منو

جنگل قائم و روسیاهی مسئولان کرمانی

همین که در 30 سال گذشته، به جای گسترش و توسعه جنگل قائم، قبرستان کرمان را در دامنه تاریخی شیوشگان که محل تولد شهر کرمان است را توسعه و گسترش دادید خود خیانت و روسیاهی است

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

سرویس اجتماعی ایستار/ یادداشت به قلم سید عباس حسینی:

سال گذشته مباحثی در خصوص قطع درختان جنگل قائم کرمان و احداث قبر از سوی دلسوزان محیط زیست و گردشگری مطرح شد. که متاسفانه مسئولین به سادگی از کنار آن گذشتند و شهردار کرمان با تکذیبیه ای مهر باطل بر آن زد. اما در روزهای اخیر نیز برخی رسانه های دلسوز در سرتاسر استان این مسئله را مجدد به سرخط خبری خود قرار دادند تا اذهان را بر حفظ بزرگترین و تاریخی ترین جنگل دست کاشت ایران آگاه کنند تا جلوی فاجعه ای بزرگ، گرفته شود. اما طبق معمول شهردار محترم کرمان و معاونینش مجددا این مسئله را تکذیب کردند و اظهار داشتند که هیچ درختی قطع و یا جابه جا نشده بلکه در فضای خالی میان درختان، دفن صورت گرفته است. حتی بسیاری از تصاویر هوایی را منتشر کردند تا نشان دهند هیچ درختی قطع نشده است و این ها جوسازی علیه فعالیت های دلسوزانه شهرداری است. در این موضوع حتی مدعی العموم اعلام کرد که به این مسئله ورود خواهد کرد و نخواهد گذاشت جنگل قائم از بین برود اما مجددا شهرداری کرمان واکنش نشان داد که از این ورود استقبال می کنیم تا تخریب کنندگان شهرداری مشخص شوند و روسیاهی برای زغال بماند.

اما باید با قاطعیت به مسئولین محترم شهرداری و شورای شهر کرمان اعلام کرد که بی تردید در قضیه جنگل قائم روسیاهی برای شماست. شاید تمام حرفهای شما درست باشد. ما به حرف های شما به دیده یقین می نگریم و تایید می کنیم که درختی قطع یا جابه جا نشده است اما همین که در 30 سال گذشته به ویژه در سال های اخیر، به جای گسترش و توسعه جنگل قائم، قبرستان کرمان را در دامنه تاریخی شیوشگان که محل تولد شهر کرمان است را توسعه و گسترش دادید خود خیانت و روسیاهی است که بلا شک در تاریخ ثبت خواهد شد.  

در همه جای دنیا بهترین نقاط آب و هوایی یک شهر از ارزش بالایی برخوردار است. اما در کرمان بهترین، تاریخی ترین و با ارزش ترین نقطه شهر کرمان به عنوان قبرستان از آن استفاده می شود و محلات نزدیک به آن هم که به مانند جنگل قائم خوش آب و هوا و استثنایی است از اهمیت برخوردار نبوده و بدون رونق عمدتا حاشیه شهری تلقی می شود. اما در مقابل شاهد گسترش شهر به سمت بیابانی ترین و بد آب وهوا  ترین منطقه کرمان هستیم که امروز از آن به عنوان «بالای شهر» یاد می شود. که وقتی روند توسعه شهر به این سو را ریشه یابی می کنیم دست های پنهانی و رانت های گردن کلفت را می توانیم شاهد باشیم تا برای ارزشمند کردن زمین های بیابانیشان، شهر را به این سمت گسترش دادند که خود بحثی مفصل و دامنه دار است.

 در تاریخ منطقه کوه های شیوشگان که از آن به عنوان قلب و محدوده کرمان در سیاحت نامه ها یاد شده است آمده است که این منطقه در طول تاریخ، سرسبزترین و خوش آب و هواترین نقطه شهر کرمان بوده است و جهانگردان بسیاری نیز به آن اشاره داشته اند. به طوری که از ابتدای محله زریسف تا کوه های شیوشگان به عنوان بین الجنتین(بین دو بهشت) از آن یاد شده است. انبوه درختان در این منطقه به حدی بوده است که افسانه «چهل کره» اشاره به عظمت آن جنگل دارد. اما به دلیل خشکسالی ها و خشکی قنوات و سیل ویرانگر 1302 کرمان سرسبزی این منطقه دست خوش تغییر قرار می گیرد. اما با خشک شدن این منطقه جمعی از دلسوزان کرمانی تصمیم به بازسازی آن کردند. و از ابتدای دهه 40 این طرح بزرگ به صورت کاملا خصوصی و غیرانتفاعی با همت جمعی از  بزرگان و خیران آغاز شد. این اقدام بزرگ، نام افرادی چون حبیب زرگر، مهدی مهرابی، احمدمهرابی زاده، اکبر شفیعی، محمد ارجمند و بسیاری دیگر را در تاریخ کرمان درخشان و ماندگار کرد.

اما با ذکراین مقدمه چند سوال از مسئولین کرمان پرسیده می شود:

  1. در طول سالیان گذشته چقدر برای توسعه جنگل قائم و افزایش درختکاری آن تلاش شده است؟ کدام از مسئولین کرمانی در سال های گذشته با توسعه جنگل قائم نامش را در تاریخ کرمان به یادگار ثبت کرده است؟ جز اینکه با اقداماتی چون احداث تله کابین و هتل سازی بر فراز شیوشگان نام خود را به شومی در تاریخ نگاشته اند؟!
  2. شهردار کرمان می گوید درختی قطع نکرده ایم اما از ایشان می پرسیم که برای توسعه درختکاری در این جنگل چه اقدامی انجام داده است؟
  3. شهردار کرمان می گوید دفن مردگان در فضاهای خالی بین درختان بوده است. آیا دفن مردگان و ساخت قبر و استفاده از مصالح ساختمانی به درختان آسیب نمی رساند تا در بلند مدت زمینه خشک شدن آن را فراهم کند؟
  4. شهرداری و شورای شهر می گویند به دلیل مسائل زیست محیطی نمی توان از بهشت زهرای جاده جوپار،  برای دفن مردگان استفاده کنیم و از طرفی قبرستان جدید کرمان نیز در کش و قوس اختلافات با ارتش است. آیا با این دلایل سطحی  حجت چاره اندیشی برای جابه جایی قبرستان کرمان از بین می برد؟ چیزی که در کرمان فراوان است، نعمت زمین است. آیا به راستی هیچ نقطه ای از کرمان، زمین برای احداث قبرستان وجود ندارد که اقدامی صورت نمی گیرد؟
  5. در بدترین حالت فرض می کنیم که برای دفن مردگان تمام درختان هم قطع شد. و حتی مجوز هم برای آن صادر شد اما آیا قرار است روند مرگ متوقف شود؟ آیا این قبرستان پر نخواهد شد؟

امید است جابه جایی هر چه سریعتر قبرستان کرمان مطالبه جدی همه مردم و دست اندرکاران باشند تا به زودی شاهد این مهم باشیم.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.