منو

فرماندار: سند آمایش رفسنجان تدوین می شود

فرماندار رفسنجان گفت: سند آمایش شهرستان به منظور استفاده از ظرفیت ها و رفع نواقص تا رسیدن به توسعه متعالی در دست اقدام است و در مرحله نظرخواهی از مدیران شهرستانی در همه زمینه ها هستیم.

۱۳ آذر ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، حسین رضایی در کمیته برنامه ریزی امایش که با حضور دکتر رحمانی معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری و مهندس آرمان معاون امور عمرانی فرمانداری، مدیران استانی و شهرستانی در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، افزود: سند آمایش شهرستان مهمترین سند توسعه شهرستان خواهد بود و در این سند بر اساس تحلیل حوزه های مختلف محورهای کلیدی توسعه انجام می شود.

وی افزود: باید ظرفیت ها و داشته های موجود را حفظ کرد و ارتقا داد و نسبت به رفع نواقص هم تلاش کرد؛ یکی از ظرفیت های مهم شهرستان بخش کشاورزی آن است که در این حوزه 80 هزار هکتار باغ پسته توسط کشاورزان زحمتکش ایجاد شده و بزرگترین جنگل مصنوعی کشور را لقب گرفته است.
رضایی ادامه داد: پسته محصولی است که یک سال آور است و یک سال ناآور؛ به این معنی که به صورت یک سال درمیان باغ محصول می دهد این در حالی است که طی سال های گذشته این محصول گرفتار خشکسالی های پی در پی شده و کاهش یافته اما همچنان در ارزآوری به کشور حرف اول را می زند.
وی بیان کرد: با اینکه خشکسالی ها را داریم اما طی ده سال اخیر، رفسنجان تولید 22 تا 34 درصد تولید پسته کشور را دارا بوده و امسال هم 60 هزار تن پسته معادل 420 میلیون دلار ارزآوری در این شهرستان تولید شده است و باید برای بازاریابی، صادرات، تأمین آب کشاورزی و دیگر نیازهای کشاوری این محصول تلاش کرد تا توسعه بیشتر محقق شود.
فرماندار رفسنجان گفت: رتبه اقتصادی رفسنجان در استان کرمان از دیگر شهرستان های شمال استان بالاتر است.
وی تصریح کرد: در طول سال رفسنجان بیش از 3 هزار ساعت هوای آفتابی دارد که می توان از این ظرفیت به احداث و نصب پنل های خورشیدی . راه اندازی نیروگاه های خورشیدی و تولید برق و رسیدن به درآمد و ثروت بهره مند شد والبته با این کار تا حدودی کمبود برق کشور هم برطرف می شود.
رضایی خاطرنشان کرد: در توسعه مباحث تغذیه ای، بیمارستانی و گردشگری برنامه ریزی ها در حال انجام است و گام های موثری برداشته خواهد شد، بیمارستانی که توسط بخش خصوصی در حال احداث است به همه تخصص ها و هتلینگ ارزشمند مجهز خواهد شد و حتی می تواند از خارج از کشور بیمار پذیرش کند.
وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی، سال های قبل محصول پسته به طور فراوان در شهرستان تولید می شد و از رفتن به سمت صنعتی شدن غفلت شد اما هنوز هم راه چاره ای به منظور بهره مندی از بخش صنعت وجود دارد و آن هم راه اندازی صنایع پایین دستی مس و اشتغالزایی است.
فرماندارر فسنجان تصریح کرد: در این بخش توسعه معادن سریدون و دره زار را در حوه مس داریم که بخش قابل توجهی از بیکاری های شهرستان رفع خواهد شد در حال حاضر هم از طریق آزمون های استخدامی شرکت مس تعدادی هر ساله جذب می شوند.
وی تنش آبی را از مهمترین دغدغه های مسئولین شهرستان برشمرد و  خاطرنشان کرد: در حوزه رفع کمبود منابع آبی هم طرح انتقال آب خلیج فارس در دست اجراست و از این حوزه 10 میلیون متر مکعب آب برای مصرف اشامیدنی مردم شهرستان تخصیص یافته که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

