منو

در رفسنجان فرصت بخش خصوصی و معادن کوچک قابل توجه است

سرویس اقتصادی ایستار- منیژه نوروزی: سومین سری از مجموعه نمای نزدیک به «جهش تولید» اختصاص دارد. میهمان دومین گفت و گوی این پرونده، مهندس محمدی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان رفسنجان است. این گفت و گوی کوتاه را در ادامه بخوانید

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

نمای نزدیک(سری سوم: ویژه جهش تولید)

نمای سوم: مصاحبه

قبل از ورود به سال جهش تولید بهتر از عملکرد صمت رفسنجان در سال 98 بپرسیم. سال گذشته با عنوان «رونق تولید» نام گذاری شده بود. به طور کلی عملکرد و سیاست های اداره متبوعتان در رفسنجان در جهت رونق تولید چه بود؟

در سال 98  با توجه به بحث رونق تولید، بیشترین دغدغه ما تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی بود. تا واحدهایی که پروانه بهره برداری دارند، بتوانند ظرفیت تولیدشان را افزایش دهند و با ظرفیت بالاتری فعالیت کنند. یکی از قدمهای خوبی که در سال 98 در جهت رونق تولید برداشته شد، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش وثابت بود. در رفسنجان ما هم تسهیلات «اقتصاد مقاومتی» را داشتیم که مقدار قابل توجهی از آن در راستای رونق تولید پرداخت شد. اما غیر از پرداخت  تسهیلات سرمایه در گردش، ارتباط با شرکت های بزرگ در دستور کار بود که در این زمینه، واحدهای کوچک صنعتی و تولیدی را با شرکت مس مرتبط کردیم و نتیجه خوبی از این موضوع گرفتیم.

در ادامه شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری، سال 99 به عنوان «جهش تولید» نام گذاری شد. از نظر شما به عنوان بالاترین مسئول صنعت، معدن و تجارت رفسنجان که سهم عمده ای در خصوص حصول این شعار دارد، فرصت ها و چالش های جهش تولید در رفسنجان چگونه است؟

یکی از مهمترین فرصت های ما، شرکت های بزرگی چون شرکت مس و در کنار آن واحدهایی است که در سال های گذشته در رفسنجان راه اندازی شده و فرصتی برای واحدهای پایین دستی ایجاد کردند. این خودش یک امتیاز است اما تهدیدی که ما داریم مسئله آب است. آب در بخش صنعت با مشکلات بسیار و مخصوص به خود روبرو است. برای احداث واحدهای بزرگ ، مشکل آب داریم اما احتمال می دهیم که  با انتقال آب خلیج فارس  بتوانیم این مشکل را در سال های آینده حل کنیم. باید خط آب برای بخش صنعت رفسنجان خریداری شود تا که بتوانیم واحدهای بهتری را داشته باشیم. پس عمده چالش ما آب است و بهترین فرصت ها همین شرکت مس و معادن کوچک مس هستند که برای تولید کنسانتره نیازمند آب هستند تا بتوانند کنسانتره را تهیه و به شرکت مس بفروشند.

در رفسنجان فرصت بخش خصوصی و معادن کوچک قابل توجه است. فروش محصولات واحدهای کوچک – که یکی کنسانتره مس است- به شرکت بزرگی چون مس جزو فرصت های خوب ماست. زیرساخت هایی در شهرستان داریم که از آن باید استفاده کنیم  مثل  شهرک صنعتی یک و دو و منطقه ویژه اقتصادی زیر ساخت هایی است که می تواند در خدمت جهش تولید قرار بگیرد. یکی از چالش های دیگر که ما با آن درگیر هستیم این است که هنوز نتوانستیم یک جایی را یا یک شهرک و منطقه ای را به عنوان منطقه آلاینده داشته باشیم تا همه شرایط را داشته باشد و محیط زیست هم موافقت نماید.  برای  واحدهای که نمی تواننددر شهرک صنعتی  احداث  شوند  از طرفی این واحدهای صنعتی در شهر پراکنده هستند و مشکلاتی را ایجاد کرده اند. قطعا در اینده ای نه چندان دور جایی برای این منظور در نظر خواهیم گرفت، با نامه نگاری که با فرمانداری داشتیم جایی را که محیط زیست موافقت نماید وهم گاز داشته باشد برای مستقر شدن این در نظر خواهبم گرفت و ایجاد خواهیم کرد.

