منو

شفاف‌سازی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌ از طرح اصلاح یارانه‌ها/ ارز ۴۲۰۰ تومانی ‌تولید را دچار چالش کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سامانه اطلاعاتی رفاه ایرانیان نیازمند بازنگری است، این سامانه یک‌طرفه است و امکان اصلاح اطلاعات خانواده‌ها در این سامانه وجود ندارد.

۰۱ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش گزارش ایستار ، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست با جمعی از دانشجویان استان کرمان در تالار وحدت دانشگاه بین‌المللی شهید باهنر کرمان برگزار شد با بیان اینکه تبیین طرح‌های اقتصادی که اجرا می‌شود برای جامعه ضرورت دارد و وظیفه نخبگان این حوزه است اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور با موضوع یارانه کالاهای اساسی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه دولت قبل ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد و در آن زمان هم ما مخالف بودیم گفت: تقریباً در تمام دولت‌ها در تاریخ اقتصاد ایران شوک ارزی داشتیم، این تجربه وجود داشت و البته راهکارهای مواجه با آن نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه دولت قبل تصور می‌کرد با اختصاص ارز با نرخ ترجیحی می‌تواند این شوک ارزی را کنترل کند افزود: جلسات متعددی بین کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت برای این سیاست اشتباه ارزی بدون هیچ نگاه سیاسی برگزار شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست ارز 4200 تومانی یک سیاست کاملاً اشتباه بود اما دولت آن را عملیاتی کرد گفت: نتیجه این سیاست اشتباه تخصیص سالانه حدود 15 تا 20 هزار میلیارد دلار ارز بود، اما نتیجه نداشت.

وی با بیان اینکه قرار بود کالا با ارز 4200 در اختیار مصرف کننده قرار داده شود اما این اتفاق نیفتد و کالای اساسی وارد شده به‌دلیل عدم نظارت دولت، در بازار آزاد عرضه شد افزود: ارز 4200 تومانی رانت در نظام اقتصادی کشور ایجاد کرده و مشکلات را بیشتر کرد و در واقع تولید کشور دچار چالش شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دولت دکتر رئیسی این موضوع در دستورکار قرار گرفت بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی این اختیار به دولت سیزدهم داده شد که به دو روش اقدام شود.

وی با بیان اینکه در روش اول اینکه قرار شد که اگر دولت می‌خواهد به روش قبل اقدام کند، نظارت را باید بیشتر کرده و بازار رهاشده نباشد تا مردم اثری از ارز 4200 تومان نبینند افزود: دومین روش اینکه جایگزینی منابع ناشی از ارز ترجیحی به واردات انجام شود و باز هم اختیار به دولت داده شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه منابع ارزی به کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده و الان این منابع در اختیار خود مردم قرار داده می‌شود گفت: هر که با الفبای اقتصاد آشنا باشد با اصل ارز ترجیحی 4200 تومانی مخالف است و ادامه آن را به صلاح کشور نمی‌دانند و این رویه به صلاح نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در اجرا قرار شد، دولت از طریق کالابرگ الکترونیکی یا کارت اعتباری خرید عمل کند افزود: در این روش مدل کارت سوخت بنزین عمل می‌شود و فرد با اعتباری که در اختیار دارد در هر زمان و مکانی که خواست می‌تواند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را خرید کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌ها مصرف کشور است بیان کرد: به‌عنوان مثال در زمینه روغن دهک اول 700 گرم و دهک دهم یک کیلو و 300 گرم مصرف می‌کند و این  یعنی یارانه‌ای که به کالای اساسی داده می‌شد در واقع باز هم دهک‌های بالایی بیشتر از آن منتفع می‌شدند.

پورابراهیمی با بیان اینکه سامانه اطلاعاتی رفاه ایرانیان نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی داده‌ها و اطلاعات است گفت: این سامانه یک‌طرفه است و فقط خانوارها را حذف می‌کند و امکان اصلاح اطلاعات خانواده‌های نیازمند در این سامانه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در نامه به رئیس جمهور محترم پیشنهاد دادیم که به 95 درصد جمعیت کشور یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود افزود: اجرای طرح یارانه اقتصادی مزیت‌های خوبی دارد و یکی از این مزیت‌ها یارانه ندادن به اتباع خارجی در کشور است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای این طرح دارو با همان قیمت قبل به دست مصرف کننده می‌رسد و هیچ نگرانی از این بابت نیست اظهار داشت: قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی در مجلس است و این طرح نیز به‌زودی در صحن علنی مجلس تصویب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل هر چه در ارتباط با اصلاح ساختار اقتصادی کشور گفتیم گوش شنوا نبود بیان کرد: اگر همین الان تمام تحریم‌ها در کشور برداشته شود باز هم ما برای ادامه به اصلاح ساختار اقتصادی نیاز داریم.

پورابراهیمی با بیان اینکه آقای رئیسی اعلام کردند تا جایی که بتوانند از بانک مرکزی استقراض نخواهند داشت و تاکنون هم استقراضی انجام نشده است گفت: در دولت قبل در جریان مذاکرات، آمریکایی‌ها دست ما را خواندند و از همین موضوع علیه کشور استفاده شد و آمریکایی‌ها نه تنها تحریمی را برنداشتند بلکه با گستاخی تحریم جدید ایجاد کردند.

وی با اشاره به اینکه مسیر اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی می‌کنیم و مجلس از این تصمیم دولت حمایت می‌کند افزود: البته در کنار این حمایت حتماً مشکلات را خواهیم گفت تا مردم کمتر آسیب ببینند و برای گفتن مشکلات به‌عنوان نماینده مردم، این دولت و دولت قبل برای ما فرقی ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ظرفیت برای انجام حرکت‌های بزرگ اقتصادی در کشور وجود دارد گفت: در استان کرمان با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود دارد، چرخه زنجیره فولاد تکمیل شده و حدود 24 میلیون تن کنستانتره و 18 میلیون تن گندله و 10 میلیون تن فولاد تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان برای صنعت در شرایط تحریم انجام شد و الان پیگیر انتقال آب شرب به شهر کرمان هستیم بیان کرد: خط دوم انتقال آب به کرمان با توانمندی کامل مهندسان ایرانی در حال انجام است و ما هیچ وابستگی به خارج نداریم.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.