منو

رئیس کل دادگستری استان کرمان: دستگاه قضایی مقابله با فساد را از درون خود آغاز کرده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: مقابله با فساد در کشور را اولویت خود می‌دانیم و دستگاه قضایی مقابله با فساد را از درون خود آغاز کرده است.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایستار، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه رسانه‌ها یک رسالت بسیار سنگین و مهم در این برهه از زمان و در جنگ رسانه‌ای دشمن دارند، اظهار داشت: رسانه‌ها در ایجاد امید و نشاط اجتماعی و رساندن پیام مردم به مسئولان نقش مهمی دارند.

وی با تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و شهدا به‌ویژه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید سپهبد قاسم سلیمانی، افزود: شهید بهشتی یکی از تاثیرگذارترین افراد انقلاب در شکل‌گیری نظام اسلامی بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه این شهید بزرگوار تلاش زیادی کرد تا در قانون اساسی اصول اسلام تصویب شود و قانون کشور با موازین شرعی اسلام منطبق باشد، گفت: شهید بهشتی قوه قضائیه را پایه‌گذاری کرد و امروز به یک الگو در جهان تبدیل شده است چرا که حدود الهی را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با کمک فناوری‌های نوین کارهای بهتری در جهت خدمت‌رسانی به موقع به مردم انجام و قوه قضائیه پویا شده است، بیان کرد: امروز مردم به راحتی و از منازل خودشان یا دفاتر خدمات قضایی می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند و مراجعه حضوری نداشته باشند.

حمیدی با بیان اینکه ابلاغ یکی از سخت‌ترین کارها بود و مردم نارضایتی داشتند، اما امروز حدود 92 درصد ابلاغ‌ها در استان کرمان الکترونیکی انجام می‌شود، ادامه داد: امروز مردم انتظارات زیادی از دستگاه قضایی دارند که البته به حق است و مردم توقع دارند به پرونده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی شود، اما محدودیت‌هایی داریم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان از بیماری در جامعه است و باید بسترهای وقوع جرم در جامعه از بین برود، گفت: 13 درصد آمار ورودی پرونده‌ها در سال 1400 نسبت به سال قبل‌تر آن رشد کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان 32 حوزه قضایی داریم که 16 حوزه آن در شهرستان‌های استان مستقر هستند، افزود: در شهر کرمان حدود 10 مجتمع قضایی اداری داریم که در سال 1400 تعداد 617 هزار و 409 پرونده وارد دستگاه قضایی در استان کرمان شده که حدود 13 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه هر قاضی در استان کرمان حدود دو برابر حد استاندارد ملی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند که نشان از حجم بالای ورودی پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی برای رسیدگی است، گفت: به حدود 601 هزار پرونده در سال 1400 رسیدگی شده است که حدود 10 درصد رشد داشته است.

حمیدی با بیان اینکه 606 هزار پرونده در مجموعه دادگستری استان کرمان داریم که هنوز به آنها رسیدگی نشده است، اظهار ‌داشت: پرونده‌های که یک‌سال از زمان تشکیل آن در دادگستری بگذرد و به آن رسیدگی نشده باشد پرونده‌های مسن نامیده می‌شوند که در استان کرمان حدود 3 هزار و 638 پرونده مسن وجود دارد شامل 3 درصد پرونده‌های موجود است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 617 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد و 601 هزار پرونده رسیدگی شده است، گفت: میزان صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف در استان کرمان قابل قبول نبوده و 54 درصد پرونده‌های رسیده به شوراهای حل اختلاف، به صلح و سازش ختم شده که عدد قابل قبولی نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به 10 جرم اول استان کرمان بر اساس تعداد پرونده‌های وارده گفت: متاسفانه رتبه اول جرم در استان کرمان سرقت بوده که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود و 13.5 درصد پرونده‌های دادگستری در حوزه سرقت است.

وی با بیان اینکه مسئولان استان کرمان پیشگیری از سرقت را باید در دستور کار قرار بدهند و زمینه‌های وقوع این جرم را از بین ببرند، افزود: روزانه حدود هزار پرونده سرقت که عمدتاً سرقت خرد هم هستند در استان کرمان تشکیل می‌شود که شایسته نیست و ناامنی ایجاد می‌کند.

حمیدی با عنوان اینکه 7.5 درصد پرونده‌های وارده در مورد نزاع، 6.5 درصد پرونده‌ها مربوط به تصادفات، 5.8 درصد از جرائم در مورد مواد مخدر و 5.7 درصد جرم توهین هستند که به ترتیب جرائم اول تا دهم استان را تشکیل می‌دهند، گفت: مقابله با فساد در کشور را اولویت خود می‌دانیم و دستگاه قضایی مقابله با فساد را از درون خود آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه گرانی‌ها یکی از مشکلات امروز جامعه است و عده‌ای با گرانفروشی مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند که این کار سوءاستفاده از موقعیت است، ادامه داد: نظارت بر بازار در دستور کار است و به دولت کمک کردیم و دادستان‌ها در کنار تیم‌ها و گشت‌های بازرسی از بازار حضور دارند و رسیدگی به این پرونده‌ها در اسرع وقت انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه دستگاه‌های جهاد کشاورزی، ادارات صمت و تعزیرات حکومتی در امر نظارت بر بازار فعال هستند و وظیفه دارند، تصریح کرد: با ترک فعل مدیران در این حوزه برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان تشکیل می‌شود و در کاهش جرم برنامه‌های خوبی داشته است، گفت: حدود 60 دفتر خدمات قضایی در استان کرمان داریم و این دفاتر وظیفه دارند در ساعات اداری امر خدمت‌رسانی به مردم در حوزه قضایی را انجام بدهند


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 10 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.