منو

آیا بار دیگر میخواهند امار مرگ ومیری که با برداشتن محدودیت‌های کرونائی در خردادماه افزایش یافت دراعزای حسینی رخ دهد؟

درصورتی که وزارت بهداشت ۱۲ استان را در وضعیت قرمز و ۱۳ استان را در وضعیت هشدار اعلام کرد. بنا براین از ۳۱ استان کشور ۲۵ استان به صورت جدی درگیر کرونا هستند و اینطور نیست که بقیه استان‌ها کاملاً سفید و بی‌مشکل باشند. آیا در فصل گرما امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام عزا داری وجود خواهد داشت؟

۰۸ مرداد ۱۳۹۹


به گزارش ایستار،روحانی : باید عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

درصورتی که وزارت بهداشت ۱۲ استان را در وضعیت قرمز و ۱۳ استان را در وضعیت هشدار اعلام کرد. بنا براین از ۳۱ استان کشور ۲۵ استان به صورت جدی درگیر کرونا هستند و اینطور نیست که بقیه استان‌ها کاملاً سفید و بی‌مشکل باشند. آیا در فصل گرما امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام عزا داری وجود خواهد داشت؟

و از سویی مسئولین وزارت بهداشت از مردم می‌خواهند به شهرهای زیارتی سفر نکنند، در تجمعات حاضر نشوند، مراسم عروسی برگزار نکنند، برای افراد فوت‌شده مراسم تشییع و تدفین و عزاداری جمعی برگزار نکنند و از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌ می‌گیرد مراسم عرفه هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و در محرم و صفر هم عزاداری‌های پرشور داشته باشیم البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی!

آیا بار دیگر میخواهند امار مرگ ومیری که با برداشتن محدودیت‌های کرونائی در خردادماه افزایش یافت رخ دهد؟

نتیجه این می‌شود که به خاطر انجام یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد و بسیاری از مردم قربانی کرونا خواهند شد. بنابراین انتظار می رود که دولت و حاکمیت در تصمیم خود برای برگزاری سوگواری ایام محرم تجدید نظر کنند، اما اگر حتی این ‏مصلحت نیز نادیده گرفته شد مردم خود باید همچون گذشته رفتاری عقلانی و منطبق بر آموزه‌های شرعی از خود نشان دهند. آیه ‏‏۱۹۵ سوره بقره به صورت آشکار تصریح می‌دارد: «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ» -با رفتار و دستان خود خویشتن را به مهلکه و ‏خطر در نیفکنید- با وجود چنین توصیه‌های متقن و آشکاری در متن قرآن، مردم خود با عدم حضور در تجمعات و برنامه‌های ‏مذهبی تصویری عقلانی و منطقی از دین مبین اسلام ارائه دهند تا عاملی برای گسترش این ویروس و سهیم شدن در مرگ ‏هم‌وطنان‌شان نباشند. ‏

آیت الله محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید کربلای معلی، در پاسخ به استفتایی درباره برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم امسال با توجه به شیوع کرونا پاسخ داد.

متن استفتائیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به موسم عزاداری و احیای نهضت حسینی در ماه محرم نزدیک می‌شویم، امّا همچنان شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورها شدّت گرفته و شمار قربانیان و مبتلایان رو به افزایش است، لذا هیئت‌های حسینی، حسینیه‌ها و عموم مؤمنین در خصوص رعایت شرایط کنونی و عدم حضور در تجمعات یا برپایی این مناسبت مهم مثل هر سال مردد هستند. لطفاً ما را در تصمیم گیری در این خصوص راهنمایی کنید. خداوند عزّتتان را مستدام کند و شما را از هر بلایی حفظ نماید.

پاسخ معظم له به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اهمیت احیای شهادت حضرت اباعبد الله الحسین (ع) و اهل بیت و اصحاب ایشان بر مؤمنین پنهان نیست، همچنان نباید از لزوم اهتمام به رعایت دستورالعمل‌ها و حفظ سلامت فردی و عمومی غافل شد. بر این اساس ما توصیه می‌کنیم که هر دو باشد، امّا باید شرایط هر منطقه را در نظر گرفت، به این صورت که در مناطق وضعیت سفید، مؤمنین می‌توانند مراسم عزاداری را به صورت عادی و با رعایت دستورالعمل‌های پیشگیرانه و احتیاطی که از سوی مسئولین ذیربط توصیه شده، برگزار کنند تا شیوع ویروس کرونا اوج نگیرد.

امّا در مناطقی که همچنان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و کارشناسان به لزوم دوری از تجمع توصیه می‌کنند، باید مطابق اقتضای مصلحت عمومی باشد و مراسم عزاداری به صورت مجازی و از شبکه‌های اجتماعی برگزار شود و از این ابزار برای گسترش فرهنگ رسالت در جامعه و ارشاد مردم به سوی قرآن کریم و سنت نبی اکرم (صلی الله و علیه و آله وسلم) و اهل بیت اطهار (علیهم السلام) و احیای عاشورای امام حسین (ع) نهایت استفاده به عمل آید.

از طرف دیگر، در زمانی که مؤمنین باید از تجمعات بزرگ و خلاف پیشگیری از ویروس کرونا خودداری کنند، ما توصیه می‌کنیم مجالس عزاداری کوچک و خانوادگی در هر خانه یا در محل کار و امثال آن که خلاف دستورالعمل‌های پیشگیرانه و احتیاطی نباشد، برگزار شود و اگر حضور سخنران ممکن نباشد، از طریق اینترنت منبر حسینی را برپا کند.

به حکومت‌ها و دولت‌ها توصیه می‌کنیم که وسایل پیشگیری از ویروس کرونا را به اندازه لازم مهیا کنند و تلاش کنند که زمینه برای برگزاری این مراسم مهم سالانه مطابق وضعیت هر منطقه مهیا شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.