منو

تاثیر مهم گردشگری بر رشد اقتصاد

رئیس میراث فرهنگی رفسنجان بیان کرد:یکی از ابعاد توسعه پایدار در جوامع، توسعه صنعت گردشگری‌ است که در بُعد اقتصادی هم اهمیت زیادی دارد.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

به گزارش ایستار ، حسن حسینی در آئین روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در خانه حاج آقاعلی رفسنجان بیان کرد:آیات قرآن به ما تذکر می دهند که گردش، سیر و سفر به اطراف جهان داشته باشیم تا عبرت بگیریم وهمچنین یکی از ابعاد توسعه پایدار در جوامع، توسعه صنعت گردشگری‌ است که در بُعد اقتصادی هم اهمیت زیادی دارد.

حسینی تاکید کرد: با فعالیت‌های فرهنگی که در جامعه انجام شده است، اهمیت میراث فرهنگی و آثار تاریخی در ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گرفته است.

وی با توجه به حواشی روزهای اخیر در خصوص محوطه تاریخی تپه برج رییس آباد خنامان تاکید کرد: یکی از اولین کاوشهای باستان شناسی به سال ۱۹۰۰ میلادی در این منطقه توسط سرپرسی سایکس و دو باستان شناس انگلیسی دیگر صورت گرفته است که تعدادی اشیاء باستانی کشف کردند که هم اکنون در موزه بریتانیانگهداری می شوند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رفسنجان افزود: به گفته باستان شناسان قدمت خنامان به هزاره های قبل از میلاد برمی گردد. جزئیات دقیقی از نتایج این کاوش‌ها و مطالعه اشیاء مکشوفه در دسترس نیست و بعد از این کاوش‌ها، در طول ۱۲۰ سال گذشته متاسفانه پژوهش دیگری صورت نگرفته است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رفسنجان عنوان کرد:امیدواریم با پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی در شهرستان انار و رفسنجان،زوایای تاریکی که از گذشته وجود دارد در این منطقه روشن شود، ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان رفسنجان است که ۶۲ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است و ۵ اثر ناملموس و دو اثر طبیعی هم به ثبت رسیده است.

حسینی در ادامه گفت: داشته های تاریخی به عنوان غنای فرهنگی بایستی مبنای پژوهش ها و مطالعات ما باشند. به طور نمونه در اثر تاریخی خانه حاج آقاعلی رفسنجان که به عنوان بزرگترین خانه خشتی جهان است، معمار تابش آفتاب را در معماری خانه برای ساخت اتاق‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین مد نظر گرفته است و سبب آسایش ساکنین خانه را فراهم کرده است

وی تصریح کرد: معماری کویر بسیار غنی است. به طور مثال مرحوم معمار میران از یخدان‌های کویری الهام گرفته است، و مجموعه ورزشی (استخر) موزه را در رفسنجان به سبک پست مدرن طراحی کرده و به خاطر نگرش و سبک معماری‌ اش در سال ۸۰ جایزه معمار برتر را کسب کرد. پرونده این بنا تکمیل شده و برای ثبت میراث ارسال شده است که علاوه بر اینکه اثر تاریخی است، صاحب یک معماری مدرن خواهیم بود.

مجید فصیحی هرندی در پایان مراسم اظهار کرد:طبق تفاهم‌نامه ای که بین مجتمع مس سرچشمه و اوقاف رفسنجان امضاء شده، امیدواریم طبق قول مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، موضوع مدیریت این خانه حل و درب خانه به‌طور رسمی برای بازدید علاقه‌مند از سراسر کشور و جهان گشوده شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.