منو

احیای واحدهای تولیدی گامی به سوی جهش تولید در کرمان

تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و برنامه‌ریزی و سیاست‌های راهبردی دولت، فرایند تولید در استان پهناور کرمان را با وجود تحریم‌های ظالمانه ارتقا داده به‌گونه‌ای که امروزه شاهد احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد و نیمه فعال استان در راستای رسیدن به اهداف جهش تولید هستیم.

۱۹ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از ایرنا،تحریم‌های ظالمانه آمریکا طی سال‌های گذشته و پس از آن شیوع ویروس کرونا ضربات سنگینی بر اقتصاد کشور و استان کرمان وارد کرد به‌گونه‌ای که برخی از اقتصاددانان دنیا بر سقوط اقتصاد ایران اشاره داشتند اما با اراده و تلاش مسئولان دولتی و بخش خصوصی در خصوص رفع مشکلات این حوزه، علاوه بر رشد ۱۳ درصدی تولید در استان کرمان واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد به‌سرعت به سمت تکمیل ظرفیت تولید پیش می‌روند.   

مقام معظم رهبری با توجه ویژه به مسائل اقتصادی کشور و حمایت از تولید داخلی، امسال را به‌ عنوان جهش تولید نام‌گذاری کردند و این امر در قالب یک نقشه راه، هدف‌گذاری‌ها و عملکرد مسئولان و قوای سه‌گانه را به این حوزه معطوف کرد.

دولت تدبیر و امید در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری هفت محور جهش تولید را با برنامه‌ریزی برای احیای ۱۱۰ واحد تولیدی نیمه فعال و راکد در استان پهناور کرمان کلید زد که این سیاست‌ها می‌تواند با افزایش تولید و صادرات زمینه اشتغالزایی، ارزآوری و رفع مشکلات معیشتی مردم را با وجود تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا که اقتصاد دنیا و کشور را با چالش جدی روبرو ساخته، به همراه داشته باشد.

در این راستا استانداری کرمان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی حوزه تولید استان کرمان در ادامه سیاست‌های دولت، تمرکز خود را بر رونق و احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال این استان قرار دادند و در این زمینه اعتبارات مورد نیاز برای احداث یک واحد تولیدی جدید برابر هزینه فعال سازی واحد راکد و نیمه فعال می‌باشد، لذا اولویت دولت بر استفاده از ظرفیت حداکثری واحدهای تولیدی موجود متمرکز شده که این امر دستاوردهای مطلوبی برای استان کرمان برجای گذاشته است‌.

احیای واحدهای تولیدی در سال جهش تولید سرعت می‌گیرد

استاندار کرمان استاندار کرمان با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: جهش تولید به نوعی به معنی سرعت بخشیدن به افزایش تولید، راه‌اندازی تولید جدید و رفع مشکلات و موانع این عرصه زیربنایی است.

محمدجواد فدائی با بیان اینکه یکی از محورهای رونق تولید طی سال گذشته در کرمان فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال بود اظهار داشت: ۳۹۰ واحد تولیدی غیرفعال در این استان وجود دارد که سال گذشته ۳۰ مورد حدود هشت درصد از این واحدها فعال شد.

وی ادامه داد: اگر این اقدام بخواهد با همین روند انجام شود فعال کردن تمام واحدهای غیرفعال تولیدی استان کرمان حدود ۱۳ سال زمان می برد و با برنامه جهش تولید این مدت به سه سال کاهش پیدا کند. 

استاندار کرمان افزود: بانک ها، تامین اجتماعی، اداره کل مالیاتی و قوه قضاییه در زمینه رفع مشکلات واحدهای تولیدی باید بیشتر همکاری کنند تا مشکلات این واحدها زودتر حل شود.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه ما واحدتولیدی داریم که پنج سال معطل تامین منابع مالی است و معنی جهش تولید این است که یک واحد تولیدی این مدت نباید منتظر تامین منابع مالی باشد.

