منو

چرا اصلاحات شکست ؟

پیروزی حجت السلام حسین جلالی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حیرت بسیاری از صاحب نظران وشهروندان رفسنجانی را برانگیخته است.

۱۱ اسفند ۱۳۹۸

نمای نزدیک(سری دوم: ویژه تحلیل و بررسی انتخابات یازدهم در حوزه انتخابیه رفسنجان و انار)

نمای اول: یادداشت(1)

به قلم سید مرتضی سید حسینی

پیروزی حجت السلام حسین جلالی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حیرت بسیاری از صاحب نظران وشهروندان رفسنجانی را برانگیخته است.

اینکه چه شد رییس دفتر آیت آلله مصباح یزدی در شهر زادگاه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توانسته برخلاف تمام پیش بینی ها و نظرسنجی ها به پیروزی برسد سوال اذهان بسیاری است .(در ده دوره گذشته تنها در دورهای پنجم و نهم نماینده منتخب ازطیف نزدیک به بیت مرحوم هاشمیان نبوده است )

ما نیز چون همه علاقمندان به حوزه سیاسی شهر به دنبال پاسخگویی به این پرسش مهم بودیم و از همین رو قبل از هر تحلیلی به سراغ آنالیز نتایج انتخابات یازدهم رفتیم.

تحلیل آماری نتایج نهایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مقایسه آن با دوره گذشته پاسخ های قابل تاملی در دل خود دارد.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  جریان اصلاحات توانست 20 درصداز کل آرا ماخوذه به نسبت جمعیت کل شهرستان و شخص پیروز(محمدی انارکی) 18 درصد آرا ریخته شده به صندوق ها را باز به نسبت جمعیت کل از آن خود کند.

این در حالی است درانتخابات یازدهم جریان اصلاحات با کاهش6درصدی (حدودا 19 هزاررای) و محمدی انارکی با ریزش 4 درصدی (حدود 13 هزار رای ) آرا ماخوذه نسبت به کل جمعیت شهرستان رو به رو شده است.

اینکه چه شد که آرا جریان اصلاحات علی رغم فعالیت های مثبت شورای شهر اصلاح طلب و خدمات قابل توجه انارکی با ریزش رو به رو شود را باید در بحران های اقتصادی و سیاسی پی در پی دو سال اخیر جستجو کرد.

بر اساس واقعیات سیاسی در رفسنجان شرکت کنندگان درانتخابات را سه طیف اصولگرا اصلاح طلب و میانه تشکیل می دهند . بطور کلی تکلیف هواداران دو جناح شهر مشخص بوده و اینان در هر انتخابات به کاندیدا جریان مطبوع خود رای خواهند داد.

طیف میانه اما براساس اتفاقات روز تصمیم به حضور و یا عدم حضور در انتخابات می گیرد که براساس آمار تقریبا در همه ادوار رای این طیف به سمت بیت مرحوم هاشمیان به صندوق های اخذ آرا ریخته شده است .

 اما اینبار این طیف از رای دهندگان با قهر با انتخابات آرا جناح اصلاحات را با کاهش 19 هزار نفری رو به رو کردند و انتقام بحران های موجود را از محمدی انارکی گرفتند.

از دید نگارنده باخت جریان اصلاحات تنها محصول عدم مشارکت طبقه میانه در انتخابات نبوده بلکه انفعال و بی عملی تیم رسانه ای محمدی انارکی در مقابل هجمه های رقیب که به احتمال زیاد ناشی از دست کم گرفتن شانس پیروزی حجت السلام جلالی بود عامل مهمی حداقل در اجماع آرا اصولگرایان و ترغیب آنان به رای دادن به جلالی بود .

اینکه در فضای احساسی بعد از شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی کاندیدایی با قدرت رقیبش را به امضا حکم قتل سرداردلها متهم کند و طرف مقابل بجای پاسخ گویی روشن و شفاف به سیاست سکوت و کم محلی روی بیاورد حداقل برای عامه مردم و طرفداران طیف اصولگرا نشانی از آن بود که حتما خبری هست که سکوت می کنند.

اگر تصمیم گیران ستاد انتخاباتی مهندس انارکی پاسخی متقن برای اتهامات رقیب داشتتند و با همان قدرتی که بر علیه آنان اتهام زنی صورت میگرفت پاسخگو بودند شاید نتیجه نهایی به شکلی دیگر رقم میخورد .

مصداق آن ضرب المثل زیبای رفسنجانی “که گرگه خاطر جمعی را زودتر آب می برد” گرگه اصلاحات را آب برد و شد آنکه امروز همه از شگفتی انتخابات یازدهم صحبت می کنیم.

سید مرتضی سید حسینی


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − نه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.