منو

برای اعتراض باید حزب و رسانه در اختیار مردم بگذاریم

۱۳ آذر ۱۳۹۸

دکتر روح‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سابقه اعتراضات در ایران بیان کرد: اعتراضات در ایرانباسابقه است، در گذشته نیز کالاها گران می‌شد و در برخی موارد اعتراضاتی بود که به رهبری اصناف جلو می‌رفت. قیمت سوخت و بنزین در فرانسه نیز اعتراضاتی را به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه وجه تفاوت ایران این است که در ایران اعلام سیاست ملزم به رعایت التزاماتی است، اظهار کرد: رؤسای قوای سه گانه در اجراییات و مواردی که قبلا تصویب شده هماهنگی انجام می‌دهند که علیه هم اعلام موضع نکنند. آنها در اصل نباید هماهنگ باشند و باید همدیگر را کنترل کنند، سیاست‌ها در یک فرآیند اعلام می‌شود که در یک مرحله طولانی به جامعه بیان شود، اما در مورد بنزین این مراحل طی نشد، بهتر بود این تصمیم طی یک لایحه به مجلس می‌رفت و روند قانونی خود را طی می‌نمود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی افزود: این تصمیم ناگهانی هم موضوع تفکیک قوا و هم موضوع اقناع افکار عمومی را نادیده گرفت. این طرح می‌تواند مزایای خوبی داشته باشد که به نفع است. اما اگر یک طرح خوب را به مردم درست اعلام نکنیم، می‌تواند تبعاتی داشته باشد که ما شاهدش بودیم. شوک وارده به جامعه موجب ایجاد یک فضای اعتراضی شد که در این فضای اعتراضی اوباش و اراذل و یا حتی افراد گمراه دست به اقدامات خشونت بار و تاسف برانگیزی زدند که به جان و مال مردم آسیب رساند.

اعتراضات باید در قالب احزاب و اصناف صورت گیرد

اسلامی با اشاره به نقش رهبری در مدیریت این بحران بیان کرد: رهبری هنگامی که دیدند شرایط بحرانی شده، برای جلوگیری از ایجاد بحران بیشتر برای دولت و کشور از آن حمایت کردند که تصمیم درستی نیز بود؛ چرا که اگر بی‌ثباتی تداوم داشت قوه‌ی مجریه تضعیف می‌شد و عدم مسئولیت پذیری نیز اوضاع را وخیم‌تر می‌کرد.

وی ادامه داد: اکنون که بحران تمام شده باید اقدامات پیشگیرانه را نیز انجام دهیم، در جامعه ما اصناف و تشکل‌ها و احزاب ضعیف هستند، اگر قرار است اعتراضی صورت بپذیرد باید در قالب احزاب، اصناف و در نشریات انجام گیرد نه اینکه گروه و دسته‌ای ناآگاهانه و تحت تاثیر جو جامعه به ضربه زدن اموال عمومی دست بزنند و یا سازماندهی شده این اقدامات مخرب را انجام دهند.

اگر احزاب و رسانه‌ها را برای اعتراضات در اختیار مردم قرار ندهیم، از آنها سوءاستفاده می‌شود

اسلامی خاطرنشان کرد: هر چه احزاب قدرتمندتر شوند به نفع جامعه است، چرا که می‌توانند نظر مردم را در سطح جامعه و قدرت انعکاس دهند. اگر اصناف و احزاب قوی باشند حرف مردم منتقل می‌شود و نیازی به ایجاد شورش و اعتراضات نیست. شورش داخلی بدترین اتفاق برای یک نظام سیاسی در سطح داخلی است و به لحاظ آسیب‌زنندگی با جنگ برابر است.

وی تاکید کرد: بی‌ثباتی سیاسی خطرناک است و برای مقابله با آن نیاز به فکر و راه‌حل داریم، همانطور که برای مقابله با وبا، طاعون و سیل تحقیق می‌کنیم، درباره رویدادهایی که منجر به بی‌ثباتی سیاسی و خشونت می‌شود هم باید فکر کنیم، اگر مردم را رها کنیم و آن‌ها را جهت ندهیم و نشریات و احزاب را برای اعتراض در اختیارشان نگذاریم، در شرایطی قرار می‌گیرند که از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود و می‌توانند به دولت و کشور ضربه وارد کنند.

این استاد دانشگاه ضمن تحلیل اتفاقات و اعتراضات اخیر در کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم رویدادهای اخیر را تفسیر کنیم که چرا به وقوع پیوست و چرا به خشونت کشیده شد و دوران کوتاه بی‌ثباتی را برای ما رقم زد، باید شرایط را در نظر بگیریم تا متغیر اصلی تحولات را در یابیم، جهان در یک دوره  گذار به سر می برد، گذار از دوره مدرن به دوره پست مدرن.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.