۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

لینک کوتاه: https://istarnews.ir?p=8126


با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان؛ «نخستین عطر تولیدشده از اسانس پسته در جهان» رونمایی شد

مراسم رونماییِ محصولات برند عطر «بِنوا»، نخستین عطر تولیدشده از اسانس پسته در جهان، با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، عصر یکشنبه هشتم اسفندماه در تهران برگزار شد.

به گزارش ایستار به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، این مراسم با حضور دکتر سعدمحمدی؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس افضلی؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت مس، مهندس احمدی؛ عضو هیئت‌مدیره شرکت مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، دکتر رنجبرکریمی؛ رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، جمعی از مدیران شرکت مس و تعدادی از چهره‌های اقتصادی، اجتماعی و فعالان عرصه عطر کشور و استان کرمان، برگزار شد.

حمایت شرکت مس از ایده‌های خلاقانه
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم گفت: هنگامی که مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری در رفسنجان راه‌اندازی شد تا از فکرهای متفاوت و ایده‌های خلاقانه حمایت کند، فکر نمی‌کردیم این‌قدر موفق عمل کند.
دکتر سعدمحمدی با تبریک رونمایی محصولات برند عطر «بنوا» و اظهار امیدواری برای حضور این برند در بازارهای بین‌المللی، ادامه داد: خوشحالیم که با حمایت شرکت مس، جمعی از افراد توانمند و جوانان خلاق موفق شده‌اند با یک ایده نو، کارآفرینی، اشتغالزایی و درنهایت ثروت‌آفرینی کنند.
وی همچنین با بیان این‌که شرکت مس، روند روبه‌رشدی را در زمینه تولید، فروش، صادرات و توسعه طی می‌کند، بر ضرورتِ کار جدّی در زمینه صنایع نانو در بخش مس تاکید کرد و افزود: این امکان هست که از جوانان صاحب خلاقیت در این عرصه هم حمایت ویژه کنیم تا شرایطی فراهم شود که هم کشور و هم صنعت مس بتواند از آن استفاده کند.

لزوم حمایت از بنگاه‌های متوسط و کوچک
مدیر امور نوآوری و کسب‌وکار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم گفت: در چند دهه گذشته، کشورهای دنیا بیشتر به سمت حمایت از شرکت‌های بزرگ می‌رفتند و آن را یک مزیت می‌دانستند اما رخدادهایی در سطح جهان ازجمله افزایش جمعیت، نوآورهای لحظه‌به‌لحظه و رشد سرمایه انسانی و کارآفرینی، سبب شد حمایت از بنگاه‌های کوچک در دستور کار قرار گیرد.
دکتر جندقی، اشتغال‌زایی، ایجاد درآمد و رشد اقتصادی را از خصوصیات بنگاه‌های کوچک برشمرد و افزود: بخش عمده تولید ناخالص ملی و دوسوم از اشتغال رسمی در دنیا را بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک تشکیل می‌دهند؛ همچنین براساس مطالعات جهانی، ۳۰ تا ۶۰درصد از این بنگاه‌ها، نوآور و دانش‌بنیان هستند.
وی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک می‌توانند سهم موثری در توسعه اقتصادی و خلق فرصت‌های کارآفرینی، حل بیکاری و کمک به بهبود و توزیع درآمد داشته باشند پس توجه به آن‌ها ضروری است.
مدیر امور نوآوری و کسب‌وکار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تصریح کرد: شرکت مس با تمام توان ایستاده که دست بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک را بگیرد و به نقطه مطلوب برساند و حمایت از بنگاهی که کارش به تولید محصولات برند عطر «بنوا» انجامیده نیز، در راستای همین رویکرد بوده است.

۱۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه رفسنجان
رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر ۷۵ شرکت در مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان هست که ۱۰ شرکت دانش‌بنیان هستند و یکی از آن‌ها تولیدکننده همین محصول عطر است.
دکتر رنجبرکریمی پیوند محکم بین دانشگاه و شرکت مس را مبارک دانست و افزود: یک جوان از مدرسان دانشگاه، ایده تولید عطر از اسانس پسته را پرورش داد و کشف علمی ایشان در US PATENT ثبت شده است؛ مرکز نوآوری و شتابدهیِ مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به کمک این ایده آمد و نتیجه آن امروز، رونمایی از محصولات برند عطر است.

