منو

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مطرح کرد؛ واریز بیش از 7 هزار میلیارد تومان سود شرکتهای معدنی کرمان به خزانه دولت در 6 ماهه ابتدای امسال

طبیب زاده با توجه به اینکه استان تاکنون در صنایع معدنی و بخش کشاورزی موفق نبوده است، اذعان کرد: تا زمانی که زنجیره در مس، زغال، کرومیت، منگنز، سنگ آهن و در کشاورزی کامل نشود استان همین گونه خواهد بود.

۱۴ مهر ۱۴۰۰

به گزارش ایستار،استان کرمان ذخایر عظیم مواد معدنی را در دل خود جای داده و دومین ذخایر مس جهان و هم‌چنین معادن تیتانیوم، سنگ‌های قیمتی، کروم، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در این استان قرار دارد و این استان را به بهشت معادن کشور تبدیل کرده و وجود این ذخایر عظیم در استان کرمان عاملی مؤثر در رونق اقتصاد غیرنفتی کشور محسوب شود.

به حقیقت ذخایر عظیم و ظرفیت‌های استان کرمان در سالیان گذشته فرصت‌ها و درآمدهای زیادی برای کشور به همراه داشته اما جای یک سؤال باقی است؛ سهم مردم استان کرمان از این بهشت معادن به جز آلایندگی‌های زیست محیطی و عوارض آن چه بوده است و چرا مردم استانی که بهشت معادن نامیده می‌شود باید در جهنم فقر و محرومیت روزگار بگذرانند؟

بنا به ادعای مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، شرکت‌های بزرگ معدنی سرمایه خود را در بانک‌های شهرستان‌های معدنی نگهداری نمی‌کنند و آن را برای دریافت تسهیلات بیشتر به بانک‌های مرکز منتقل می‌کنند تا بتوانند گردش مالی خود را افزایش دهند و تسهیلات ویژه دریافت کنند.

این مسئولان به ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه استناد می‌کنند. بر اساس این اصل باید سرمایه شرکت‌های معدنی در همان شهرها باقی بماند و صرف عمران و آبادانی همان منطقه شود اما در واقعیت چنین مهمی اجرا نمی‌شود.

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این رابطه گفت:همه زحماتی که در سالیان گذشته کشیده شده تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه ما در حد شمش در فولاد یا کاتد در مس پیش رفتیم، اذعان کرد: برای رسیدن به ارزش افزوده، ایجاد شغل و ایجاد تکنولوژی بایستی شرکت های بزرگ معدنی زنجیره را کامل کنند و کالایی با ارزش افزوده بالا در صادرات ایجاد کنند که اگر یک روزی به این زنجیره کامل رسیدیم می توانیم بگوییم که این فرصتی برای استان کرمان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: در 6 ماهه ابتدای امسال 7 هزار و 300 میلیارد تومان شرکت های معدنی کرمان به خزانه دولت واریز کردند و حدود 7هزار میلیارد تومان بهره مالکانه ای است که شرکت های برون دولتی از معادن کرمان می گیرند.

طبیب زاده ادامه داد: یعنی چندین هزار میلیارد تومان تفاوت نرخ سنگ آهنی است که با قیمت واقعی به کارخانجات فولاد داده می شود به این صورت که 6 هزار میلیارد تومان تا آخر سال از استان خارج می شود و ما نسبت به این مسئله حساسیتی نداریم و پی گیری هایمان پاسخ نداده و در شورای برنامه ریزی استان همه مدیران نمایندگان و بخش اجرایی راجع پروژه های عمرانی صحبت می کنیم که رقم های بسیار ناچیز دارند.

وی تاکید کرد: من از نمایندگان استان درخواست دارم که به ظرفیت هایی که می تواند در خدمت توسعه استان قرار گیرد توجه ویژه داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به این پول هایی که از استان خارج می شود سرانه فضای آموزشی در کرمان کمتر از سرانه کشور است به لحاظ اینکه درآمد خانوار شرایط خوبی ندارد یعنی علیرغم همه سرمایه گذاری ها و همه فرصت ها برای ایجاد ارزش افزوده وجود داشته نتوانسته است به شاخص های توسعه پایدار استان بهبودی ببخشد.

طبیب زاده تصریح کرد: این مسئله بایستی به عنوان یک مطالبه عمومی از مدیران و مسئولین شرکتها خواسته شود که به استان توجه بیشتری شود.

وی افزود: امیدوارم که رئیس کمیسیون اقتصادی کشور که کرمانی هستند با توجه به اینکه بارها پی گیر این مسئله بوده اما تلاششان را بیشتر کرده و این سرمایه گذاری ها را به سمت توسعه استان هدایت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پاسخ به این سوال که چرا استان تاکنون در صنایع معدنی و بخش کشاورزی موفق نبوده است، اذعان کرد: تا زمانی که زنجیره در مس، زغال، کرومیت، منگنز، سنگ آهن و در کشاورزی کامل نشود استان همین گونه خواهد بود.

طبیب زاده افزود: در حال حاضر یکی از شرکتهای معدنی 14 هزار میلیارد تومان در سال گذشته سود داشته است و این در حالی است که بودجه عمرانی و جاری استان بیشتر از 2 الی 3 هزار میلیارد تومان نیست.

وی ادامه داد: فقط یک شرکت 6 تا 7 برابر بودجه عمرانی استان درآمد دارد زیرا سهامداران آن دولت هستند، اما بایستی شرایطی فراهم شود تا سود آن در کرمان سرمایه گذاری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه بایستی درآمدها در استان سرمایه گذاری شود، تصریح کرد: برای این مسئله مسئولان استان باید جاذبه ای ایجاد کنند زیرا این معادن روزی تمام خواهد شد و تنها آب تمام شده و محیط زیست آلوده شده برای استان کرمان باقی می ماند.

طبیب زاده گفت: ما شمش فولادی تولید و چند تن از آن را صادر می کنیم اما قطعاتی را وارد می کنیم که گرمی برای ما حساب می شوند و اینقدر ارزش افزوده ایجاد می کنند که کشورهایی همچون کره و ژاپن هیچ معدنی ندارند اما کالاهای صنعتی مثل مس و آهن صادر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید تکیه استان براین باشد که منابع حاصل از درآمدهای مس فولاد و زعال و تمامی مواد معدنی در کرمان تکمیل زنجیره باشند یعنی این زمینه فراهم شود که شرکت های دانش بنیان با تکنولوژی های جدید با صنعت پیشرفته و ظرفیت بالا زمینه جذب متخصصین نخبه گان که طالب این کشور هستند ایجاد شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دوازده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.