آیا شما خودتان را برای جهش تولید آماده کرده اید؟ برنامه های صمت رفسنجان برای سال ۹۹ چیست؟ آیا در این زمینه برنامه ریزی شده است؟

برای جهش تولید در سال 99 در رفسنجان شناسایی  واحدهای نیمه تمام و واگذاری انها به متقاضیانی است که می خواهند صنعت جدید را شروع کنند تا تمام واحدهای نیمه تمام به واحدهای تولیدی تبدیل شوند. سرمایه در گردش برای واحدهایی که با ظرفیت پایین تری کار می کنند از دیگر برنامه هاست با در نظر گرفتن اولویت هایی تسهیلاتی پرداخت می شود تا بتوانند ظرفیت تولید را به 80 درصد و بالاتر برسانند. چون خیلی از واحدهای ما با 15 تا 30 درصد تولید فعالیت دارند و  دلیل عمده اش کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است با این حرکت انشالله امسال بتوانیم سرمایه در گردشی را برای واحدهای صنعتی که با ظرفییت پایین کار می کنند اتخاذ شود.  با این اقدام قطعا جهش خوبی خواهیم داشت.

برای سال 99 طرح هایی دیگری هم داریم. مثلا مجوزهایی بی نام صادر شده است تا وقتی متقاضی درخواست کرد، همه چیز آماده باشد، مقداری از کارهای صدور مجوز به بخش خصوصی واگذار شده تا به کار سرعت داده شود. که در این مسیر از انجمن کارآفرینان و خانه صنعت کرمان استفاده شده تا به این موضوع کمک کنند.  

با توجه به شیوع کرونا و مشکلات پیش آمده تسهیلات شما برای حمایت از بنگاه های اقتصادی تولیدی چیست تا متضرر نشوند و بتوانند در مسیر جهش تولید گام بردارند؟

با توجه اینکه مقداری از واحدهای صنعتی از اسفند ماه با شیوع کرونا تا اوایل اردیبهشت نتواستند کار کنند و برخی واحدها فعالیت کمتری داشتند دولت به ازای هر نفر اشتغالی که دارند 12 میلیون تومان به آن تزریق خواهد کرد تا بتوانند مقداری صرف سرمایه در گردش و مقداری هم جبران خسارات وارده شود. مسئله بیمه بیکاری هم تامین اجتماعی و اداره کار برای واحدها در نظر گرفته اند و استفاده هم شده است.  در بحث کرونا واحدهای بزرگ صنعتی مشکلات خاص خودشان را دارند و نمی توانند 100 درصد تعطیل کنند. برخی آلایندگی دارند. برخی مشکل کد بهداشت دارند. که ضدعفونی و کنترل هایی انجام شده و اصناف و صنایع برای کد بهداشت ثبت نام کردند و براساس پروتکل های بهداشتی فعالیت می کنند.

یکی از مطالبات نخبگان این است که رفسنجان پتانسیل های زیادی برای رشد تولید دارد و می تواند در بسیاری از محصولات به نوعی خودکفا باشد و اشتغالزایی کند. نظر شما چیست؟ و چرا تا کنون اقدامی مناسب با این رخ نداده؟

بحث نخبگان و مرکز رشد دانشگاه ولی عصر رفسنجان در چرخه خود انجام می شود. اگر نخبه ای بخواهد تولید انبوه و طرح داشته باشد و در حیطه اداره صنعت و معدن و تجارت باشد برای گرفتن مجوز های تولید مراجعه می کند و ما از او استقبال می کنیم و واقعا کمک می کنیم.  دوستان واقعا کمک می کنند اگر نخبه ای طرح داشته باشد قرار باشد ثبت بدهد و به تولید انبوه برساند ما به دیده منت قبول می کنیم. تسهیلات می دهیم. تخفیف می دهیم تا ایده و خلاقیت را به تولید انبوه برسانند و به بازار عرضه کنند همیشه دنبالش هستیم و استقبال می کنیم.

در بحث فعالیت های تولیدی که شما مجوز می دهید ایا بحث نیازسنجی شهر و منطقه لحاظ می شود؟

محدودیتی در صدور مجوز تاسیس نداریم هر تعداد مجوز تاسیس که صادر می شود 50 درصد یا کمتر به تولید نهایی می رسد. ما در این زمینه محدودیتی نداریم ولی بعضی کارها پیش نیاز دارد مثل تامین مواد اولیه. در این صورت به مراجعه کننده توضیح داده می شود که مثلا این مواد اولیه در یزد یا کرمان هست اگر از دید او توجیه اقتصادی داشت و بانک توانست بپذیرد ادامه کار میدهد در حالیکه مجوزی که ما صادر می کنیم یک ساله است. براساس تامین مواد اولیه، مجوز صادر می شود اما بر اساس کارهای روتین محدویتی نداریم الا اینکه محیط زیست مخالفت کند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 5 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.