داستان ورود پسته به بازار عطر
عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان و مدیرعامل شرکت «عطرمایه پسته ایرانیان» نیز در این مراسم، قصه رسیدن به تولید عطر دلپذیر و خوشبوی پسته را بازگو کرد و گفت: سال ۱۳۹۲ برای دیدار با یک دوست به تهران عازم شدم. از قضا دوستم مهمانی از آلمان داشت. مقداری پسته تازه و تر از رفسنجان برای این دوست سوغات بردم. وقتی پسته به شخص آلمانی تعارف شد، در مقابل چشمان متعجب من، پوست لطیف و نرم پسته‌ها را بین دستانش کشید و دستش را بو کرد و چنان از بوی این رایحه خوشش آمده بود که همان‌جا جرقه‌ای در ذهن من زده شد و متوجه وجود عنصری ارزشمند (عطر و بوی پسته) و پرفایده شدم که عطر آن را می‌توان به صورت علمی تولید کرد تا در جهان بپیچد و افراد زیادی را مجذوب خود کند.
سیدمحمدباقر مرعشی ادامه داد: وقتی از تهران به رفسنجان بازگشتم، در این‌باره فکر می‌کردم و سال بعد در فصل پسته با مطالعه در مورد اسانس‌ها، با شیوه‌های اسانس‌گیری آشنا شدم و درصدد تهیه تجهیزات اولیه مورد نیاز برآمدم و مقداری اسانس تهیه کردم.
وی افزود: بعد از آن، با معرفی یکی از دوستان و مراجعه به پژوهشکده اسانس در شهر کاشان، از اهمیت آن و خاص بودن این اسانس مطمئن شدم و مراحل ثبت اختراع داخلی و «پتنت» (حق انحصاری ثبت اختراع در خارج از کشور) آغاز شد. البته مشکلات زیادی در این راه وجود داشت که به لطف پروردگار و پیگیری‌های مستمر، مشکلات حل شد و سرانجام در سال ۲۰۱۸ به نتیجه رسید و افتخار ثبت اولین اسانس طبیعی پسته در دنیا به نام ایران به‌دست آمد که افتخاری برای کشور و رفسنجان است.
مرعشی توضیح داد: از مهرماه سال جاری، کار پیش‌تولید عطر آغاز شد. هم‌زمان مذاکراتی نیز با مسئولان شهرستان رفسنجان و شرکت مس صورت گرفت و قول‌هایی برای مساعدت و حمایت از تولید محصولات داده شد. خوش‌بختانه کار گروهیِ ما به‌ثمر نشسته و برای نخستین‌بار در جهان، عطرهایی با رایحه‌های انحصاری برپایه اسانس پسته تولید شده است.
مدیرعامل شرکت عطرمایه پسته ایرانیان، با اشاره به این‌که محصولات این شرکت با نام اصلی «بنوا» برگرفته از نام «بنه» که به‌نوعی جدّ درختان پسته فعلی هستند، تولید می‌شود، افزود: این محصولات همگی برپایه اسانس طبیعی پسته‌اند که در ترکیب با دیگر اسانس‌های طبیعی در انواع تم‌ها و رایحه‌ها مانند رایحه‌‌های چرمی چوبی، رایحه‌های شیرین و گلی، رایحه‌های میوه‌ای و ادویه‌ای و… گونه‌های متفاوتی را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: اولین سری محصولات برند «بنوا»، محصولات فاخری است که شامل عطر فاخر و مردانه «دره راگه»rageh valley (برگرفته از نام دره زیبا و جادویی راگه رفسنجان)، و عطر «باغ باران‌خورده» rainy garden است که یادآور بوی خوش خاک پس از باران است و عطری فاقد جنسیت است و البته دیگر محصولات نیز در حال پژوهش و بازارسنجی برای شروع تولید است.
مرعشی در پایان، از حمایت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و امور نوآوری این مجتمع، در به‌ثمر رسیدن این ایده قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با حمایت مردم، بازار داخلی این محصول را گسترش داده و در ادامه، به بازارهای خارجی برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − هشت =