در حالی که پیش از این در شیوه نامه بازگشایی مدارس، سه سناریو مشتمل بر وضعیت سفید، زرد یا قرمز تدوین شده بود. سناریوی اول که غیرمحتمل خوانده میشد اجرا شده است و حتی درمناطق قرمز مدارس بازگشایی شده است.تا کنون ستاد مبارزه با کرونا هیچ واکنشی در خصوص بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که برخی شهرهای کشور در شرایط قرمز هستند نداشته است. اماغ از نظر متخصصان بازگشایی مدارس میتواند یک فاجعه را رقم بزند.
در حالی که از ۱۵ شهریور طبق اعلام وزیر آموزش و پروش مدارس به صورت حضوری بازگشایی شد، اما هنوز ستاد مقابله با کرونا واکنش جدی نداشته و رئیس جمهور میگوید دوگانه آموزش و سلامت نادرست است.
حاجی میرزایی سیزدهم شهریورماه گفت: در شروع سال تحصیلی جدید با توجه به شیوع کرونا، اصل بر شرکت حضوری دانش آموزان است.
وی افزود: در شروع سال جدید تحصیلی باید کلاسها شکل بگیرد تا دانش آموزان و معلمان همدیگر را بشناسند و اطلاعات سال قبل خود را هماهنگ و مرور کنند پیگیری این موضوعات به شکل حضوری بهتر است؛ بنابراین ما هرجای کشور اگر بتوانیم از حضور در مدارس با رعایت پروتکلها استقبال میکنیم.
این در حالی است که پیش از این در شیوه نامه بازگشایی مدارس، سه سناریو مشتمل بر وضعیت سفید، زرد یا قرمز تدوین شده بود. سناریوی اول در صورت شرایط سفید رخ میداد. سناریوی غیر محتملی که در آن سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ۹۹ با حضور دانش آموزان در مدارس همانند سالهای قبل آغاز میشد.
سناریوی دوم که سناریوی محتملی بود این بود که با وضعیت زرد مواجه باشیم. در این صورت حضور دانش آموزان از ۱۵ شهریور ۹۹ در مدارس با رعایت پروتکلهای دقیق بهداشتی و تعداد کنترل شده دانش آموزان در کلاسهای درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی صورت میگرفت. در این صورت، تعطیلی پنج شنبهها لغو میشد و مدارس به صورت زوج و فرد میان تعداد دانش آموزان کلاس تقسیم میگردید. درسناریوی سوم و وضعیت قرمز قرار به بازگشایی مدارس نبود و آموزش به شکل مجازی برگزار میشد.
حالا، اما سناریوی اول که غیرمحتمل خوانده میشد اجرا شده است و حتی درمناطق قرمز مدارس بازگشایی شده است. بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند و مابقی شهرستانها نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند و هیچ منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد.
با این حال، محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت که «تفاوت معناداری بین وضعیتهای مختلف سفید، زرد و قرمز نیست و میگویند حتی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستیم، چون عدم رعایت پروتکلها موجب میشود این مناطق به سرعت تبدیل به منطقه زرد و قرمز شوند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکلها را در نظر گرفت پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت شود.»
وزیر آموزش و پروش همچنین گفت: هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری، توسعه مناسبات جمعی و افزایش ظرفیتهای ذهنی نیست. وی افزود: اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری مشکلاتمان حل میشود و کار سادهتر پیش میرود. این قاعده اصلی است. مدرسه در تمام روزهای تحصیل، باید با حضور همکاران باز و فعال باشد و هیچ مدرسهای تحت هیچ عنوانی نباید بسته باشد؛ حتی در شرایط قرمز، مگر آنکه ستاد ملی کرونا تعطیلی عمومی را اعلام کند.
اما تا کنون ستاد مبارزه با کرونا هیچ واکنشی در خصوص بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که برخی شهرهای کشور در شرایط قرمز هستند نداشته است. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت بازگشایی مدارس و اعلام آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه، گفت: وزارت بهداشت در زمینه بازگشایی مدارس هیچ تصمیم جدیدی نگرفته و تصمیم گیری در این زمینه بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کروناست.
وی افزود: باید توجه کرد که سلامت دانش آموزان برای وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در اولویت قرار دارد. بر همین اساس تمهیدات لازم برای حفاظت از سلامت دانش آموزان اندیشیده شده است.
لاری ادامه داد: از طرفی نمیتوان امر آموزش را تعطیل کرد. همان طور که در همه ماههای اخیر بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی به نوعی با وجود کرونا انجام شده، آموزش نیز انجام و به هر حال در شیوهها دچار تغییراتی نسبت به سالهای قبل میشود.
رئیس جمهور نیز در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته است دولت مسئولین سنگینی در آموزش و پرورش و عرصه آموزش عالی برعهده گرفته است و راحتترین کار این است که بگوئیم تعطیل کنیم.
