منو

واکسیناسیون عمومی؛ بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرخک

سرپرست معاونت بهداشتی شهرستان گفت: سرخک بسیار مسری و با قدرت انتشار زیاد است،خانواده هایی که فرزند زیر ۵ سال دارند در صورتی که واکسیناسیون کودک خود را به تاخیر انداخته و یا شک به کامل بودن واکسن دارند، هر چه سریع تر برای بررسی و تکمیل واکسیناسیون  کودک خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند،بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرخک، واکسیناسیون عمومی است.

۰۵ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش ایستار، دکتر عباس اسماعیلی سرپرست معاونت بهداشتی رفسنجان امروز، اذعان کرد: سرخک بیماری ویروسی حاد و بثوری، بسیار مسری و با قدرت انتشار زیاد است.  این بیماری به راحتی در مناطقی که نوزادان و کودکان تجمع دارند از جمله مهدکودک ها و مدارس منتشر می شود.

وی توضیح داد: انتقال بیماری به صورت اولیه از فرد به فرد، از طریق قطرات تنفسی (عطسه و سرفه) و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می پذیرد .

عباس اسماعیلی بیان کرد: ابتدا مرحله مقدماتی با تب، سرفه، آبریزش بینی، التهاب ملتحمه چشم، بی اشتهایی و کوفتگی بدن که بسیار شبیه سرماخوردگی های ویروسی است شروع می شود. پس از 2 تا 4 روز، بثورات جلدی (دانه های پوستی) از صورت شروع شده، سپس تمامی بدن ، کف دست ها و پاها را درگیر می کند و پس از 3 تا 5 روز بثورات از بالا به پایین مانند شروع آن، حذف می شود.

وی ادامه داد: دوره سرایت این بیماری  2 الی 4 روز قبل از شروع بثورات تا 4 الی 9 روز پس از آن است.

اسماعیلی تاکید کرد:  موارد بیماری در طی دروه سرایت، ملزم به استراحت در منزل بوده و در صورت نیاز به خروج از منزل، از ماسک تنفسی استفاده شود. همچنین دست ها و استفاده از دستمال یکبار مصرف در حین سرفه یا عطسه و همچنین دفع صحیح آن باید رعایت شود.

وی گفت: در طی این مدت بیماران نباید با افراد حساس (نوزادان، مادران باردار، افراد با ضعف سیستم ایمنی و افراد غیر واکسینه) در تماس باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرخک، اقدام به واکسیناسیون عمومی است. واکسیناسیون سرخک در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی در قالب واکسنی همراه با سرخجه و اوریون (MMR )انجام می شود.

وی در پایان گفت: شهروندان عزیز در صورت هر گونه سوال می توانید با شماره ستاد پیگیری بیماریها 34263300 تماس بگیرند.

 

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + پنج =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.