منو

تنها یک چهارم باغ‌های پسته رفسنجان بیمه است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: در شهرستان بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یک چهارم باغات زیر پوشش بیمه هستند.

۲۶ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش ایستاربه نقل از ایرنا ،عباس حاج عبدالهی در جلسه بررسی سرمازدگی پسته شهرستان رفسنجان عنوان کرد:صندوق بیمه کشاورزی هم مبلغی که به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت می کند بسیار ناچیز و اندک است.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه کشاورزی خسارت تولید محصول پسته را به کشاورز پرداخت می کند در حالی که باید محصول پسته از بین رفته را پوشش دهد و خسارت پسته را پرداخت کند.

حاج عبدالهی گفت: ارزش باغات پسته این شهرستان بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است و این سرمایه عظیم که معیشت و منبع درآمد کشاورزان است را باید از آسیب ها حفظ کرد.

وی افزود:متأسفانه با سرمازدگی اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان از بین رفته و بیشترین آسیب سرمازدگی به باغات پسته بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد این شهرستان وارد شده است.

این مسئول میزان متوسط تولید پسته سالانه در این شهرستان را ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود:  امسال با بروز سرمازدگی ها به میزان ۱۵ هزار تن محصول به ارزش سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: امسال به طور میانگین در هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم پسته آن هم اگر دچار گرمازدگی های تابستانه نشود برداشت خواهد شد.

حاج عبدالهی اظهارداشت:  کشاورزان دچار فقر اقتصادی شدند با بروز حوادث طبیعی محصول آن ها از بین رفته و قدرت پرداخت هزینه های نگهداری باغات و تعمیرات آن ها را هم ندارند.

وی ادامه داد: استمهال وام های کشاورزان با اینکه مسئولان اعلام می کنند اما بدرستی انجام نمی شود و  کشاورزان در این زمینه دچار بلاتکلیفی هستند.

این مسینا گفت: در حقیقت کشاورزان هر میزان تسهیلاتی که دریافت کرده باشند باید به اندازه حدود دو برابر به بانک پرداخت کنند که توان این پرداخت ها با بروز سرمازدگی ها از بین رفته است.

حاج عبدالهی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان پسته کار اعطا کند تا بتوانند باغات را تعمیر و مسایل تغذیه ای را برای باغات فراهم کنند.

طرح های پژوهشی برای کاهش خسارت سرمازدگی

سرپرست فرمانداری رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: باید مراکز علمی طرح های پژوهشی معتبر در خصوص پیشگیری از بروز خسارت به درختان پسته ارائه دهند.

رضا مُشکی بیان کرد: تا زمانی که تحقیقات به نتیجه برسد ستاد و کارگروهی برای ارائه روش های موثر در پیشگیری از بروز خسارت‌ها به بخش کشاورزی باید در رفسنجان راه اندازی شود.

به گفته وی، اگر با اعلام پیش بینی ورود سامانه سرما به استان کرمان، کارشناسان بخش کشاورزی و موسسات تحقیقاتی پیشنهاد ایجاد حرارت در باغات را  راهکاری موثر دانستند باید در خصوص تحویل سهمیه گازوئیل به کشاورزان هم تدبیری مناسب اندیشید.

حدود  ۱۰۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان بیمه هستند

نماینده صندوق بیمه کشاورزی استان کرمان هم در این نشست با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ هزار هکتار باغ پسته در این استان اظهار کرد: از ۱۰۰ هزار هکتار باغ پسته بیمه شده در این استان هزار و ۲۰۰ هکتار مشمول بیمه پایه هستند.

سلمانی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر کشاورزانی که می خواستند باغات خود را بیمه تکمیلی و الحاقی کنند باید به طور اجباری باغات را تحت پوشش بیمه پایه قرار می دادند بیان کرد: سال گذشته به دلیل استقبال کم کشاورزان از طرح بیمه کردن باغات پسته، بیمه پایه هم اختیاری شد.

وی افزود: میزان باغات زیرپوشش بیمه در شهرستان های رفسنجان و انار ۲۵ هزار و ۲۹۸ هکتار است که از این میزان ۱۶ هزار و ۶۷۲ هکتار باغ در رفسنجان بیمه هستند.

در حالی خسارت سرمازدگی اخیر به محصولات کشاورزی و باغی استان کرمان ۲۰هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود که دستکم ۱۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به باغ‌های پسته بوده است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − پنج =

مطالب مرتبط
«ملی مس» سرآمد در تولید/گام‌های استوار برای تحقق شعار سال

با همت جهادی کارگران و مهندسان صنعت مس و به رغم قطعی متناوب برق مجتمع‌های تولیدی در ماه‌های اخیر، حجم فعالیت و تولید محصول در تمامی بخش‌های شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری نسبت به 4 ماهه نخست سال گذشته رشد داشته است.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
دومین جشنواره سراسری فیلم شهرنما کلید خورد

معاون هنری شهرداری رفسنجان از برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری فیلم شهرنما خبر داد.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
فعالیت یک هزار و ۳۴۰ نفر در ستاد صبر استان کرمان/ از سال ۱۴۰۱ هیچ پرونده‌ای به دادگاه مطبوعات کرمان ارجاع نشده است

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان از فعالیت یک هزار و ۲۴۰ نفر در ستاد صبر استان خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر به عنوان صلح یار، ۲۹۴ نفر به عنوان همیارصلح (دانش‌آموزی) و ۱۱ نفر هم طلایه‌دار صلح، دارای ابلاغ از سوی رئیس کل دادگستری استان کرمان هستند.

۰۲ مرداد ۱۴۰۳
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.