اما رئیس جمهور نگفته است چرا این قدر دیر حضوری بودن آموزش در مدارس اعلام شده است و مدیران مدرسه و خانوادهها را ابتدا در بلاتکلیفی و سپس شوک این تصمیم مهم قرار دادهاند.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروش سابق در برنامه تلویزیونی در این باره گفت: این موضوع بسیار دیر اعلام شد. مدیران مدرسه خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده کرده بودند و شاهد بودیم که از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. به نظر بنده مدارس نمیتوانند آمادگی را به این سرعت کسب کنند.
وی در پاسخ به اینکه فلسفه این دیر اعلام کردنها چیست؟ اظهار کرد: ما فکر میکنیم ما برای سلامت مردم تصمیم میگیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
احمد نادری نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش نیز در گفتگو با خبر فوری با انتقاد از نحوه بازگشایی مدارس در دوران کرونایی، گفت: اعلام یکباره و به اصطلاح دقیقه نودی درباره بازگشایی مدارس که از سوی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد، اقدامی است که البته برای ما جدید نیست، این دولت در همه کارهایش چنین رفتار کرده، در بحث برگزاری کنکور هم همین بلا سر داوطلبان و مردم آورد. مردم از دولتمردان توقع دارند، دولتمردی کنند و با عقلانیت کار را پیش ببرند، دقیقه ۹۰ اعلام کردند که مدارس بازگشایی میشود، اما از سوی دیگر ستاد ملی مبارزه با کرونا سکوت کرده است.
بازگشایی مدارس در این شرایط فاجعه آفرین است
در شرایطی که رئیس جمهور و وزیر آموزش و پروش از اولویت آموزش حضوری در شرایط کرونایی سخن میگویند این امر با واکنش منفی والدین مواجه شده است. تعداد زیادی از والدین از عدم اطمینان از سلامت و امنیت کودکان خود در مدرسه اعلام کردند بچههای خود را به مدرسه نخواهند فرستاد. آنها گفتند چند ماه است بچههای مان را در خانه حبس کردیم حالا میگویند بگذارید بروند مدرسه. برخی دیگر نیز همچنان در تردید هستند. این در حالی است که پیش از این برخی از مدارس در استان البرز نیز به کسب رضایت نامه از اولیا پرداخته بودند تا مسولیت فرزند خود در مدرسه را بپذیرند.
از سویی نیز هشدارهای متخصصان درباره در راه بودن پاییز سخت و خیز موج سوم کرونا موجب افزایش نگرانیها از بازگشایی مدارس شده است و حساسیت به جان دانش آموزان را پیش از پیش کرده است. چنانچه دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود نوشت: ما صحنههای بسیار بسیار فجیعی را در زمینه مرگ ومیر کرونا دیدیم که اگر این صحنهها را مسئولان میدیدند اجازه بازگشایی مدارس را نمیدادند. وی با بیان اینکه اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم؛ اضافه کرد: این تصور که بچهها مبتلا به کرونا نمیشوند غلط است. دانش آموزان با جثه بزرگتر و نوجوانان به راحتی به این بیماری مبتلا میشوند. وی با اشاره به اینکه بیمارستانها و آی سی یوها امکنات و متخصصان کافی برای کودکان ندارند افزود: هشدار من درباره بازگشایی مدارس یک هشدار خاص است. ما وقتی تعداد مرگ ومیر بالا در روز داریم کشور صاحب نظری در درمان کرونا نیستیم. همچنین رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامهای به ستاد ملی کرونا درخواست کرد جلوی بازگشایی مدارس در تمامی مناطق و مقاطع را بگیرد.
او در نامه خود آورده است: وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشتهاند که مدارس باید از شنبه ۱۵ شهریور به طور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد.
به خطر انداختن جان میلیونها دانش آموز و آموزگار و خانوادههای ایشان و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسؤلین غیرمرتبط با امور بهداشتی، میتواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود؛ لذا از مسؤلین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جدا تقاضا میکنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکلهای ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استانها و مناطق کشور، اکیدا جلوگیری بفرمایند.
با این حال، رئیسجمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که فاصلهای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد. این در حالی بود که وی مراسم نواختن زنگ مدرسه را به صورت ویدئو کنفرانس انجام داد تا مورد انتقاد قرار بگیرد که حضور چند دقیقهای رئیس جمهور در مدرسه زیر سایه کرونا خطر دارد و حضور چند ساعته دانش آموزان در مدرسه در این وضعیت بی خطر است؟ پرسشی که گاه فاصله بین مسئولین با مردم را تداعی میکند. آنچه موجب شد تا در برنامه تلویزیونی از وزیر آموزش و پروش پرسیده شود «آیا بچههای شما و سایر وزرا به مدرسه میروند یا معلم به خانهشان میآید؟» و وزیر جواب بدهد: «فکر میکنم حداقل دیانت اقتضا میکند که اگر برای بچههای خودمان تصمیم میگیریم، همین باشد؛ بچههای مردم با بچههای خودم فرقی ندارند.»
منبع:فرارو
هنرجویان موسسه جوانههای کویر به مربیگری خانم «منا حجتی» موفق به کسب عناوین برتر شدند.
ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم
تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید