منو

نشانه‌های کروناویروس/ آیا علائم پوستی به کووید ۱۹ ارتباطی دارد؟

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد این است که علائم و عوارض ویروس کرونا چیست؟ در این گزارش سازمان جهانی بهداشت و یورونیوز به این سوالات پاسخ داده است.

۰۴ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از یورونیوز، نشانه های جدیدی از بیماری کووید ۱۹ از زمان آغاز این پاندمیک در دنیا بروز پیدا کرده است و از این رو کارشناسان بهتر در می یابند که کووید ۱۹ چگونه خودش را در انسان ها نشان و تجلی می دهد.

مطابق با آنچه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است رایج ترین و شایع ترین نشانه ها و علائم بالینی این بیماری شامل تب، سرفه خشک و خستگی و از نشانه های جدی این ویروس تنگی نفس، درد قفسه سینه و از دست دادن گفتار در افراد می باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالت متحده آمریکا همچنین نسبت به هرگونه گیجی ذهنی یا لبهای آبی برای علائم شدید کووید ۱۹ که می تواند نیاز به بستری شدن افراد در بیمارستان شود، نیز هشدار داده است.

اما با ادامه دار شدن این بیماری و شیوع آن در سراسر دنیا، علائم کمتر رایجی نیز از ویروس بروز پیدا کرده است. در حال حاضر بیشتر از ۱۵ میلیون نفر در دنیا به این ویروس مبتلا و کشته های سراسر دنیا به بیش از ۶۱۹ هزار نفر رسیده است.

مطابق با آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است علائم کمتر رایج شده این بیماری شامل دردهای عضلانی و ماهیچه ای، گلو درد، اسهال، ورم های ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس ها چشایی و بویایی، جوش ها یا دانه های پوستی و تغییر رنگ انگشتان دست یا پا می باشد.

سستی و دردهای ماهیچه ای:

مطابق با آنچه وزارت بهداشت فرانسه و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند سستی و بی حالی (Ashtenia) یکی از اصطلاحات پزشکی برای ضعف های عضلانی و یکی از علائم شایع و بالقوه برای مبتلایان به کرونا ویروس است.

دردهای عضلانی و ماهیچه ای (Myalgia) نیز یکی از اصطلاحات پزشکی برای دردهای ماهیچه ای است. زمانی که دردهای ماهیچه ای با دیگر علائم کووید ۱۹ همراه می شود، می تواند به کرونا ویروس مرتبط باشد.

فقدان حس شامه، کاهش حس شامه و از بین رفتن حس چشایی:

فقدان حس شامه (Ansomai)، کاهش حس شامه (Hyposima) و از بین رفتن حس چشایی (Dysgeusia) در حال حاضر به عنوان نشانه ها و علائم بالقوه از کرونای ویروس شناخته می شود. Ansomai به معنای از دست دادن توانایی بویایی است در حالی که Hyposima به معنای کاهش حس بویایی می باشد. Dysgeusia نیز به معنای از بین رفتن حس چشایی می باشد.

همه این موارد، در لیست های عمده نشانه های کرونا ویروس توسط متخصصان بهداشت عمومی در سراسر جهان ذکر شده است، به عنوان مثال در سیستم بهداشتی انگلستان، یک تغییر یا از بین رفتن ناگهانی در حس طعم و بو را به عنوان علامت اصلی کرونا ویروس ذکر کرده است.

سرمازدگی (Chilblains):

Chilblains لوزه های خفیف التهاب دردناک یا خارش رگ های خونی کوچک در انگشتان دست یا انگشتان پا است.

Chilblains اغلب با قرار گرفتن در معرض هوای سرد اتفاق می افت اما در طی همه گیری شدن یا پاندمیک کووید در سراسر دنیا، متخصصین پوست در چندین کشور گزارش داده اند که مشاوره بیشتری در مورد این ضایعات مانند تاول دارند.

در لیست سازمان بهداشت جهانی (WHO)، “تغییر رنگ انگشتان دست و پا” به عنوان یک علامت بالقوه اما کمتر رایج یافته از کووید ۱۹ ذکر کرده است که این علائم در رسانه ها با عنوان “انگشتان کووید” لقب گرفته است.

تحقیقات اخیر محققان بلژیکی روی Chilblains نشان داده شده است که نشانه های این ضایعه، حتما به معنای کرونا ویروس مثبت قطعی نیست و حتی می تواند به موارد دیگری از جمله تعطیلی ها و قرنطینه های خانگی نیز مرتبط باشد.

