منو

بی تدبیری آب منطقه ای در پر کردن قنات احمد آباد

این روزها خبر می رسد که اداره آبیاری در اقدامی عجیب اقدام به پر کردن یک قنات در منطقه احمدآباد نموده است بر اساس کدام قانون و یا مصلحتی چاه های این قنات خشک شده است ؟

۱۴ تیر ۱۴۰۱

تارنمای خبری ایستار/ قنات قدیمی ترین تکنولوژی انتقال و استحصال آب در ایران و جهان است. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد ابزارهایی برای حفر چاه های عمیق، عملا در عمده مناطق کشور قنات ها به فراموشی سپرده شد و تعداد اندکی قنات فعال در کشور وجود دارد.

کاهش سطح آب زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه آب از چاه ها نیز تاثیر بسزایی در این فرآیند داشته است. اما در مناطقی که قنات ها همچنان آب دارند، لزوم لایروبی و احیاء آنها بر کسی پوشیده نیست.

در شهرستان رفسنجان نیز در مجموع چندین قنات فعال وجود دارد اما این روزها خبر می رسد که اداره آبیاری در اقدامی عجیب اقدام به پر کردن یک قنات در منطقه احمدآباد نموده است

ظاهرا قضیه از این قرار است که این قنات در سال های متمادی خشک یا کم آب شده بوده و در سال 1390، اداره آبیاری مجوز حفر یک چاه را به آب بران این قنات می دهد.

با برداشت آب از چاه، قنات کاملا خشک شده بوده است که لزومی به پر کردن قنات نمی باشد. آنچه که توسط مالکین بیان می شود این است که در سال هایی که بارندگی زیاد بوده، قنات نیز برای مدتی آب داشته و سپس خشک می شده و در سال های کم بارش تقریبا خشک بوده یا در حد 1 یا 2 لیتر آب داشته که می توانسته به مصارف دام و پرندگان برسد.

حال سوالی که مطرح می گردد این است که بر اساس کدام قانون و یا مصلحتی چاه های میله این قنات در روزهای گذشته پر شده است. آیا راهکار بهتری نمی توانست اندیشیده شود که نه اضافه برداشتی وجود داشته باشد و نه قنات از بین برود؟

حفظ و احیاء قنات ها به عنوان یک سیستم آبرسانی که وابستگی کامل به بارش دارد امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. لذا این اقدام اگر خلاف قانون نباشد نیز یک بد سلیقگی فاحش است. بدیهی است ایستار آمادگی دارد تا پاسخ مسئولین را در این زمینه منتشر نماید.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.