منو

بررسی زندگی امام موسی کاظم (ع) سراسر درس مقاومت است

دوران ۳۵ ساله امامت امام کاظم (ع) با خون دل خوردن برای حفاظت و نگهبانی از دین خدا همراه بود تا جایی که امام هفتم شیعیان چندین بار به زندان افتاده و عاقبت در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.

۰۸ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، امام موسی بن جعفر الکاظم (ع) یا موسی کاظم ملقب به ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوعبدالله هفتمین امام شیعیان است و این امام بزرگوار بعد از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ادامه دهنده راه آن بزرگواران بودند و دوران امامت ایشان مانند سایر اهل‌بیت (ع) همراه با فشارها و ظلم‌های زیادی از سوی حاکمان زمان بود.

امام هفتم ما شیعیان سال‌های بسیاری از عمر شریف خود را در حبس و کنترل‌های نظامی به‌سر می‌بردند چرا که زمانی که امام کاظم (ع) به امامت رسیدند، بخش‌هایی از جامعه اسلامی رو به اهل‌بیت (ع) آورده بودند و ایشان را امام خود می‌دانستند و ایشان نیز در نقاط مختلف و شهرهای دور و نزدیک دارای نمایندگان و وکلایی داشتند که ارتباط آن بزرگوار با پیروانشان برقرار می‌کردند.

زندگی ایشان همزمان با زندگی خلفای عباسی منصور، هادی، مهدی و هارون‌الرشید بود و این مسئله از چشم دستگاه خلافت و جاسوسانش مخفی نماند و به همین دلیل دوران 35 ساله امامت آن حضرت که طولانی‌ترین دوران امامت امامان ما بود با خون دل خوردن برای حفاظت و نگهبانی از دین خدا همراه بود تا جایی که امام هفتم شیعیان چندین بار به زندان افتاده و عاقبت در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.

آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم‌(ع) اظهار داشت: امام هفتم شیعیان لقب کاظم دارد و کاظم یعنی کسی که خشم خود را فرو می‌برد؛ امام موسی کاظم (ع) هم در برابر دوستان و هم در برابر دشمنان خشم خود را فرو می‌بردند.

وی با بیان اینکه فروبردن خشم در برابر دوستان و مقابل دشمنان متفاوت است ادامه داد: عصبانیت عقل انسان از کار می‌اندازد و در این شرایط اختیار انسان دست خودش نیست پس اگر در زمان خشم بر خود مسلط شویم قطعا موفق خواهیم بود و امامان ما زمانی که پیروانشان را به کاری دعوت می‌کردند پیش از آن خودشان به آن عمل می‌کردند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه ایام شهادت اهل‌بیت‌(ع) فرصت مناسبی برای تبیین شخصیت این بزرگواران است گفت: این ایام فرصت مناسبی است که انسان به گذشته خود برگشته، از رفتار امامان در مسیر زندگی درس گرفته، به آنها عمل کرده و ارتباط قلبی با اهل‌بیت (ع) برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه امام کاظم (ع) اجازه نمی‌دادند غضب و عصبانیت کاری کند که ایشان کنترل خود را از دست بدهند افزود: این امام بزرگوار حتی دشمنان خود را نفرین و لعن نکرده و به افرادی که به ایشان ناسزا می‌گفتند هم خوبی می‌کردند اما جایی که پای دین، مظلومیت مردم و بی‌عدالتی میان بود، خشمگین می‌شدند.

شیخ‌بهایی با اشاره به اینکه خیلی از معارف فقه غنی شیعه در زمان امام کاظم(ع) و دو امام قبل از ایشان بیان شده بیان کرد: عمده فقه شیعه‌ای که امروز به دست ما رسیده توسط روایاتی است که از این امامان بزرگوار نقل شده است.

حجت‌الاسلام سجاد کربلایی با تبیین ابعاد شخصیتی امام هفتم شیعیان و همچنین معرفی ویژگی‌های اصحاب امام موسی کاظم‌(ع) اظهار داشت: مقایسه کردن خودمان با یاران امام کاظم (ع) می‌تواند ما را با حقایقی آشنا کند و ویژگی‌های آنها را سرلوحه زندگی‌مان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اصحاب حضرت و دوستداران واقعی ایشان در راه حضرت چه می‌کردند و ما چه می کنیم؟ گفت: خودم را می‌گویم من برای شاد کردن دل امام زمان (عج) چه کرده‌ام؟ چند نفر را با حضرت ولی‌عصر (عج) آشتی داده‌ام؟

این مبلغ علوم اسلامی با اشاره به اینکه اهل‌بیت (ع) اخلاص ما را می‌خرند افزود: امام هفتم شیعیان در سیاه‌چال مشغول عبادت بودند، مدام ایشان را نگاه می‌کردند و می‌دیدند که ایشان مدام برای مصلحت مسلمین دعا می‌کنند، برای استغفارِ همه دعا می‌کنند تا حدی که بعضی از زندان‌بان‌ها از دست ایشان خسته می‌شدند که چقدر حضرت با خدا راز و نیاز دارند.

وی با بیان اینکه هر آنچه که امام کاظم (ع) را شکنجه می‌کردند، هرچه جسارت می‌کردند اما امام (ع) دائما در سجده بودند و همه را دعا کرده و از خدا طلب استغفار می‌کردند گفت: هیچ وقت از خودمان سوال کرده‌ایم که در برابر این همه عظمت ما برای دین خدا چه کرده‌ایم و چقدر شرمنده بوده‌ایم.

کربلایی با اشاره به اینکه در این ایام مبارک ماه رجب و در این ایام که به منتسب است به امام کاظم (ع) باید استغفار کنیم خاطر‌نشان کرد: بعضی اوقات انسان کاری می‌کند که باید برای آن کار عذرخواهی کند همانطور که در برابر عدم پرداخت یک قسط وام از رئیس بانک عذرخواهی می‌کنیم یا در مقابل محکم بستن درب ماشین از راننده عذرخواهی می‌کنیم در مقابل کارهایی که می‌توانستیم در برابر دین خدا انجام بدهیم و ندادیم از اهل‌بیت(ع) عذرخواهی کنیم.

وی بیان کرد: از آن روزی که برای امام حسین (ع) خرج کرده‌ایم باید عذرخواهی کنیم و بگوییم که ببخشید که این پول ناپاک را در راه شما خرج کردم، این حنجره ناپاکی که جاهای دیگر معلوم نبود چه خوانده بود را برای شما مصرف کردم.

این مبلغ علوم اسلامی با بیان اینکه باید به آن درک برسیم که هیچ‌ وقت نمی‌توانیم که حق ائمه اطهار(ع) را ادا کنیم و ایشان برای اسلام و مسلمین زحمات زیادی کشیده و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تصریح کرد: تحقیق در مورد این که شیعه واقعی اهل‌بیت(ع) چه ویژگی‌هایی دارد و یاران واقعی آنها چه کسانی بودند می‌تواند ما را از انحراف نجات دهد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.