اما محققین دیگر این تئوری را تصور کرده بودن که Chilblains می توان یک علامت پس از ویروسی در موارد بدون علامت باشد.

جوش‌های پوستی:

در لیست سازمان بهداشت جهانی، تحریک، جوش یا دانه های پوستی همراه با تغییر رنگ انگشتان دست و پا را به عنوان علائم بالقوه کووید ۱۹ اعلام شده است.

یک مطالعه کوچک اخیرا عنوان کرد که جوش های پوستی در دهان با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایتالیا مرتبط است اما این جوش ها نمی تواند به صورت فوری به کووید ۱۹ مرتبط باشد.

محققین در نامه ای که توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر کرده است گفته اند: “اینکه آیا این نشانه ها (جوش های پوستی) ارتباط مستقیمی با کووید ۱۹ دارند، هنوز ناشناخته است زیرا هم عفونت های ویروسی و هم واکنش های دارویی نامطلوب می تواند از علل مکرر جوش ها باشد.”

یکی دیگر از بررسی های اخیر در بریتانیا در مورد پیمایش افرادی که از اپلیکیشن های بررسی علائم در انگلستان استفاده کرده اند، دریافته اند که از بین ۳۳۶ هزار و ۸۴۷ کاربر اپلیکیشن UK، حداقل ۶۴۰۳ نفر گزارش از وجود علائم و نشانه های پوستی را داده اند.

در این مطالعه که البته مورد بررسی همگان نیز قرار نگرفته است، آمده که رایج ترین علائم پوستی شامل برآمدگی ها (برجستگی های قرمز بزرگ)، کهیر یا جوش ها روی انگشتان دست و پا می باشد.

عوارض کووید ۱۹:

طبق اعلام متخصصین شدت کووید ۱۹ می تواند دارای عوارض بالقوه متنوعی در بدن انسان ها باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالت متحده آمریکا لیستی از عوارض های بالقوه این بیماری شامل ذات الریه، خستگی ها تنفسی، سپسیس، عفونت های باکتریایی و التهاب یا آماس را اعلام کرده است.

حملات قلبی و سکته مغزی نیز در موارد شدید کووید ۱۹ می تواند در انسان ها به وجود آید.

بهداشت عمومی فرانسه همچنین اختلال در ریتم قلب (مانند ضربان قلب سریع در حال استراحت) و لخته شدن خون یا thromboembolism را از عوارض ناشی از کرونا ویروس شدید ذکر کرده است.

به گزارش ایسنا، همچنین سازمان بهداشت جهانی درباره نشانه های کووید ۱۹ می گوید: نشانه ها و علائم رایج کووید ۱۹ شامل، تب، سرفه های خشک و خستگی است و از دیگر علائم کمتر رایج یافته این بیماری که در برخی از بیماران گزارش شده است شامل دردهای عضلانی و ماهیچه ای، گرفتگی بینی، سردرد، ورم های ملتحمه، گلو درد، اسهال، کمتر شدن و یا از دست دادن حس های چشایی و بویایی، جوش های روی پوست یا تغییر رنگ روی انگشتان دست و پا می باشد.

این علائم معمولا خفیف است و به تدریج شروع می شوند و حتی برخی از افراد آلوده دارای علائم بسیار خفیف هستند.

اکثریت مردم (در حدود ۸۰ درصد) بدون آنکه نیازمند اقدامات بیمارستانی باشند، از این بیماری بهبود پیدا کرده و ریکاوری می شوند. از هر ۵ نفری که به کووید ۱۹ مبتلا می شوند، یک نفر به فرم شدید و توسعه یافته این بیماری مبتلا شده که در تنفس دچار مشکل می شود.

افراد با سن بالا، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و ریوی، دیابتی ها یا سرطانی ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری جدی هستند. اگرچه هر کسی می تواند کووید ۱۹ گرفته و به فرم شدید این بیماری مبتلا شود. افراد در هر سنی که دچار تب یا سرفه همراه با عدم نفس کشیدن یا تنگی نفس، دردهای قفسه سینه، یا از دست دادن گفتار یا حرکت شدند باید فورا به پزشک مراجعه کنند و در صورت امکان توصیه می شود ابتدا با ارائه دهنده خدمات درمانی (در ایران شماره های ۴۰۳۰) تماس بگیرند تا بیمار را به مراکز درمانی مناسب هدایت کنند.

منابع: سازمان بهداشتی جهانی


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.