منو

توضیحات دادگستری و بهزیستی کرمان در مورد تخلیه خیریه آفتاب

تخلیه مدرسه کودکان کار «خیریه آفتاب» در کرمان با توضیحاتی از سوی مسئولان دادگستری و بهزیستی کرمان همراه شد.

۰۹ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش ایستار ،روز گذشته اقدام انجام شده برای تخلیه بخشی از مؤسسه خیریه آفتاب که محل نگهداری کودکان کار کرمان است در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

این مدرسه در خیابان ۱۷ شهریور کرمان قرار گرفته و محلی برای تحصیل و نگهداری کودکان کار محسوب می‌شود و بنا به اسناد، ۸۰ سال قبل سنگ بنای آن نهاده شده است و سال‌ها در خصوص مالکیت آن بین بهزیستی و اوقاف اختلاف نظر وجود داشته که در نهایت به تخلیه بخشی از مدرسه منجر شده است.

در این خصوص با معاون حقوقی اداره کل بهزیستی کرمان به گفتگو نشستیم، فاطمه سلاجقه در این خصوص به مهر می‌گوید: این مؤسسه با هدف نگهداری کودکان بی سرپرست قبل از انقلاب از محل بودجه دولتی و توسط استانداری و شهرداری وقت ساخته شده است و بعد از انقلاب نیز به بهزیستی واگذار شده است.

وی عنوان کرد: پرونده‌ای در خصوص موقوفه بودن زمین این ملک مطرح شده است که در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام شده است و پیگیری‌ها ادامه می‌یابد.

وی گفت: سنگ بنای این ساختمان در سال ۱۳۱۲ گذاشته شده است و تحت عنوان پرورشگاه مشتاقیه شروع به کار کرده است و اکنون با نام مؤسسه آفتاب برای نگهداری و تحصیل کودکان خیابانی و ایتام مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم اکنون ۲۰۵ نفر کودک در آن نگهداری شده و تحصیل می‌کنند.

معاون حقوقی اداره کل بهزیستی کرمان از اداره اوقاف کرمان خواست اگر وقف نامه‌ای در خصوص زمین این ملک وجود دارد آن را ارائه کند.

حکم قطعی درباره موقوفه مشتاقیه در سال ۹۶ صادر شده است

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هم در این خصوص با اشاره به این مطلب که حکم قطعی درباره موقوفه مشتاقیه در سال ۱۳۹۶ صادر شده است، گفت: این موقوفه که از آن به عنوان محل نگهداری کوتاه مدت تعدادی از کودکان تحت پوشش بهزیستی استفاده می شده، براساس قانون تخلیه شده است.

حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی افزود: قبل از سال ۹۶ پرونده به طرفیت اداره کل بهزیستی تشکیل شده که خواهان پرونده موقوفه مشتاقیه بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ پرونده مذکور به اجرای احکام رفته و با توجه به صدور حکم به نفع موقوفه مشتاقیه، اداره کل بهزیستی بارها استمهال خواسته و دادگاه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان اظهار داشت: بارها تاکید شده که اجاره نامه‌ای از سوی اداره کل بهزیستی با موقوفه مشتاقیه بسته شود که این اقدام نیز انجام نشده و در مجموع هیچیک از تفاهمات و توافقاتی که در پی آن بودیم، به دلیل عدم همکاری اداره کل بهزیستی استان اجرا نشد.

ساختمان قدیمی است

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به قدمت بیش از ۵۰ ساله این ساختمان، خاطرنشان کرد: نگهداری کودکان در این محل ناامن که برخی از قسمت‌های آن نیز تخریب شده، به هیچ عنوان به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان کرمان ساختمان‌های بسیار مجهز و مناسبی برای نگهداری از کودکان در اختیار دارد و اینگونه نیست که این مرکز ناامن تنها مرکز برای نگهداری این تعداد اندک از کودکان باشد و در این رابطه باید توجه داشت که اداره کل اوقاف نیز آمادگی خود برای نگهداری از این کودکان در مجموعه دیلمقانی را اعلام کرده بود.

وی با اشاره به این مطلب که کودکان در این مرکز به مدت بسیار محدود نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به وضعیت ساختمان این موقوفه احتمال می‌رفت که وقوع زمین لرزه یا حادثه‌ای شاهد ایراد خسارت‌های جانی در بین کودکان مستقر در آن باشیم.

وی عنوان کرد: در پی عدم توافق بین خواهان و خوانده این پرونده جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری استان و رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان برگزار و مقرر شد طرفین طی ۱۰ روز نسبت به توافق با یکدیگر اقدام کنند اما در پی عدم همکاری و پیگیری بهزیستی و با توجه به اینکه حکم قطعی به نفع موقوفه صادر شده بود، با دستور قاضی اجرای احکام دادگستری، این حکم به مرحله اجرا درآمد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان یادآور شد: مرحله بعدی نیز تخریب ساختمان این موقوفه و جمع آوری آن است.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: اداره کل بهزیستی همچنین درخواست خود برای اعمال ماده ۴۷۷ را نیز پیگیری کرده اما در نتیجه، خلاف بین شرع بودن حکم صادره از سوی دادگاه ثابت نشده است.

وی با اشاره به طرح برخی مسائل درباره عدم وجود وقف نامه برای این موقوفه، تاکید کرد: احراز مالکیت و سند تک برگ موقوفه صادر شده است و دادگاه بر اساس مستندات موجود نسبت به صدور رأی اقدام کرده است و در این رابطه دادگاه تجدیدنظر نیز حکم صادره را مورد بررسی قرار داده و تأیید کرده است.

وی تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان با سو استفاده از وضعیت کودکان به جای اتخاذ تدابیر مناسب با همکاری اوقاف، اقدام به جوسازی کرده است.

گفته می‌شود شهرداری کرمان نیز تا زمان رفع مشکل این مؤسسه ساختمانی برای نگهداری این کودکان در نظر گرفته است.

آماده رفع مشکل کودکان مؤسسه آفتاب هستیم

معاون فرهنگی شهردار کرمان گفت: در پی تخلیه مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده «بچه‌های آفتاب»، شهرداری کرمان برای در اختیار گذاشتن ملکی جهت آموزش این بچه‌ها اقدام کرد.

عبدالرضا شیخ‌شعاعی افزود: پس از اختلاف بین بهزیستی و اوقاف و امور خیریه کرمان، هشتم اسفندماه، ضمن تعطیل کردن مرکز حمایتی آموزشی «بچه‌های آفتاب» توسط متولی موقوفه مشتاقیه، این مکان تخلیه شد.

وی ادامه داد: در پی این اتفاق، شهرداری کرمان برای ادامه تحصیلِ «بچه‌های آفتاب» به‌طور موقت ملکی را در اختیار این مرکز قرار داد.

طبق آخرین پیگیری‌ها کودکان مؤسسه آفتاب هم اکنون در یکی از مراکز بهزیستی کرمان مستقر شده اند.

با وجود تمام مسائل مطرح شده باید با تدبیر و چاره اندیشی زمینه اسکان دائم کودکان مؤسسه آفتاب را در مکانی امن و مستحکم فراهم کرد و با دور اندیشی زمینه برای پرورش مناسب این کودکان فراهم شود.

منبع :مهر


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.