجع های انسانی و قتل های ناموسی که طی چند سال اخیر بیش از گذشته در جامعه اتفاق افتاده است فضای مجازی است،تاکید کرد: هرگز فضای مجازی عامل اینگونه اتفاقات نیست بلکه به عنوان یک ابزار میتوانند معلول اشتباهات افراد جامعه باشد .

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در نهضت آگاه سازی نوجوانان جامعه داشته باشد، بیان کرد: در شرایط کنونی باید تغییرات از نظام آموزش و پرورش کشور شروع شود و در مقطع متوسطه اول و دوم مهارت های ده گانه زندگی ویژه دختران و پسران به نوجوانان آموزش داده شود.

این روانشناس باتوجه به اینکه این آموزش ها خود شناسی ، آگاهی بخشی روحی و جسمی ، حس مسئولیت پذیری و هویت یابی در نوجوانان ایجادمیکند، بیان کرد : با  آموزش های ده گانه زندگی یقیناً نوجوانان در آینده به فراز و نشیب های زندگی به عنوان‌ یک مسئله نگاه کنند و برای حل آن مسئله به دنبال یک راه حل خواهند بود .

ازادواج مخصوص دوران جوانی است

رسایی با توجه به اینکه ازدواج مخصوص دوران جوانی است اظهار کرد:زمانی که نوجوانان به سلاح آگاهی مسلح شوند متوجه میشود که ازدواج مخصوص دوران جوانی است نه نوجوانی؛ بنابراین با ازدواج زودهنگام به سمت دنیای بزرگسالی سوق داده نخواهد شد.

وی افزود: آموزش اینگونه مهارت ها باعث می شود نوجوانان در مقابل استرس، خشونت و چالش های روحی و روانی خود را کنترل و مدیریت کنند.

رسایی تصریح کرد: یک دیدگاه در جامعه ما نهفته شده است که با ازدواج نیمه گمشده خود را پیدا خواهید کرد که کاملا این دیدگاه اشتباه است انسان ها باید در دوره ی نوجوانی خودشان را پیدا کنند و بشناسند که در دوره ی جوانی (۲۰تا ۴۵سال) به دنبال همتای خود نه نیمه ی گمشده باشند .

ازدواج را سخت بگیرید نه آسان

رئیس جهاد دانشگاهی رفسنجان با اشاره به اینکه در این برهه زمانی خانواده ها باید تابو شکنی کنند و ازدواج را آسان نگریند اما طلاق را آسان بگیرند، اظهار کرد: ما در یک نظام بسته فرهنگی زندگی می کنیم که شناخت کامل از جنس متفاوت میسر نیست.

وی افزود: بنابراین والدین باید نگاهشان را اصلاح کنند و برای شروع یک زندگی موفق تناسب شخصیتی، درک مشترک از هم و اطمینان از سلامت روان زوجین را مد نظر قرار دهند و به این نقطه نظر برسند که آیا آنها همتای یک دیگر هستند یا خیر؟

دکتر رسایی ادامه داد: والدین مشاوره های قبل از ازدواج را برای فرزندانشان جدی بگیرند که بسیار کمک کننده است و فرزندانشان را به راحتی به زوجیت تشویق نکنند شاید از دیدگاه دیگران دو شخصیت متفاوت در کنار یکدیگر جذاب به نظر بیایند اما زندگی مشترک آنها دوام نخواهند داشت.

وی گفت: زمانی که یک زندگی مشترک در مسیر رشد و موفقیت قرار نگیرد باید زوجین از هم جدا شوند و می توان گفت طلاق یک اتفاق فرهنگی منفی نیست بلکه حفظ یک خانواده ناموفق زیر چتر تحمل در جامعه یک اتفاق فرهنگی منفی است.

رسایی ادامه داد: پایان این تحمل ها باعث بروز بیماری های جسمی، هجوم چالش های روحی در زوجین ناموفق و گاهی منجبر به ایجاد رابطه های مثلثی و غیر اخلاقی می شود

وی تاکید کرد: پیامد های ناگوار این گونه تحمل ها می تواند  آسیب های جسمی، روحی، قتل های ناموسی و … را ایجاد کند و حق زندگی از دو طرف سلب می شود.

گفتمان های اجتماع، نقش موثر در بروز قتل های ناموسی

وی با اشاره به سخن یکی از معصومین (ع) « مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه وی از شر او در امان نباشد » خاطر نشان کرد: برخی از افراد جامعه در تحریک انجام قتل های ناموسی نقش موثری دارند و آن ها در این قتل ها شریک خواهند بود که باید در این برهه تغییر نگرشی در جامعه ایجاد شود تا دیگر در جامعه شاهد اینگونه اتفاقات تلخ نباشیم.

رسایی در آخر خاطر نشان کرد:به ازدواج در آوردن دختران در سنین کودکی، ناپسند بودن طلاق، چند همسری و خشونت های مرد سالاری می تواند از عوامل قتل های ناموسی باشند و گسترش نهضت آگاهی در سطح جامعه باعث کاهش قتل های ناموسی و بد فرجامی افراد جامعه خواهد شد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 8 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.