منو

اهدای 88 عضو در رفسنجان توسط بیماران مرگ مغزی

هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از سال 96 تا کنون بیماران مرگ مغزی در رفسنجان 88 عضو حیاتی از جمله کلیه، کبد و قلب را به بیماران نیازمند اهدا کرده اند.

۰۱ خرداد ۱۴۰۱

 

به گزارش ایستار، زهرا عظیمی امروز به مناسبت روز اهدای عضو به خبرنگار ما گفت : مرگ مغزی بر خلاف کما، مرگی حتمی است، یعنی شخصی که دچار مرگ مغزی می شود با وصل شدن به دستگاه اکسیژن و خون رسانی به سایر اعضا بعد از 14 روز قلب ایست کرده و مرگ وی حتمی است امّا شخصی که به کما می رود ممکن است بعد از مدّتی به زندگی برگردد البته نه زندگی عادی بلکه زندگی نباتی.

عظیمی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که مردم فرق بین مرگ مغزی و کما را به درستی درک نمی کنند و با اینکه به همراهان و خانواده مریض اعلام می کنیم که بیمار شما دچار مرگ مغزی شده فکر می کنند ممکن است بیمارشان به زندگی برگردد و در رضایت دادن به اهدای  عضو تعلل می کنند.

او ادامه داد: در حالی که وقتی بیماری دچار مرگ مغزی می شود برای اینکه بتوانیم شخص و بیمار دیگری را به حیات برگردانیم فرد مرگ مغزی را به دستگاه وصل می کنیم و کادر درمان هر روز آزمایشاتی از وی انجام می دهند. لذا با اینکه اجباری در دادن رضایت نامه نیست امّا عجله در این زمان 14 روزه بسیار مهم و مفید است و پس از آن قلب دچار ایست شده و از کار میفتد.

وی  اهدای عضو  را سعادتی دانست که  برای خانواده اهدا کننده اتفاق می افتد که در سخت ترین شرایط بحرانی  و از دست دادن عزیزشان بهترین تصمیم را می گیرند  و گفت :
یک فرد مرگ مغزی می تواند به 8 نفر یکی از اعضای کلیه، کبد، قلب، ریه، روده و لوزالمعده را اهدا کند.  همچنین یک فرد مرگ مغزی می تواند به یک تا 53 نفر که دچار معلولیت هستند اعضایی مانند بافت و نسوج، قرنیه و غیره را اهدا کند.

وی بیان کرد: از سال 96 تا کنون 26 مرگ مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) بستری شدند که با کسب رضایت از خانواده آن ها 88 عضو شامل 42 کلیه، 38 کبد و 8 قلب به بیماران نیازمند در کرمان و شیراز اهدا شد.

عظیمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طی بحران کرونا جزو 4 دانشگاه برتر کشور از نظر اهدای عضو و رشد صعودی پیوند اعضا انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از 8 بیمار مرگ مغزی در رفسنجان 7 کبد و 14 کلیه اهدا داشتیم تصریح کرد: فرهنگ اهدای عضو باید ترویج پیدا کند تا بتوان افرادی را از مرگ حتمی نجات داد.

عظیمی گفت: افرادی هم که بخواهند در این کار خیر و خداپسندانه شرکت کنند می توانند کارت اهدای عضو را قبل از اینکه دچار حادثه ای بشوند دریافت کنند و در زمانی که احیاناً به مرگ مغزی گرفتار شدند کد ملی آن ها ثبت است و ما بهتر می توانیم در کنار رضایت قلبی بیمار مرگ مغزی، رضایت خانواده ها را جلب کنیم.

وی افزود: متقاضیان جهت دریافت کارت اهدای عضو می توانند با این آدرس www.ehdacenter.ir
و یا ارسال پیامک کد ملی به شماره 3432 ثبت نام خود را نهایی کنند.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.