تحلیل وضعیت حوزه های مختلف رفسنجان طی 30 سال گذشته

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هم در این کمیته به برخی آمارها اشاره کرد که می توان جهت توسعه شهرستان از آن ها استفاده کرد و افزود: رفسنجان دارای241 آبادی، 6 شهر، 4 بخش و ده دهستان است و در ارتفاع 3 هزار متر از دریا قرار دارد.
مهرداد محمدی سلیمانی بیان کرد: اقلیم رفسنجان هم خشک و سرد  است و از سال 71 تا 1401 از نظر خشکسالی مورد برسی قرار گرفته و 6 درصد ماه ها در این 30 سال خشکی داشته و خیلی خشکسالی شدت بالایی نداشته است.
وی عنوان کرد: اقلیم زیستی و گردشگری رفسنجان در تابستان با وجود هوای گرم البته قابل تحمل است و در بقیه ماه ها شرایط مناسب گردشگری است.
سلمانی ادامه داد: در سال های 85، 90 و 95 سال های خشک برای رفسنجان رقم خورده و از سال 71 تا 1401 هم بین 0.02 تا 0.08 افزایش دما را داشتیم که موجب تعرق و تبخیر شده است.
وی بیان کرد: در طول 30 سال گذشته 25 میلیمتر متوسط بارندگی شهرستان کاهش یافته و در عوض با داشتن 3 هزار ساعت هوای آفتابی می توان از این ظرفیت جهت پنل های خورشیدی و نیروگاه ها در تولید برق استفاده کرد.
سلیمانی بیان کرد: در زمینه آلودگی هوای رفسنجان،  ماه های فروردین، اردیبهشت و اسفند بیشترین آلودگی هوا را در طول 30 سال گذشته داشته و در بحث فرونشست زمین هم که قصه پر غصه دارد و دشت رفسنجان در استان کرمان و کاشمر در استان اصفهان جزو بیشترین فرونشست های کشور هستند.
وی افزود: 8.8 کیلومتر معادل 9 میلیارد متر مکعب ظرفیت آبخوان های شهرستان طی 30 سال گذشته از دست رفته و غیر قابل برگشت است و بیشترین آن هم در منطقه همت اباد آگاه و نوق است.

وسعت پهنه های مخاطره آمیز و انواع آلایندگی ها در رفسنجان

به گفته سلیمانی مخاطرات زمین شناسی را در پهنه های محور صفاییه و کشکوئیه داریم و سرمای کوهستانی بین زرند و رفسنجان را داریم همچنین پهنه های سیل و خطر انفجار معادن معدنی و نفتی را در این شهرستان داریم.
وی کانون های گرد و غبار متعددی بین کشکوئیه  تا شهرستان انار را مخاطراتی دانست که رفسنجان را تحت تاثیر قرار داده و تصریح کرد: همچنین آلایندگی در دشت کبوترخان تا کشکوئیه و آلایندگی های مس سرچشمه را داریم.
این مقام مسئول بیان کرد: مهمترین آلایندگی مس در رفسنجان هم سد باطله است که موجب افزایش باطله های مس است این سد از سال 2011 تا 2023 بیش از 20 کیلومتر مربع وسعت پیدا کرده و به اندازه ای که آلایندگی را تحمیل می کند و از طرفی آوردی هم ( نتیجه مثبت ) ندارد.

عمیق تر شدن چاه های رفسنجان کیفیت آب را کاهش داد

وی در ادامه به موضوع کاهش کیفیت و کمیت اب های زیرزمینی رفسنجان اشاره و بیان کرد: سالانه 619 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی شهرستان تخلیه می شود که معادل 10.5 درصد از تخلیه آب سفره های  استان کرمان است و ضمناً 95 درصد این آب ها هم توسط چاه های عمیق استحصال می شود که بیشترین چاه های عمیق هم در منطقه نوق است.
سلیمانی تصریح کرد: هرجا سطح تراز پایین رفته با کاهش کیفیت آب ها و افزایش شوری مواجه بودیم را در هر سال داریم لذا هم کاهش کمی منابع و هم کاهش کیفی آب را را در رفسنجان شاهدیم.
وی خاطرنشان کرد: ما در رفسنجان شاهد کسری 153 میلیون متر مکعب میزان آبخوان ها هستیم و 230 میلیون متر مکعب افزایش برداشت را داریم.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 2 =

مطالب مرتبط
«ملی مس» سرآمد در تولید/گام‌های استوار برای تحقق شعار سال

با همت جهادی کارگران و مهندسان صنعت مس و به رغم قطعی متناوب برق مجتمع‌های تولیدی در ماه‌های اخیر، حجم فعالیت و تولید محصول در تمامی بخش‌های شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری نسبت به 4 ماهه نخست سال گذشته رشد داشته است.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
دومین جشنواره سراسری فیلم شهرنما کلید خورد

معاون هنری شهرداری رفسنجان از برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری فیلم شهرنما خبر داد.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
فعالیت یک هزار و ۳۴۰ نفر در ستاد صبر استان کرمان/ از سال ۱۴۰۱ هیچ پرونده‌ای به دادگاه مطبوعات کرمان ارجاع نشده است

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان از فعالیت یک هزار و ۲۴۰ نفر در ستاد صبر استان خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر به عنوان صلح یار، ۲۹۴ نفر به عنوان همیارصلح (دانش‌آموزی) و ۱۱ نفر هم طلایه‌دار صلح، دارای ابلاغ از سوی رئیس کل دادگستری استان کرمان هستند.

۰۲ مرداد ۱۴۰۳
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.