منو

تب کریمه در استان کرمان/ ۱۱ ابتلای قطعی و مرگ یک دامپزشک

ابتلای قطعی ۱۱ مورد به تب کریمه کنگو و مرگ یک دامپزشک در استان کرمان ضرورت هوشیاری و آگاهی بخشی و نیز تشدید مراقبت ها را تشدید کرده است.

۰۲ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایستار به نقل از ایرنا،براساس تازه ترین آمارها سازمان دامپزشکی کشور ۳۱ تیرماه با اتکا به آمار وزارت بهداشت اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که متاسفانه پنج نفر فوت شده اند.

جزییات بیماری در کرمان و ضرورت تشخیص زودهنگام

این آمار کشوری درحالی است که بنا به گزارش ها در سال جاری تاکنون ۱۱ مورد قطعی ابتلای به تب کریمه کنگو در استان کرمان گزارش و یکی از آنها که دامپزشک بوده نیز به فوت منجر شده است.

پیگیری ایرنا نشان می دهد که نشانه های این بیماری در نقاط مختلف استان وجود دارد لذا ضرورت دارد که مراقبت ها نیز فراگیرتر شود.

توضیحات و توصیه های مدیران متولی علوم پزشکی در این زمینه از ابعاد مختلف حائز اهمیت است؛ مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بحث درمان بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو مهمترین عامل تشخیص زودهنگام بیماری است.

سعید صحبتی که مسئولیت سخنگویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نیز برعهده دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ راه برای تشخیص زودهنگام بیماری در افراد مبتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد که راه اول کنترل علائم بالینی فرد مشکوک و دومین روش نیز انجام آزمایش های تخصصی است.

وی تاکید کرد: بخشی از آزمایش افراد مشکوک به تب کریمه کنگو در کرمان و بخش دیگری نیز توسط انستیتو پاستور در تهران انجام و نتیجه نهایی پس از سه تا چهار روز اعلام می شود.

افزایش چندبرابری ابتلا

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: شمار بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو امسال در کشور افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که در استان کرمان سال گذشته ۲ مورد ثبت شد بود اما در سال جاری تاکنون ۱۱ مورد ابتلای قطعی داشتیم که متاسفانه یک نفر بیمار نیز در رفسنجان فوت شد.

وی ادامه داد: در بحث بیمار فوت شده بیماری تب کریمه کنگو در رفسنجان، فرد متوفی که دامپزشک بود بر اثر عمل جراحی بر روی یک راس دام به این بیماری مبتلا شد که با توجه به پیشرفت بیماری اقدامات درمانی بر روی وی متاسفانه بی‌نتیجه ماند.

۲ راه انتقال

صحبتی با اشاره به ۲ راه انتقال بیماری توسط کنه و تماس با گوشت آلوده تصریح کرد: شهروندان از تماس با گوشت و فرآورده های گوشتی تازه حتما خودداری و حتما گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و قصابی ها تهیه کنند و یه هیچ وجه در منازل و معابر ذبح دام را انجام ندهند.

وی افزود: گوشت تازه حتما باید پس از نگهداری پس از ۲۴ ساعت در یخچال مصرف شود و خانم های خانه دار نیز در تماس با گوشت تازه از دستکش استفاده کنند.

دارو به اندازه کافی موجود است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این زمینه گفت: داروی تب کریمه کنگو تولید داخل و به اندازه کافی در مراکز درمانی موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم؛ البته موضوع تهیه دارو از مناطق دیگر نیز صحت ندارد.

علی اسدی افزود: افرادی که با دام و گوشت تازه سرو کار دارند، اگر دچار علائم مشکوک به بیماری تب کریمه شدند، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با تشخیص سریع، درمان دارویی آنان آغاز شود و این بیماری با داروهای موجود براحتی درمان می شود.

تب کریمه کنگو یا همان تب خون‌ریزی دهنده که بیماری ویروسی است در اثر تماس با گوشت یا حیوان آلوده و گزش نوعی کنه منتقل می‌شود.

برخی از علائم این بیماری طبق گزارش های ثبت شده شامل سردرد، تب بالا، کمردرد شدید، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و خونریزی است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.