منو

افزایش ۱۸ درصدی وقوع جرایم سایبری در کرمان/کشف ۹۶ درصد پرونده‌ها در سال جاری

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه در سال جاری با افزایش ۱۸ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان روبه‌رو بودیم، گفت: شاید یکی از دلایل افزایش جرایم سایبری، افزایش کاربران در فضای مجازی است.

۱۵ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، امین یادگارنژاد امروز در نشست خبری در ستاد فرماندهی استان کرمان اظهار داشت: به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط اجتماعی خاصی که اتفاق افتاده افراد جامعه لازم است یکسری خدمات اجتماعی، آموزشی و بانکداری را از طریق غیر حضوری در جامعه دریافت کنند.

وی عنوان کرد: فضای مجازی امکان استفاده از فرصت‌ها به‌صورت غیر حضوری در جامعه را فراهم کرده، اما به تبع این فرصت ‌ها یکسری تهدیدات در  فضای  مجازی وجود دارد که از منظر پلیس جرایم سایبری محسوب می‌شود.

یادگارنژاد با اشاره به اینکه در سال جاری با افزایش ۱۸ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: شاید یکی از دلایل افزایش جرایم سایبری،  افزایش کاربران در  فضای مجازی است.

وی ابراز داشت: کاربران فضای مجازی باید از حداقل‌های این فضا آگاه باشند و اگر آگاهی‌های لازم را در زمینه استفاده از فضای مجازی نداشته باشند طبعا در دام کلاهبرداران می‌افتند و ما شاهد وقوع جرایم سایبری خواهیم بود.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در سال جاری موفق شدیم ۹۶ درصد از پرونده‌های سایبری را کشف کنیم.

یادگارنژاد عنوان کرد: بیشترین کلاهبرداری‌های سایبری در حوزه کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است که  ۴۲ درصد کل پرونده‌ها را تشکیل می‌دهند و نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ درصد پرونده‌های پلیس فتا استان مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی است، افزود: در زمینه برداشت‌های غیر مجازی اینترنتی ۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته‌ایم‌.

یادگارنژاد ابراز کرد: مجموعه پرونده‌های تشکیل شده اقتصادی  ۶۳، مزاحمت‌های اینترنتی ۱۲ درصد، ۷ درصد مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب و ۱۹ درصد مربوط به سایر جرایم، پرونده‌های پلیس فتا استان را تشکیل می‌دهند.

وی  خاطرنشان کرد: مهم‌ترین انگیزه متهمیا در زمینه وقوع جرایم سایبری به‌ترتیب کسب منافع مالی، انگیزه ضداخلاقی، انتقام‌جویی و تسویه حساب‌ها و رقابت‌های شغلی، سرگرمی، کنجکاوی و اثبات توانایی خود است.

یادگارنژاد تصریح کرد: ارزش ریالی پرونده‌هایی که از ابتدای سال تا کنون کشف شده و پول آنها به صاحبانشان برگشت داده شده ۱۴۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ باند کلاهبرداری توسط پلیس فتا استان شناسایی و منهدم شده که شش باند مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی و غیر مجاز، قمار و شرط‌بندی  و ۴ باند در زمینه هتک‌حرمت و حیثیت افراد و جرایم اخلاقی شناسایی و منهدم  شده‌اند.

وی ادامه داد: بیشتر پرونده‌های فضای مجازی مربوط به کلاه‌برداری‌های اینترنتی است که زمینه این کلاهبرداری را خود قربانی ایجاد می‌کند، در صورتی که این زمینه‌ها از بین برود، تقریبا ۶۳ درصد پرونده‌های پلیس فتا استان کاهش می‌یابد.

یادگارنژاد بیان داشت: این روزها مهم‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری از طریق ارسال پیام‌های حاوی لینک آلوده انجام می‌شود و شاخص‌ترین آنها ارسال لینکی در زمینه ابلاغ احکام قضایی و یا تحت عنوان سامانه ثنا قوه قضاییه است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان اظهار داشت: تاکید  و توصیه ما این است که هر پیامکی تحت هر توصیه‌ای برای شما ارسال شد و یک لینک داشت و از شما خواست برای اطلاع از یک موضوعی و دریافت خدماتی، وارد آن لینک شوید و پول بپردازید، حتما این پیامک جعلی است.

یادگارنژاد تاکید کرد: پیامک‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که توسط  قوه قضاییه  و دولت انجام می‌شود رایگان است و در هیچ شرایطی  نیاز به پرداخت پول نیست و از شما درخواست پول نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: اکنون که بحث پرداخت سهام عدالت در کشور مطرح  است، کلاهبرداران با ارسال  پیامک‌های جعلی مبنی بر اینکه برای اطلاع از وضعیت دریافت سود سهام عدالت خود به لینک زیر مراجعه کنید؛ از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

یادگارنژاد ادامه داد: هر پیامکی حاوی لینکی بود و خواست از طریق آن لینک  مبلغ ناچیزی. بپردازید آن پیامک جعلی است و تحت هیچ شرایطی این کار را نکنید و اگر کسی وارد لینک شد آن نرم‌افزار را حذف کنید و یا تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه بازگردانید.

یادگارنژاد بیان کرد: اگر کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی باشد، کلاهبردار معمولا عکس پروفایل خود را آرم صدا و سیما قرار می‌دهد تا با این کار اعتماد قربانی خود را جلب کند و درخواست داریم مردم به این تماس‌ها اعتماد نکنند که همه این نوع تماس‌ها کلاهبرداری است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.