برنامه‌ریزی دولت برای احیای ۱۱۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال استان کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: هدف‌گذاری برای فعال‌سازی ۱۱۰ واحد تولیدی نیمه فعال و غیرفعال در شمال و جنوب استان کرمان انجام شده که با اجرای آن از ظرفیت‌های خالی تولید استان بهره‌برداری می‌شود.

جعفر رودری افزود: ۱۲۵۰ واحد تولیدی در شمال استان کرمان داریم که ۴۵۰ واحد نیمه فعال و ۲۵۰ واحد غیرفعال هستند و هدف‌گذاری شده ۱۰۰ واحد را امسال وارد مدار تولید کنیم و از ظرفیت‌های خالی نیز استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: در جنوب استان کرمان نیز از مجموع ۲۴۰ واحد تولیدی، ۱۸ واحد نیمه فعال و ۲۴ واحد غیرفعال هستند که هدفگذاری شده ۱۰ واحد را در سال جاری فعال کنیم.

رودری افزود: جهش اقتصادی به معنای جدا شدن از شرایط فعلی با یک حرکت پرشتاب و مستمر به سمت هدف مطلوب محسوب می‌شود که جهش تولید همان پیشرفت و توسعه اقتصادی است.

وی گفت: وقتی در مرحله جهش اقتصادی قرار می گیریم، قبل از آن باید اقداماتی صورت گرفته باشد و به فرموده مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۹، اگر رونق تولید عملی شده باشد، می توانیم جهش تولید را عملیاتی کنیم.

رودری تصریح کرد: یکی از مباحث کلیدی در جهش تولید، سرمایه گذاری است و از سوی دیگر باید ایجاد شرایط و الزامات، نهادها و سازمان های لازم و ایجاد فضای کسب و کار مشخص را داشته باشیم.

وی با اشاره به احصای بخش های پیشران و کلیدی استان کرمان در سه حوزه کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن اظهار کرد: تاکنون ۲۵۱ پروژه مشخص شده که ۲۸ مورد جزو پروژه های نیپای کشور (نظام پکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) است و با ابلاغ پروژه های ملی این عدد(پروژه های جهش تولید) متفاوت خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: پیش بینی شده از محل انتقال منابع شرکت های بزرگ و معادن استان منابعی برای بانک ها و پرداخت تسهیلات فراهم شود و ۲ هزار میلیارد تومان در این بخش دیده شده که به شکل یارانه به فعالیت واحدهای تولیدی استان کمک کند.

رودری برنامه ریزی استان را در راستای جهش تولید در بخش های توسعه صادرات، ارتقای بهره وری، توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان، تامین مالی برای افزایش سرمایه گذاری کلان استان و فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال اعلام کرد.

وی گفت: ایجاد زنجیره تولید، نهادسازی اقتصادی برای حمایت از بازاریابی و فروش محصولات برنامه های مهمی است که باید در راستای جهش تولید در استان کرمان دنبال و اجرایی شود.

سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرمان به‌عنوان ۲ بازوی اجرایی دولت در حوزه صنعت و معدن تلقی می‌شوند که سیاست‌های تیم اقتصادی دولت را در این استان اجرایی کرده‌اند. 

برنامه‌ریزی دولت در هفت محور جهش تولید در کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: تیم اقتصادی دولت دراین  استان در حوزه صنعت و معدن از ابتدای سالجاری هفت محور و ۴۹ برنامه را در راستای تحقق جهش تولید و سند برنامه ششم تعریف کرد که اثرات مثبت آن با وجود تمامی چالش‌های کشور، تحریم‌ها و مباحث مربوط به کرونا، از هم‌اکنون بر اقتصاد استان مشاهده می‌شود.

