منو

جشن ملی پسته رفسنجان برگزار شد

ششمین جشن ملی پسته رفسنجان با حضور اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جوادیه فلاح رفسنجان برگزار شد.

۰۸ مهر ۱۴۰۱

به گزارش ایستار،حسین رضایی فرمانداری رفسنجان در آیین افتتاحیه جشن ملی پسته شهرستان رفسنجان با اشاره به ۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری محصول کشاورزی پسته رفسنجان طی ۱۲ سال اخیر ،اذعان کرد: هشتاد هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که مشکل این کشاورزی کمبود آب، خشکسالی و نیز سرمازدگی و سیل اخیر است.

حسین رضایی افزود: کشاورزان نیاز به حمایت‌های دولتی دارند تا بتوانند بهره وری این محصول که دومین کالای لوکس ارزآور در کشور است را افزایش دهند.

وی بیان کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب اجازه استفاده کشاورز از منابع آبی را نمی‌دهد که باید درخصوص این ماده قانونی تصمیم جدید گرفته شود.

رضایی گفت: دو مشکل حوزه صادرات پسته شامل پیمان سپاری ارزی و باقی ماندن افلاتوکسین و سموم در محصول پسته است که تدابیر لازم نیاز دارد تا صادرات پسته به خوبی و بدون دغدغه انجام شود.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان نیز دراین مراسم تاکید کرد: مردم و کشاورزان پسته کار رفسنجان امسال از ناحیه سرمازدگی و سیل ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: در محصول پسته مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و با کمک از حوزه نخبگان و اصلاح شیوه آبیاری باید این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: استفاده از فناوری نوین در بحث برداشت محصولات کشاورزی و پس از آن نیاز است، قبل از برداشت سمپاشی‌ها انجام می‌شود که همین سمپاشی‌ها مشکلی است که باید به طور تخصصی به آن پرداخته شود و علاوه بر آن فرآوری پسته و بسته بندی باید از حالت فله‌ای خارج شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اعتبار طرح قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)  کشور، برای آشامیدنی به رفسنجان درنظر گرفته شده است، گفت: برای اجرای طرح آب شیرین کن‌ها نیز پیگیری‌ها انجام می‌شود تا مناطق کشاوری که‌ سختی آب بالایی دارند بتوانند آب را شیرین کنند و به باغ‌ها برسانند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جشن ملی پسته در شهرستان رفسنجان تاکید کرد: فناوری هسته ای در همه حوزه ها اعم از پزشکی، صنعت، محیط زیست و کشاورزی تاثیرات عمیقی دارد که در کشور کمتر آن را به کار گرفته ایم.

وی بیان کرد: یکی از محورها تحقیقات فناوری هسته ای در حوزه کشاورزی در استان کرمان است که سازمان انرژی اتمی سعی دارد این فناوری ها را در این استان اجرا کند.

معاون رییس جمهور  در ادامه با بیان اینکه بخش کشت و کار و کشاورزی استان کرمان در اولویت و دستور کار اجرای فناوری های هسته ای این سازمان قرار دارد. افزود: ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما در مرحله نگهداری از بین می رود و در نظر داریم با پرتو دهی گاما ماندگاری محصولات کشاورزی را بالا ببریم.

وی افزود: در نظر داریم داریم با پرتو دهی گاما ماندگاری محصولات کشاورزی را بالا ببریم و اینک کار بر روی سیستم های پرتو نسل سوم و چهارم در دست اقدام است و استان کرمان یکی از قطب های ۱۲ گانه پرتودهی کشور به شمار می رود.

اسلامی افزود:  در بحث آفات پسته، سازمان انرژی اتمی در کمتر از ۱۰ ماه موفق به طی مراحل تحقیقات شد و توانست سیستم صنعتی را برای استفاده از فناوری پلاسما به ثمر برساند و آن را در ۲۰ فروردین امسال رونمایی کند.

وی ادامه داد: سیستم پلاسما عامل مهم و مؤثری برای دفع آفت پسیل پسته محسوب می شود، که با استفاده از آن بر روی آب و خاک توانست آفت پسیل را با نتیجه بالای ۹۷ درصد دفع کند که این نیز در مسیر صنعتی شدن در این منقطه قابل آزمایش و عملیاتی است.

اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم نتایج این تحقیقات را به صورت مؤثر در محیطی که آمادگی دارد سریعتر عملیاتی کنیم و با آمادگی جهاد کشاورزی و پژوهشکده پسته گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: باید در بخش معادن و استفاده از ژئوفیزیک هوابرد نیز تکنولوژی به روز ربا باید گسترش بدهیم که شناسایی و بهره برداری از معادن در اولویت است و با توجه به تفاهم نامه بین استان کزمان و سازمان و سرمایه گذاران، بهره برداری از معادن را گسترش می دهیم‌ تا سازمان با فناوری در اختیار خود بتواند نقشش را برای بهبود وضع اقتصاد و اشتغال ایفا و سلامت و امنیت غذایی و اشتغال پایدار را برای مردم این خطه مؤثر اقدام کند.

اسلامی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: کار و تلاش بی ادعا، محبت و صمیمیت با مردم و خسته نشدن و مقاوم بودن در همه عرصه ها و در صف اول بودن از ویژگی هایی است که خداوند به آن پاداش ویژه می دهد همانگونه که به آن شهید داد و این سرزمین این قدردان را پرورش و موجب افتخار همیشه تاریخ خواهد. بود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.