منو

رفسنجان ناصر خسروی استان/ردپای دلالان در توزیع داروی های کمیاب

آنچه قابل توجه است ادعایی است که برخی از افراد نیازمند به این داروها مطرح کرده اند و آن ورود برخی کارکنان داروخانه ها به عنوان توزیع کننده داروهای کمیاب و تشکیل بازار سیاه دارویی با قیمت های گزاف در رفسنجان است. پیگیری ها و تماس ما با برخی افراد که در پی داروهایی این چنینی بوده اند حکایت از آن داشت که بسیاری از داروهایی که در سطح استان کرمان یافت نمی شود، در بازار سیاه رفسنجان قابل دسترسی است به طوری که داروخانه های مرکز استان نشانی رفسنجان را به متقاضیان ارائه می دهند. گویی رفسنجان ناصرخسروی استان کرمان شده است.

۲۳ آبان ۱۳۹۹

تارنمای خبری ایستار، یگانه شجاعی: دراین شرایط سخت و طاقت فرسای کرونایی که مردم علاوه بر دست پنچه نرم کردن با بیماری کرونا در حاد ترین شرایط اقتصادی نیز به سر می برند برای برخی این وضعیت دشوار تر می گذرد آنگاه که برای خرید دارویی خاص به داروخانه ها مراجعه می کنند، اما با فقدان آن روبرو می شوند و یا باید آن را از بازارهای سیاه با قیمت های گزاف خریداری کنند. داروهایی چون ابیکسا، اکسلون و رمینیل مخصوص بیماران آلزایمری، مستینون برای بیماران  عصبی و پزفینکس و اسپیروا هم برای بیماران تنفسی از جمله این دارو ها هستند که در رفسنجان کمبود آن به خوبی نمایان است. آما آنچه قابل توجه است ادعایی است که برخی از افراد نیازمند به این داروها مطرح کرده اند و آن ورود برخی کارکنان داروخانه ها به عنوان توزیع کننده داروهای کمیاب و تشکیل بازار سیاه دارویی با قیمت های گزاف در رفسنجان است. پیگیری ها و تماس ما با برخی افراد که در پی داروهایی این چنینی بوده اند حکایت از آن داشت که بسیاری از داروهایی که در سطح استان کرمان یافت نمی شود، در بازار سیاه رفسنجان قابل دسترسی است به طوری که داروخانه های مرکز استان نشانی رفسنجان را به متقاضیان ارائه می دهند. گویی رفسنجان ناصرخسروی استان کرمان شده است. 

کمبود دارو هست اما نوع خارجی آن

این موضوع را با دکتر سلطانخواه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پرشکی رفسنجان مطرح کردیم. وی در خصوص کمبود داروها اظهار داشت: کمبود بعضی داروها  بخصوص داروهای خارجی را تایید می کنیم، ولی نوع ایرانی آن در بازار موجود است و سیاست دولت بر این است که برای حمایت از تولیدات داخلی انواع  دارو های خارجی وارد نشود.

وی خاطر نشان کرد: ذهینت جامعه بر این اساس شکل گرفته که داروهای وارداتی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند اما اینگونه نیست و داروهای تولید داخل یا خارج از کشور باید استاندارد های مخصوصی را داشته باشند تا وارد بازار شوند.

سلطان خواه ادامه داد:کمبود بعضی از داروها حتی از نوع تولید داخلی آن به این علت است که نمی توان مواد اولیه مورد نیاز را وارد کرد و با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم. 

شهروندان از بازار سیاه شکایت کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در واکنش به این  سوال ایستار که آیا شما  وجود دلالان و بازار سیاه در داروخانه های شهرستان را تایید می کنید، آن را تکذیب نکرد اما اظهار داشت: بر اساس شنیده ها نمی توان استناد کرد. زمانی می توان قطعیت این موضوع را تایید کرد که شهروندان با مدارک لازم به معاونت  غذا و دارو  شهرستان مراجعه کنند و با مستندات کافی شکایت کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: نظارت ها و بازرسی ها به صورت مستمر از داروخانه ها وجود دارد و در صورت مشاهده،گزارش و شکایت از تخلفات، اقدامات قانونی اعمال می شود. و از شهروندان تقاضا می شود موارد متخلف را به معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی گزارش نمایند تا اقدامات لازم انجام شود.

آیا داروهای ایرانی موارد خاص اثر گذار است؟ 

در زمینه کیفیت داروهای تولید داخل و تفاوت آن با داروهای وارداتی  با یکی از داروسازان شهرستان تماس گرفتیم و اینگونه بیان کردکه: در طول زمان همیشه ثابت شده است که داروهای وارداتی کیفیت مطلوب تری نسبت به داروهای ایرانی داشته اند زیرا بیمارانی که داروهای داخلی  مصرف می کنند تغییری در روند بیماری متوجه نمی شوند و به مجبور میشوند از داروهای وارداتی با قیمت های بیشتر استفاده کنند تا بتوانند روند بیماری خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: ما داروی کاملا ایرانی به ویژه در حوزه داروهای خاص نداریم که صفر تا صد تولید آن در داخل انجام شود. بلکه مواد اولیه آن وارد و در ایران بسته بندی می شوند و به علت تحریم ها این مواد اولیه از کشور های سطح پایین تامین می شود. 

آنچه مسلم است وجود برخی داروهای  خارجی که اثرگذاری بالایی دارند در رفسنجان با کمبود مواجهه است و همین احتمال شکل گیری بازار سیاه آن را با قیمت های بالا را تقویت می کند. جا دارد نهادهای نظارتی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و قبل از آنکه فردی در پی شکایت باشد، این موضوع را بررسی و پیشگری کنند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.