منو

آغاز فصل گردشگری در کویر شهداد/ ورود اولین گردشگران بعد از کرونا

روس‌ها نخستین گردشگران خارجی هستند که بعد از کرونا به کرمان سفر کردند تا از هفت اثر ثبت جهانی و کویر شهداد بازدید کنند.

۱۷ آبان ۱۴۰۰

به گزارش ایستار،بدون شک کویر شهداد به عنوان تنها اثر ثبت جهانی ایران نخستین گزینه برای کویرنوردی است و در این میان اروپایی‌ها و روس‌ها که در سرزمین‌های سردسیر و اقلیم متفاوت زندگی می‌کنند همیشه در صف اول متقاضیان سفر به کویر کرمان بوده‌اند.

با آغاز نخستین روزهای سرد سال جاری، کویر سوزان شهداد به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان کمی از شدت گرمایش کم می‌شود تا پذیرای گردشگران باشد.

شیوع کرونا طی دو سال گذشته ضربه مهیبی به صنعت گردشگری استان کرمان وارد کرده است و بسیاری از هتل داران و به ویژه فعالان بومگردی در این استان با مشکلات عدیده مواجه شدند.

طی دو سال اخیر واحدهای بومگردی که با هزاران امید توسط کویرنشینان در شهداد ایجاد شده بودند به برهوتی واقعی تبدیل شدند و بسیاری از نیروهای خود را از دست دادند و زیر ساخت‌ها به حال خود رها شد.

آغاز فصل گردشگری در کویر شهداد/ ورود اولین گردشگران بعد از کرونا

عدم برنامه ریزی برای حمایت از فعالان گردشگری کار را به جایی رساند که بسیاری از آنها تغییر شغل دادند و یا با معوقات وام‌های سنگین شأن به کلی ورشکست شدند به مناطق دیگر مهاجرت کردند.

حالا هر چند که هنوز میزان واکسیناسیون کرونا به حد استاندارد نرسیده است اما وزارت گردشگری با عقد تفاهم نامه‌ای راه را برای ورود گردشگران روس به ایران باز کرده است و عده‌ای از گردشگران که واکسن دریافت کرده و تست کرونای منفی داشتند وارد ایران شدند.

یک دسته از این افراد روز گذشته بعد از ماه‌ها از ممنوع شدن ورود گردشگران خارجی به استان کرمان در واحدهای بومگردی این منطقه مستقر شدند و از عجایب کویر کرمان بازدید کردند.

هر چند بارقه‌هایی از امید برای فعال شدن مجدد صنعت گردشگری در استان کرمان دیده می‌شود اما هنوز هم نگرانی‌هایی در خصوص شیوع مجدد کرونا و درگیر شدند مردم با این بیماری وجود دارد.

اینکه شنبه هفته جاری شهرستان زرند بعد از شهربابک طی دو هفته اخیر مجدداً قرمز شد و اینکه شهرهای شمالی استان همچنان نارنجی باقیمانده اند و حالت شکننده دارند بر این نگرانی‌ها می‌افزاید.

گردشگران غیر مسئول همراه با کرونا آمدند

کرونا در کنار ضربه شدیدی که به اقتصاد بومگردی های شهداد وارد کرد اما مشکلات دیگری نیز به وجود آورد، حضور گسترده گردشگران غیر مسئول در مقابل محافظت از طبیعت و ترک فعل دستگاه‌های متولی برای نظارت و حراست از این داشته‌های طبیعی موجب شد صحنه‌های نامناسبی از تلنبار شدن زباله، خسارت به نبکاها و کلوت ها و طبیعت بکر منطقه ایجاد شود. نکته قابل توجه در طول اپیدمی کرونا این بود که با وجود شیوع بیماری اما حضور گردشگران از شهرهای اطراف که در کویر چادر می‌زدند افزایش چشمگیر یافت.

اما حالا همه امیدوارند که بار دیگر صنعت گردشگری در استانی که رکورد پرونده‌های ثبت جهانی را دارد احیا شود.

از سوی دیگر تنها جاده دسترسی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به کویر شهداد که از بیش از دو سال قبل به دلیل سیل بسته شد همچنان مسدود است و در کمال تعجب مسئولان برای بازگشایی‌این جاده هیچ کاری انجام نداده‌اند.

هر چند که دریاچه زیبای نمکی که بعد از سیلاب در این منطقه تشکیل شد بعد از دو سال خشکسالی به کلی خشک شد اما گویی مسئولان هیچ اراده‌ای برای بازگشایی این جاده ندارند که در گزارشی مجزا به این مساله خواهیم پرداخت.

محمد یکی از افراد بومی شهداد است که در روستاهای نزدیک به کلوت ها یک واحد بومگردی دارد، می‌گوید: بعد از کرونا بسیاری از واحدهای بومگردی تعطیل شدند این اقامتگاه‌ها تنها محل درآمد و تأمین کننده معاش مردمی هستند که به دلیل خشکسالی باغ‌های مرکبات و نخلستان هاشان مدت‌ها قبل خشک شده است.

اکثر واحدهای بومگردی تعطیل شده‌اند

وی افزود: اکثر این واحدها به صورت خانوادگی اداره می‌شدند و بسیاری از آنها مانند واحد بنده چند ماه بعد از شیوع کرونا به کلی ورشکست شدند و هیچ گونه حمایتی هم از ما نشد.

این فعال گردشگری می‌گوید: در بدترین روزهای کرونا نیز حضور مردم از شهرهای اطراف در کویر شهداد ادامه داشت اما این حضور بدون هیچ نظارتی بود، نتیجه این امر هم تخریب طبیعت بکر و آسیب به نمادهای کویر شهداد یعنی نبکاها، کلوتها و تپه‌های شنی بود.

وی ادامه داد: اینکه نخستین گروه گردشگران وارد کویر شهداد شدند را به فال نیک می‌گیریم اما باید دید مسئولان برای رونق صنعت رونق گردشگری در شهداد چه سیاستی را پیش خواهند گرفت چون دیگر زیر ساخت‌های گردشگری مانند قبل در این منطقه وجود ندارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز در این خصوص می‌گوید: استان کرمان با آثار متعدد تاریخی و طبیعی و وجود هفت اثر ثبت جهانی یکی از مقاصد اصلی تورهای گردشگری است.

فریدون فعالی می‌افزاید: این گروه گردشگر در واقع تور لیدرها و فعالان گردشگری روسیه هستند که با سفر به مناطق گردشگری استان کرمان زمینه را برای ورود گردشگران روس به استان کرمان بررسی می‌کنند و به دلیل اقلیم متفاوت استان کرمان به ویژه شهداد بازدید از این منطقه برایشان بسیار ارزشمند بود.

وی ادامه داد: در کنار کویر لوت و عجایب این منطقه که ثبت جهانی است کرمان دارای آثار گردشگری منحصر به فردی است که با توجه به برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا و برنامه ریزی های صورت گرفته می‌توانند میزبان گردشگران باشند.

وی افزود: مسلماً گردشگرانی مجوز حضور در استان کرمان خواهند داشت که در کنار انجام واکسیناسیون دارای تست منفی کرونا باشند و در اجرای تورهای گردشگری نیز پروتکل‌های بهداشتی با نظارت جدی رعایت خواهد شد.

در حالی که هنوز هم در کرمان روزانه طی دو هفته گذشته بین ۲ تا ۱۰ نفر فوت کرده و ۴۰ تا ۶۷ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، باید دید مسئولان چه برنامه دقیق و مدونی برای احیای مجدد صنعت گردشگری دارند.

منبع :مهر


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 16 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.