مهدی حسینی‌نژاد با اشاره به محور احیای واحدهای تولیدی استان کرمان افزود: اقدامات در محورهای یاد شده، به صورت هفتگی تا رسیدن به اهداف جهش تولید در این استان رصد و پایش می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال ها است که مقام معظم رهبری مباحث مربوط به تولید را در شعار سال مد نظر دارند و به مباحث اقتصادی توجهی ویژه می کنند، در استان کرمان سند برنامه ششم توسعه را در راستای این نام گذاری ها و ظرفیت های استان کرمان برنامه ریزی کردیم .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: تلاش داریم در تدوین این سند ظرفیت های استان و مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و سیاست های کلان اقتصادی نظام و وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد توجه قرار دهیم لذا یک سند کاربردی تدوین کردیم که با حرکت بر اساس این محورها، خوشبختانه نتایج آن امروزه در استان کرمان مشاهده می‌شود.

استفاده از ظرفیت ۲۸ ابرکارخانه به عنوان موتور محرکه تولید کرمان

وی تاکید کرد: ۲۸ ابر کارخانه به عنوان موتورهای محرکه تولید در استان کرمان شکل گرفته اند و می توانند ظرفیتی برای استان کرمان در جهت ایجاد و فعال‌یازی صنایع قطعه سازی و واحدهای کوچک و متوسط و خدمات باشد.

حسینی‌نژاد گفت: از ظرفیت کارخانه های بزرگ استان کرمان برای رونق در این واحدها و رفع مشکل بیکاری و زمینه ایجاد اشتغال استفاده می شود که این امر به عنوان یکی از محورهای سال جهش تولید در استان کرمان پیگیری می شود.

وی عنوان کرد: ایجاد موتورهای محرکه و تامین قطعات را به عنوان فرصت استثنایی برای سرمایه گذاری و خدمات به عنوان فرصت استثنایی برای اشتغال را در استان کرمان مورد توجه قرار دادیم.

وی افزود: واحدهای بزرگ استان کرمان برای تامین بازار واحد کوچک و متوسط کمک می کنند و در این راستا سال گذشته ۱۰۰ واحد را به واحدهای بزرگ متصل کردیم و امسال برنامه اتصال ۳۰۰ واحد برای استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی شده است.

تولید صنایع و معادن کرمان با وجود تحریم‌ها ۱۳ درصد رشد یافت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: بخشی از چالش های موجود در اقتصاد استان کرمان نشات گرفته از اقتصاد و سیاست های ملی و تحریم ها است لذا تلاش کردیم که از ظرفیت خود استان استفاده کنیم و با توجه ویژه به این حوزه، صنایع فراوری را به عنوان موتور محرکه ایجاد کردیم.

وی گفت: احداث صنایع فراوری برای خدمت رسانی در حوزه های مختلف از جمله در رونق واحدهای کوچک، متوسط و ایجاد اشتغال پایدار در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم ها می توانند موثر واقع شوند.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: با بررسی آمار و ارقام در استان کرمان و رصد ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی به علت استفاده از ظرفیت های بومی با وجود تمامی چالش ها و تحریم های ظالمانه شاهد جهش در تولید حوزه صنعت و معدن استان هستیم و در سال ۹۸ تولید واحدهای فعال و نیمه فعال ۱۳ درصد رشد داشت.

وی افزود: توان داخلی استان کرمان را در حوزه تامین مواد اولیه و بازار مورد توجه قرار دادیم لذا واحدهای تولیدی تاثیرات کمتری از شرایط دشوار اقتصادی کنونی می گیرند مگر کالاهایی که نیاز بیشتری از خارج استان و خارج از کشور دچار چالش های بیشتری هستند.

حسینی‌نژاد تاکید کرد: استان کرمان در مجموع با وجود همه محدودیت های حوزه صنعت و معدن، توانسته کارنامه مطلوبی در جهت توسعه، ایجاد زیرساخت های صنعتی و معدنی ، صنایع فراوری و ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی داشته و امیدواریم با اقدامات انجام شده و در دست اقدام بتوانیم جهش تولید را تا پایان امسال با سربلندی محقق کنیم. 

راهکارهای تکمیل ظرفیت‌های خالی و احیای تولید در کرمان

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان، ظرفیت های خالی موجود در صنایع خرد و کوچک با اجرای سیستم نظام پیمانکاری فردی در صنایع معدنی این استان احیا و در این راستا اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

مجید غفاری گفت: پیوند صنایع کوچک و بزرگ استان در قالب یک زنجیره ارزش افزوده می‌تواند موجب جهش تولید و فعال شدن واحدهای نیمه فعال و راکد استان شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان پیش از تلاش دولت، فرصت ها و تهدید ها را شناسایی و برنامه ریزی کرده اند و در حال حاضر با رعایت پروتکل های بهداشتی تولید انجام می شود و وضعیت تولید در آینده بهتر خواهد شد و در سال جاری جهش هم خواهیم داشت.

غفاری بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت محور را برای جهش تولید برنامه ریزی کرده است و در استان ها ابتدا اداره صمت و بعد از آن شرکت شهرک های صنعتی به عنوان ۲ بازوی اجرایی وزارت صمت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان افزود: دو ماموریت را در خصوص بحث شرکت شهرک های صنعتی می توان در نظر گرفت که بُعد اول آن بُعد سخت افزاری است اینکه یک فضایی به عنوان شهرک تعیین و زیرساخت ها ایجاد شود و برای سرمایه گذاران واگذار شود که در استان کرمان در این خصوص کمبودی را احساس نمی کنیم و برنامه ها بر مبنای کیفی سازی خدمات موجود است.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته در بحث شهرک های خصوصی بحث هایی مطرح شده و پروژه های استان کرمان به عنوان پروژه های نمونه اقتصاد مقاومتی کشور شناخته شده است و در این زمینه مشکل خاصی نداریم.

غفاری با اشاره به اینکه بُعد دوم بحث حمایت و توسعه صنایع کوچک است که در جهش تولید نقش تاثیرگذاری دارد، افزود: تکمیل ظرفیت واحدهای صنعتی خالی در سال جدید مهمترین بحثی است که با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان یادآور شد: حدود ۶۰ درصد واحدهای صنعتی زیر ۱۰۰ درصد ظرفیت تولیدشان در حال فعالیت هستند که این ظرفیت بسیار خوبی برای جهش تولید است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از قدم های شرکت شهرک های صنعتی در سال جدید راه اندازی مجدد واحدهای تعطیل است، گفت: در این خصوص سعی می شود که این واحدها را راه اندازی کنیم و یا از ظرفیت های مکانی و ماشین آلات این واحدها برای ایجاد یک واحد جدید استفاده کنیم.

غفاری افزود: بسیاری از این واحدها به دلیل اینکه سلیقه مشتری تغییر کرده دیگر در بازار امروز جایگاهی ندارند و در نتیجه تعطیل شده اند.

وی تصریح کرد: برای پیوند صنایع بزرگ و کوچک ۲ مدل پیمانکاری فردی و توسعه خوشه ای را در دستور کار قرار دادیم که نتایج مطلوبی در آینده خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: صنایع کوچک نیاز به توانمندسازی و افزایش ارتقاء بهره‌وری دارند و با آموزش ها و برنامه های مدیریتی و کارآفرینی که برای این واحدها داریم در راستای توانمندسازی و ارتقای بهره وری آنان اقدام می‌شود.

وی با اشاره به مدل های جدید تامین مالی به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی صنایع کوچک گفت: این فرایند در دستور کار قرار دارد و استان کرمان در این خصوص پیشرو بوده و به صورت عملیاتی تامین منابع مالی واحدهای نیمه فعال و راکد استان پیگیری می‌شود.

فرایند توسعه استان کرمان، با احیای واحدهای تولیدی به افزایش تولید و کاهش نرخ تورم می‌انجامد و اقدامات انجام‌شده در این حوزه نشان می‌دهد که حرکتی رو به رشد در استان پهناور کرمان آغاز شده که ادامه این مسیر با سرعت بیشتر می تواند در تحقق شعار جهش تولید نیز موثر واقع شود و با این وجود، اثرات مثبت طرح‌های دولت در ماه‌های ابتدایی سالجاری بر زندگی و معیشت مردم این خطه نمایان است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.